خودروی برقی و گوشی‌های آی‌فون اپل احتمالا در یک کارخانه تولید خواهند شد

برای یک لحظه از کاری که مشغول انجام آن هستید؛ دست برداشته و به محصولات اپلی خود نگاهی بیندازید. اکنون جای خالی چه محصولی را احساس می‌کنید؟ با بررسی جدی محصولات اپلی متوجه خواهید شد که این دستگاه‌ها از اندازه نسبتا کوچکی برخوردار هستند. در واقع ایرپادهای اپل بی‌تردید مشهودترین محصول کمپانی به‌شمار می‌روند. این گجت‌ها روی گوش‌های کاربران قرار گرفته و به‌معنای واقعی کلمه در نزدیک‌ترین فاصله به دیدگان آن‌ها مستقر می‌شوند.

با این‌حال چنان‌چه اتومبیل شما توسط اپل تولید شود؛ در این‌صورت چه احساسی خواهید داشت؟ تصور کنید که یک لوگوی بزرگ میوه در سراسر قسمت جانبی خودروی شما نمایش داده شده و اتومبیل ظاهری مشابه یک کامیون تحویل سفارشات سوپرمارکت را به خود بگیرد. کارشناسان اطمینان دارند که تیم طراحی اپل در مقایسه با ما بسیار خلاق‌تر هستند؛ بنابراین مقوله طراحی خودرو را به آن‌ها واگذار می‌کنیم.

در عین‌حال مذاکرات میان اپل و تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان بیش از هر زمان دیگری در جریان است. بر اساس گزارش نشریه بلومبرگ، تیم کوک و کمپانی تحت سرپرستی وی با شرکت‌های خودروسازی هیوندای، کیا و حتی فراری مذاکراتی داشته‌اند. همچنین اخیرا شرکت نیسان ناچارا خبر همکاری خود با اپل در زمینه ساخت یک خودرو را تکذیب کرد. حقیقت ماجرا از این قرار است که اپل به مرحله تولید چنین محصولی نزدیک نشده است. هنگامی‌که پیرامون خودروی برقی اپل صحبت می‌شود؛ احتمالا تصور خواهید کرد که بهای چرخ‌های این اتومبیل با مک‌بوک پرو 700 اینچی کمپانی برابری می‌کند؛ محصولی که قیمت آن از برخی خودروهای دست دوم نیز بیش‌تر است. اگرچه چنین قیمت‌گذاری هنگفتی احتمالا دور از انتظار به‌نظر می‌رسد.

اپل دارای یک مدل تجاری بسیار قدرتمند است که به کمپانی امکان می‌دهد تا تولید محصولات خود را به کشورهایی نظیر چین و هندوستان منتقل کند. چنین اقدامی به اپل کمک می‌کند تا از ساخت و ساز پرهزینه کارخانه‌ها خصوصا در خارج از مرزهای آمریکا اجتناب نماید. این رویکرد غول کوپرتینویی قابل سرزنش نیست. در صورت وجود امکانات تولید در یک کشور چرا اپل از آن‌ها بهره‌برداری نکند؟

بنابراین اپل برای تولید خودروی برقی در خارج از ایالات‌متحده احتمالا تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و این موضوع ابدا مایه تعجب نخواهد بود. فاکسکان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و شرکای کلیدی اپل محتمل‌ترین گزینه در مقطع فعلی به‌شمار می‌رود. بعلاوه این کمپانی تایوانی پیش‌تر در زمینه تولید خودروی برقی به شرکت‌هایی نظیر بایرون و فیسکر نیز کمک کرده است. این پدیده بدان معناست که زیرساخت‌های لازم احتمالا از پیش‌تر تدارک دیده شده است. با این‌حال روابط میان فاکسکان و اپل همواره ایده‌آل نبوده است. گزارشات مخابره شده طی سال گذشته نشان دادند که کمپانی تایوانی هنگام اعلام تعداد دقیق کارکنان شاغل در خط تولید آی‌پد پرو چندان صادق نبوده و در واقع تعداد اعضای تیم را کمتر از میزان حقیقی اعلام نموده است؛ اقدامی که احتمالا با هدف سودآوری بیش‌تر شرکت انجام شد.

در صورت ناکامی چنین سناریویی، اپل گزینه‌های چندان دیگری را پیش رو نخواهد داشت. همکاری با شرکت تسلا واقع‌بینانه به‌نظر نمی‌رسد. شایان به ذکر است که با دستیابی اپل به آمادگی لازم برای آغاز فعالیت جدی در زمینه خودروی برقی، ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا احتمالا به سیاره مریخ مهاجرت کرده است.

در عین‌حال هربرت دیس؛ مدیرعامل کمپانی فولکس‌واگن با صراحت اعلام کرد که از اقدام اخیر اپل هیچ واهمه‌ای ندارد. همچنین مدیر مالی شرکت BMW نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرد. بنابراین تولید همزمان گوشی‌های آی‌فون و خودروی برقی در یک کارخانه خودروسازی چندان مضحک و دور از انتظار نخواهد بود؛ اگرچه چنین سناریویی احتمالا در آینده بسیار دور عملی خواهد شد.

نوشته خودروی برقی و گوشی‌های آی‌فون اپل احتمالا در یک کارخانه تولید خواهند شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.