خدمات و فعالیت های آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب (وب آزما) اعلام شد

خدمات و فعالیت های مهم آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب (وب آزما) از سوی پژوهشکده فناوری اطلاعات اعلام شد.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) با توجه به گسترش روزافزون خدمات بومي ارائه شده در فضاي مجازي و اهمیت ارزيابي، كيفيت سنجي و رتبه‏ بندي اين خدمات با هدف ارتقاء توانمندي‏هاي آنها و نيز  ضرورت شناخت نقاط ضعف و قوت هريك در مقايسه با ديگران و نيز رقباي خارجي، آزمایشگاه «ارزیابی و اعتبارسنجی خدمات وب» در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه راه­ اندازی شد.
 
بنابراین گزارش هدف‏ گذاري اصلي وب‏ آزما، توسعه همگام و هماهنگ با خدمات بومي وب بوده است به گونه‏ اي كه امكان ارزيابي و كيفيت‏ سنجي دستاوردها و خروجي­هاي اين خدمات همزمان با توسعه آنها در آزمايشگاه امكان‏پذير باشد.
 
از جمله فعالیت­ها و خدمات مهم وب­ آزما از زمان تأسیس عبارت است از:
 
ايجاد و توسعه بستر ارزيابي خدمات وب (از جمله جویشگرهای متنی، تصویری و مستندات علمی، خدمات جستجو و تحلیل خبر، خدمات جستجوی نقشه، مترجم­های ماشینی، ایمیل و ... )
ایجاد بستر ارزیابی ابزارهای پردازش زبان فارسی (از جمله ابزارهای تشخیص موجودیت اسمی و مرجع­ گزینی)
 ارائه گزارشات دوره­ای ارزیابی خدمات مذکور در مقایسه با یکدیگر و همچنین در مقایسه با خدمات مشابه خارجی به همراه تحلیل نقاط ضعف و قوت هر یک از خدمات
ارائه گزارشات مربوط به میزان کاربری (تعداد کاربران، درصد کاربران ماندگار و ...) و تخمین سهم بازار خدمات مختلف
ذائقه­ سنجی و تشخیص میزان اقبال کاربران خدمات مختلف
بررسی و تحلیل گستره استفاده از خدمات وب داخلی و خارجی
ارائه بستر مربوط به سیر زمانی پرس­وجوهای کاربران خدمات جویش
توسعه بستر جمع­ سپاری (این بستر، با در اختیار داشتن بیش از 400 عضو فعال، امکان انجام فعالیت­هایی را که نیاز به خرد جمعی دارند فراهم می سازد)
ارائه دادگان مختلف جهت انجام فعالیت­های پژوهشی (به عنوان مثال داده ­های آماده شده جهت انجام فعالیت­های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق)
 
گفتنی است در حال حاضر با اجراي پروژه "توسعه آزمايشگاه ارزيابی خدمات وب (وب آزما)" نتايج اين آزمايشگاه در سایت  webazma.itrc.ac.ir قابل رویت است. متقاضیان می­توانند از طریق اطلاعات تماس ذکر شده در سایت درخواست خود را ارسال نمایند.