خطر جریمه نقدی برای رایتل به دلیل فاش شدن اطلاعات کاربران

جریمه نقدی برای رایتل

به گزارش آی‌تی‌رسان، افشای اطلاعات چندین میلیون ایرانی به طرق مختلف از ابتدای سال، یکی از موضوعات داغ و البته نگران کننده در کشور بوده که در سایه شیوع ویروس کرونا، به طور جدی به آن پرداخته نشد. در تعطیلات نوروزی سال جاری دو خبر افشای اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام و 5 میلیون کاربر سیب اپ، منتشر و از سوی مقامات رسمی تائید شد.

البته فاش شدن اطلاعات محرمانه کاربران به پایان نرسید و چندی پیش نیز اطلاعات 5.5 میلیون نفر از مشترکان اپراتور رایتل نیز در اینترنت منتشر شد. این اتفاقات موجب شد تا بیش از پیش به مسئاله امنیت سایبری سازمان‌ها و شرکت‌ها پرداخته شود.

ضعیف بودن امنیت سایبری در ایران موضوعی درخور توجه است و باید اقدامات پیشگیرانه جدی برای رفع این مشکل عملیاتی شود. متاسفانه در زمان انتشار خبر فاش شدن اطلاعات، مسئولین توپ را در زمین یک دیگر انداخته و بسیاری سکوت را به جوابگویی ترجیه دادند. به خصوص در مورد افشای اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی که به دلیل استفاده از نسخه غیر رسمی تلگرام رخ داده بود.

در حالی که نسخه اصلی تلگرام در ایران فیلتر است و تاکون علی‌رغم خسارت‌های فراوان، مسئولین همچنان به فیلتر بودن این پیام‌رسان اصرار می‌ورزند و در زمان جواب‌گویی، انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌گیرند.

پس از افشای اطلاعات 5.5 میلیون کاربر رایتل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این موضوع را به طور جدی پیگیری کرده و جریمه‌ای را هم برای رایتل در نظر گرفته است.

رایتل در ابتدای انتشار خبر افشا شدن اطلاعات کاربرانش در بیانیه‌ای اعلام کرد:  مشترکین رایتل بزرگترین سرمایه ما هستند و همچنین حفظ محرمانگی و حریم خصوصی مشترکین از اصول اولیه و قطعی رایتل است و اخبار منتشره درخصوص درخواست فرد باجگیر از رایتل کذب محض است.

از دست دادن اعتماد مشترکان، بزرگ‌ترین جریمه برای رایتل است

فلاح جوشقانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد پیگیری این مسئاله اعلام کرد: ما از شنبه گذشته به رایتل اخطار دادیم و آنها طبق پروانه ۱۰ روز وقت دارند که به ما پاسخ بدهند. نهادهای مسوول هم در حال بررسی موضوع هستند و نتایج را اعلام می‌کنیم.

وی در مورد احتمال در نظر گرفتن جریمه نقدی برای اپراتور رایتل تصریح کرد:  اگر طبق آنچه که در پروانه اپراتورها وجود دارد، تخلفی محرز شود، متخلف جریمه نقدی هم می‌شود. ولی اینکه اعتماد عمومی یک اپراتور خدشه وارد شود، جریمه سنگین‌تری است.

فلاح جوشقانی در مورد اهمیت اپراتورها به حفاظت از اطلاعات مشترکانشان اعلام کرد: آنها تمام توانشان را می‌گذارند که این موضوعات تکرار نشود، اما در این مورد باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاده، اگر قصوری بوده، باید بررسی شود و با آن  برخورد خواهد شد. اما مهمترین سرمایه یک اپراتور، اعتماد عمومی و اعتماد مشترکان است و اگر این را از دست بدهد دیگر چیزی ندارد.

نوشته خطر جریمه نقدی برای رایتل به دلیل فاش شدن اطلاعات کاربران اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.