دانشمندان نحوه بیدار شدن انسان از خواب به وسیله مغز را کشف کردند

 

دانشمندان باور دارند موفق به شناسایی بخشی از مغز شده‌اند که به خواب سبک پایان می‌دهد و این بخش را چرخه حرکت آرام چشم یا NREM Cycle نامیده‌اند.

حتما درباره مرحله عمیق خواب که REM Sleep نام دارد شنیده‌‌اید. در این حالت شما در اوج خواب هستید و چشمان شما شروع به حرکت سریع به چپ و راست می‌کنند، به همین دلیل به این حالت Rapid Eye Movement می‌گویند. NREM برخلاف REM Sleep هنگامی است که هنوز شما به خواب عمیق فرو نرفته‌اید و بیدار کردن شما آسان‌تر است.534573211

پروفسور آنتونی آدمانتیدیس از دانشگاه برن و تیم همکارش یک بخش عصبی را در مغز کشف کردند که در میان دو منطقه هیپوتالاموس و تالاموس مغز پنهان شده است. این گروه به آزمایش این بخش از مغز در موش‌ها مشغول شدند و با هدف کشف چگونگی بیدار شدن از خواب سبک به تحریک این بخش با روش‌های اپتوژنتیک پرداختند.165d414b90845e06bea15a9b8647372d

پروفسور آدمانتیدیس معتقد است این کشف هیجان انگیز است، زیرا باعث رسیدن به راه‌های جدیدی برای کمک به بازگرداندن هوشیاری بیمارانی می‌شود که نیمه هوشیارند یا مبتلا به بی‌هوشی و حتی حیات نباتی شده‌اند. به علاوه به بیمارانی که هنگام خواب مشکل دارند هم کمک می‌کند، یا حداقل باعث کشف عوامل بهم خوردن خواب‌شان می‌شود. تا پیش از این برای درمان از تحریک به وسیله الکتریسیته استفاده می‌شد، بدون این که افراد، بخش‌های مختلف مغز و تاثیر آن‌ها بر خواب و هوشیاری ما را درک کنند. اکنون با استفاده از این اطلاعات جدید محققان می‌توانند درمان‌های کاربردی‌تری را ارایه کنند.

اما نباید منتظر این روش‌ها در آینده نزدیک باشیم. پروفسور آدمانتیدیس می‌گوید:

حتی اگر ما یک گام مهم به سوی جلو برداشته باشیم، مدت زمان زیادی لازم است تا بتوانیم با استناد بر نتایج این اکتشاف، استراتژی‌های درمانی جدید را طراحی کنیم.

نوشته دانشمندان نحوه بیدار شدن انسان از خواب به وسیله مغز را کشف کردند اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.