دانشمندان به یافته‌های جدیدی در رابطه با معنای زندگی دست یافتند

در طول سه دهه گذشته موضوع معنای زندگی به یکی از مهمترین پرسش‌های تحقیقات پزشکی تبدیل شده است؛ به‌ویژه اینکه سن جمعیت کشورها هم روزبه‌روز در حال بالا رفتن است.

حالا یک مطالعه جدید در دانشگاه کالیفرنیا آمریکا نشان داده است که وجود معنا و جستجوی آن در زندگی از اهمیت به‌سزایی برای سلامتی افراد برخوردار است؛ هرچند که رابطه بین این دو، در افراد بزرگسال و جوان تاحدودی فرق می‌کند.

Dilip V. Jeste، استاد علوم اعصاب و سرپرست گروه تحقیق، در این‌باره می‌گوید: خیلی‌ها درباره معنا و هدف زندگی به‌دنبال نگاه‌های فلسفی هستند، اما باید بدانیم که معنای زندگی، بیشتر از همه به سلامت و تندرستی افراد ربط پیدا می‌کند. بنابراین کسانی که دارای معنایی برای زندگی خود هستند، نسبت به بقیه افراد، خوشحال‌تر و سالم‌تر هستند.

مطالعه جدید که به تازگی در مجله Journal of Clinical Psychiatry منتشر شده، نشان می‌دهد که وجود معنا در زندگی، با شرایط فیزیکی و روحی بهتر افراد ارتباط دارد و جستجو برای معنای زندگی ممکن است به شرایط روحی بد افراد مرتبط باشد.

Jeste می‌گوید: هرچه قدر که شما معناهای بیشتری را برای زندگی خود پیدا کنید، رضایت خاطر بیشتری از زندگی‌تان خواهید داشت؛ ولی اگر هیچ هدفی در زندگی نداشته باشید و در جستجوی آن نیز ناموفق باشید، احساس فشار روحی بیشتری خواهید کرد.

نتایج این تحقیق همچنین نشان‌دهنده یک رابطه U شکل معکوس بین وجود معنا در زندگی و سن افراد است، در حالیکه این رابطه در مورد جستجوی معنا، به‌صورت یک U معمولی در می‌آید. محققین متوجه شدند که سن ۶۰ سالگی زمانی است که وجود معنا در زندگی به اوج خود می‌رسد و جستجوی معنا در پایین‌ترین نقطه خود قرار می‌گیرد.

Jeste می‌گوید: زمانی که شما جوان هستید (دهه بیست زندگی)، شما درباره کار خود، شریک زندگی خود و اینکه به‌عنوان یک شخص، واقعا چه کسی هستید، نامطمئنید و همین موضوع شما را به سمت جستجوی معنا در زندگی سوق می‌دهد. اما در دهه‌های بعدی زندگی‌تان این موضوع کاملا برعکس می‌شود و شما بتدریج روابط خود را با دیگران تثبیت می‌کنید و اگر احتمالا ازدواج کرده باشید صاحب خانواده می‌شوید و در شغل خود هم تا حدود زیادی پیشرفت می‌کنید. همه این‌ها باعث می‌شوند که جستجوی معنا در شما کاهش بیابد و وجود معنا را در زندگی خود بیش از پیش احساس کنید.

اما بعد از ۶۰ سالگی، همه چیز شروع به تغییر می‌کند. افراد، از کار خود بازنشسته شده و شروع به از دست دادن هویت خود می‌کنند. آن‌ها به‌دنبال درمان مشکلات سلامتی خود می‌روند و ممکن است آن‌موقع تعدادی از اعضای خانواده یا دوستان خود را نیز از دست داده باشند. همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این افراد دوباره به‌دنبال معنایی در زندگی خود بگردند؛ برای اینکه معنایی که آن‌ها یک‌زمانی برای خود ساخته بودند، حالا به‌کلی تغییر کرده است.

تحقیق حاضر، سه سال به طول انجامید و در این مدت محققین به بررسی داده‌های ۱۰۲۴ نفر که بین ۲۱ تا ۱۰۰ سال سن داشتند، پرداختند. آن‌ها وجود و جستجوی معنا در این افراد را از طریق مصاحبه‌هایی انجام دادند که شامل پرسش‌هایی درباره میزان رضایت از زندگی و اهدافی که هر کدام از آن‌ها برای زندگی خود داشتند، می‌شد.

Awais Aftab یکی دیگر از نویسندگان مقاله، می‌گوید: علم پزشکی در حال کشف این موضوع است که وجود معنا در زندگی، یک موضوع بالینی و احتمالا یک فاکتور قابل تغییر است که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماران مورد استفاده قرار گیرد. ما فکر می‌کنیم که یافته‌های گروه ما می‌تواند سنگ‌بنای محکمی برای توسعه روش‌های جدیدی برای کمک به بیمارانی که در جستجوی معنایی برای زندگی خود هستند، باشد.

نوشته دانشمندان به یافته‌های جدیدی در رابطه با معنای زندگی دست یافتند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.