خرید انواع ان اف تی در اپلیکیشن صرافی راستین (اختصاصی استپ ان)

در حال حاضر بازارهای NFT مکان‌های رایج برای خرید توکن‌های غیر مثلی هستند، اگرچه می‌توان آن‌ها را به صورت همتا به همتا نیز معامله کرد. ان اف تی ها عمدتا با استفاده از ارز دیجیتال اتریوم در اکثر این بازارها معامله می‌شوند. اما می‌توانید آن‌ها را با استفاده از سایر دارایی‌های دیجیتال نیز خریداری کنید. با این حال، دسترسی به این پلتفرم‌ها از داخل ایران کاری سخت و دشوار است. بنابراین صرافی راستین امکانی را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است تا بتوانند با آی پی ایران به خرید و فروش انواع ان اف تی ازجمله استپ ان بپردازند. در این آموزش به ارائه اطلاعاتی در مورد نحوه خرید و فروش ان اف تی در صرافی‌های رمزنگاری متمرکز مثل راستین می‌پردازیم.

ان اف تی چیست؟

ان اف تی یک دارایی دیجیتال با ارزش، منحصر به فرد، غیرقابل تعویض و مبتنی بر بلاکچین است که قابلیت معامله دارد. این‌ها توکن‌های دیجیتالی منفرد و مبتنی بر بلاکچین هستند که اطلاعات ارزشمندی را با خود حمل می‌کنند. NFT ها برای نشان دادن دارایی‌های هنری دیجیتال یا فیزیکی مانند موسیقی، املاک، بلیت‌های رویدادها، آواتارها، دارایی‌های درون بازی، نام‌های دامنه، ویدئوها، فیلم‌ها و غیره استفاده می‌شوند.

با این حال، توکن‌های غیر مثلی را می‌توان از ابتدا ضرب کرد، زیرا با هیچ اثر هنری دیگری قابل قیاس نیستند. آن‌ها منحصر به فرد هستند و نمی‌توانند بین خودشان نیز جایگزین شوند. با این حال، آن‌ها را می‌توان درست مانند تمامی ارزهای دیجیتال معامله کرد. برخی از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال مانند راستین علاوه بر معامله ارزهای دیجیتال از قابلیت معامله ان اف تی هایی نظیر استپ ان نیز برخوردار هستند. در عین حال، صرافی راستین پا را فراتر نهاده و امکان تبادل ان اف تی ها را در اپلیکیشن راستین نیز فراهم نموده است.

انواع ان اف تی

باید اشاره کنیم که ان اف تی ها انواع مختلفی دارند، اما عمدتا در اشکال زیر یافت می‌شوند.

1. ان اف تی های کلکسیونی

این دسته از ابتدا برای اضافه شدن به کلکسیون‌های دیجیتال یا فیزیکی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به ان اف تی های باشگاه میمون‌های کسل (Bored Ape Yacht Club)، کریپتوپانکس (Cryptopunks)، میبیتس (Meebits) و غیره اشاره کرد.

2. ان اف تی های هنری

این دسته نشان‌دهنده هنرهای دیجیتال یا فیزیکی هستند و می‌توانند توسط هنرمندان یا هر کس دیگری منتشر شوند. NFT های هنری شامل آثار هنری دیجیتال مانند بیپل (Beeple) و بسیاری دیگر هستند.

3. ان اف تی های ورزشی

این دسته از ان اف تی ها برای نمایش دارایی‌های دیجیتالی از رویدادهای فیزیکی ورزشی منتشر می‌شوند. ازجمله آن‌ها می‌توان به کلیپ‌های نسخه محدود از لحظات ورزشی، کارت‌های بازیکنان و سایر دارایی‌های آنلاین ورزشی اشاره کرد.

4. ان اف تی های بازی‌های ویدیویی

شرکت‌کنندگان در بازی‌های مبتنی بر NFT برای دریافت جوایزی مانند ارزهای دیجیتال و دارایی‌های درون بازی به رقابت می‌پردازند. به عنوان مثال می‌توان به بازی‌هایی نظیر کریپتو کیتیز (Cryptokitties)، گادز آنچیند (Gods Unchained)، سوریر (Sorare) و استپ ان (StepN) اشاره کرد.

5. ان اف تی های متاورس

ان اف تی های متاورس را می‌توان هم در دنیای بازی‌های ویدیویی و هم در دنیای متاورس پیدا کرد. این دسته از توکن‌های غیر مثلی شامل دارایی‌های مجازی مانند آواتارها، زمین و سایر دارایی‌ها در دنیای متاورس هستند.

6. ان اف تی های املاک و اشیا

این NFT ها برای نشان دادن دارایی‌های دنیای واقعی مانند املاک و مستغلات، فلزات گران‌بها و طلا استفاده می‌شوند. از این توکن‌های غیر مثلی برای توکن سازی از اشیای دنیای واقعی مانند تابلوهای نقاشی، آثار موسیقی و غیره نیز استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاری در ان اف تی ها؟

ان اف تی ها بر اساس آنچه ارائه می‌کنند، می‌توانند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی محسوب شوند. بسیاری از کلکسیونرها با سرمایه‌گذاری بر روی این تجارت توانسته‌اند از معاملات توکن‌های غیر مثلی خود پول زیادی درآورند. همچنین می‌توانید مستقیما در شرکت‌های تولید ان اف تی، بازارها، اجاره، حق امتیاز، تجارت، فارمینگ و یا طراحی ان اف تی ها نیز سرمایه‌گذاری کرد.

درست است که برخی از طرح‌های NFT درواقع کلاهبرداری از آب درآمده‌اند، اما تعداد زیادی از آن‌ها کاملا معتبر هستند و ارزش سرمایه‌گذاری شما را دارند.

توجه داشته باشید که ان اف تی ها را نمی‌توان به همان روش مبادله ارزهای دیجیتال مبادله کرد. آن‌هایی که به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه خرید NFT هستند، باید بدانند که هرکدام از آن‌ها دارای گواهی احراز هویت و امضاهای خاص خود می‌باشند. با این حال، هر NFT نظیر توکن غیر مثلی استپ ان را می‌توان در یک کیف پول رمزنگاری مانند صرافی راستین ذخیره کرد. بنابراین با اینکه ان اف تی ها تفاوت‌های زیادی با سایر دارایی‌های دیجیتال دارند، اما کماکان قابل خرید و فروش هستند.

چگونه تجارت NFT را شروع کنم؟

شما در ابتدا باید در یک بازار NFT یا یک صرافی رمزنگاری مانند راستین که ان اف تی ها را ارائه می‌دهد، ثبت نام کنید. همچنین می‌توانید رویدادها، اخبار هنرمندان، وب‌سایت‌ها یا برندهایی را پیدا کنید که NFT‌ هایی را به صورت یک‌باره یا گاه‌به‌گاه صادر می‌کنند. برای آغاز تجارت بالقوه پرسود توکن‌های غیر مثلی می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

1. ایجاد کیف پول

ایجاد کیف پول در صرافی ارز دیجیتال برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال مربوطه ضروری خواهد بود. ان اف تی ها و سایر ارزهای دیجیتال را می‌توان در کیف پول‌های آفلاین یا کیف پول‌های آنلاین مانند صرافی راستین ذخیره کرد.

برخی از بازارهای NFT مانند بایننس و کوین‌بیس نیز کیف پول‌های میزبانی شده را برای NFT و سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند. البته دستیابی به این پلتفرم‌های بین‌المللی از داخل ایران با مشکلات عدیده‌ای روبروست. بنابراین نمی‌توان با آی پی ایران در این سایت‌ها احراز هویت کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از پلتفرم‌های داخلی برای ایجاد کیف پول رمزنگاری استفاده کنید.

2. خرید ارز دیجیتال

اکثر ان اف تی ها را باید با ارز دیجیتال اتریوم خرید و فروش کنید. زیرا بسیاری از توکن‌های غیر مثلی بر روی زنجیره اتریوم ارائه می‌شوند. البته در صورت خرید NFT در صرافی راستین، می‌توانید به راحتی فیات خود را به حساب صرافی واریز کرده و NFT مورد نظر خود را مستقیما با ریال خریداری کنید. صرافی راستین علاوه بر امکان خرید ارز دیجیتال با ریال، هم اکنون چندین بازار خرید مستقیم NFT را با استفاده از روش‌های پرداخت فیات پشتیبانی می‌کند.

3. خرید ان اف تی

برای یافتن توکن غیر مثلی مورد علاقه و متناسب با سلیقه خود می‌توانید در لیست ارزهای ان اف تی موجود در صرافی گشت‌وگذار کنید. همچنین می‌توانید ان اف تی هایی مانند استپ ان را به صورت همتا به همتا از کاربران راستین بخرید یا بر اساس سفارش‌ها یا دسته‌بندی‌های دیگر کاربران به خرید و فروش بپردازید. NFT ها را می‌توان در همان بازارها و صرافی‌های متمرکز فروخت یا برای فهرست شدن به بازارهای دیگر منتقل کرد. همچنین می‌توانید بسته به علایق خود در پلتفرم‌های مناقصه ان اف تی نیز مشارکت کنید.

نحوه خرید NFT از صرافی راستین

تعداد زیادی از صرافی‌های ارز دیجیتال اکنون بازارهای NFT را در خود جای داده‌اند. این صرافی‌ها به افراد یا مشتریان اجازه می‌دهند تا ان اف تی ها را از فهرست‌های متمرکز یا همتا به همتا استخراج، ذخیره، جمع‌آوری و ترید کنند. این صرافی‌های رمزنگاری شامل بایننس، کوین بیس، کراکن، جمینی، کریپتو دات کام و کراس تاور هستند. اما همان‌طور که می‌دانید خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال از صرافی‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها بسیار سخت و حتی ناممکن شده است. خوشبختانه کاربران ایرانی می‌توانند دارایی‌های دیجیتال ازجمله ان اف تی ها را در پلتفرم‌های داخلی نظیر صرافی راستین نیز معامله کنند.

خرید ان اف تی در صرافی‌های رمزنگاری داخلی مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، می‌توانید تجارت ارزهای دیجیتال خود را تنوع بیشتری ببخشید. صرافی‌های ارزهای دیجیتال دارای مزایای دیگری مانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ازجمله استخراج رمز ارز، سهام‌داری یا استیکینگ و تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری را در پی دارند. همچنین پلتفرم‌های داخلی نظیر راستین به شما اجازه می‌دهند تا تجارت خود را با خیال آسوده و به دور از تحریم‌ها انجام دهید. برای آغاز تجارت ان اف تی در صرافی ارز دیجیتال راستین باید مراحل زیر را طی کنید.

1. ایجاد یک حساب کاربری

اکثر صرافی‌های رمزنگاری فقط پس از ایجاد یک حساب کاربری به شما اجازه معامله را می‌دهند. همچنین باید قوانین احراز هویت مشتری را نیز انجام دهید که به معنای ارسال اسناد هویتی و سایر اطلاعات قابل شناسایی خواهد بود. این مراحل در صرافی راستین در اسرع وقت انجام می‌شود و اطلاعات شما نیز محرمانه خواهد ماند. درواقع انجام مراحل احراز هویت فقط به خاطر دور کردن کلاهبرداران از پلتفرم معاملات دیجیتالی صورت می‌پذیرد.

2. ایجاد کیف پول

شما باید یک حساب NFT جداگانه را در صرافی ثبت کنید یا از یک کیف پول ارز دیجیتال موجود برای دسترسی به بازار NFT استفاده کنید. البته قبل از ادغام هر دو پلتفرم، کاربران می‌بایست یک حساب جداگانه را در هر صرافی ایجاد می‌کردند. یعنی یک حساب برای ارز دیجیتال و یک حساب برای ان اف تی که این دو باید به صورت دستی به هم متصل می‌شدند. خوشبختانه این امر در حال حاضر اختیاری است. یعنی می‌توانید از دو حساب جداگانه، یکی برای ارز دیجیتال و دیگری برای ذخیره‌سازی NFT های خود بهره ببرید.

3. جستجو در فهرست NFT ها

صرافی ارزهای دیجیتال راستین بازارهای همتا به همتا را هم ارائه می‌دهد. بدین‌صورت که همتایان یا کاربران، سفارش‌های فروش یا خرید خود را برای ان اف تی هایی نظیر استپ ان به طور جداگانه فهرست می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید به ازای هر شخصی که توکن‌های غیر مثلی خود را فهرست می‌کند یا هر دسته‌بندی دیگری به این سفارش‌ها دسترسی داشته باشید.

4. خرید ان اف تی

در این مرحله باید ارز دیجیتال یا پول فیات خود را برای خرید NFT سپرده‌گذاری کنید. سپس روی گزینه خرید NFT مورد نظر کلیک کرده و دستورالعمل‌های ارائه شده توسط وب‌سایت یا اپلیکیشن صرافی راستین را دنبال کنید.

ان اف تی استپ ان چیست؟

آیا در مورد آخرین اپلیکیشنی که دنیای فناوری درباره آن هیاهو می‌کند، به نام استپ ان (StepN) چیزی شنیده‌اید؟. StepN اولین بازی توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان اف تی است که توسط بلاکچین سولانا پشتیبانی می‌شود. این اپلیکیشن توانسته است تا دنیای تحرک برای کسب درآمد (Move to Earn) را متحول کند. StepN یک برنامه سبک زندگی وب 3 است که دنیای ان اف تی ها را با فعالیت‌های روزمره مانند ورزش ترکیب می‌کند.

کاربران این برنامه می‌توانند با پیاده‌روی، دویدن یا تحرک بدنی با کفش‌های ورزشی NFT که در اصل یک جفت کفش کتانی مجازی هستند، ارزهای دیجیتالی به دست آورند. یعنی هرچقدر بیشتر تمرین کنید، می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید. هدف StepN این است که انگیزه مردم سراسر جهان را با پاداش‌های رمزنگاری برای تحرک و ورزش افزایش دهد.

برای استفاده از این برنامه، ابتدا باید آن را بر روی گوشی هوشمند خود دانلود کنید. پس از تکمیل ثبت نام و تایید ایمیل باید کیف پول رمزنگاری خود را برای ادامه کار به برنامه وصل کنید. سپس اپلیکیشن از شما می‌خواهد تا کفش‌های ورزشی برنامه که درواقع NFT هستند را بخرید. خرید این ان اف تی ها در صرافی راستین امکان‌پذیر است.

جمع‌بندی

در این آموزش به نحوه خرید و فروش NFT در بازارهای مختلف ازجمله صرافی راستین و نکات و پرسش‌های متداول مربوط به ان اف تی ها پرداختیم. NFT ها دارایی‌های دیجیتالی باارزشی هستند که می‌توانند در بازارهای NFT متمرکز یا همتا به همتا معامله شوند. خرید و فروش این توکن‌های غیر مثلی به دلیل رویه‌های رمزگذاری و احراز هویت در پلتفرم‌ها کاملا امن هستند. خرید و فروش NFT های استپ ان نیز در تمام صرافی‌های داخلی با ثبت نام و احراز هویت دارنده حساب کاربری انجام خواهد شد. کاربر پس از اتمام مراحل احراز هویت خود می‌تواند NFT ها را با پول فیات ریال یا ارزهای دیجیتال خریداری نماید.

منابع

  • https://www.softwaretestinghelp.com/how-to-buy-nfts/
  • https://sensoriumxr.com/articles/what-is-stepn-guide
  • وبسایت صرافی راستین
این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته خرید انواع ان اف تی در اپلیکیشن صرافی راستین (اختصاصی استپ ان) اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.