درآمد چند هزار میلیاردی دولت از طرح رجیستری

طرح رجیستری

طرح رجیستری دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور دو سالی است که اجرایی شده و حواشی زیادی به همراه داشته است. مسئولین دولتی معتقدند که با این کار جلوی قاچاق را گرفته‌اند و آمارهای مربوط به درآمد دولت از طریق طرح رجیستری نیز موید این اتفاق است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت در مصاحبه‌ای پیرامون طرح رجیستری گفت: مردم باید توجه کنند که ثبت گوشی مسافری امتیازی نیست که بتوان آن را انتقال داد. همچنین به آن دسته از کاربرانی که پیامک هشدار ارسال شده، مهلت یک‌ماهه برای اعتراض داده شده است.

وی در ادامه افزود: گزارشاتی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد، عده‌ای از اطلاعات مردم برای ثبت گوشی‌های قاچاق استفاده کرده‌اند که دسترسی به اطلاعات مسافرین به صورت غیرمجاز بوده است. تابه‌حال حدود 37 هزار گوشی از همین طریق به ثبت رسیده‌اند که برای 7 هزار گوشی پیامک اخطار ارسال شده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: نکته قابل توجه این است که هیچ‌کدام از این 7 هزار گوشی دچار مشکل نشده و صرفا برایشان هشدار ارسال شده است. البته 30 هزار گوشی باقیمانده فعال شده از این طریق هنوز روشن نشده‌اند و سیم کارت داخلشان قرار نگرفته است. سامانه همتا تابه‌حال توانسته جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد و مردم را بابت این اقدامات مجرمانه آگاه نماید. به طور مثال در یک پرونده شاهد فردی بودیم که با سو استفاده از اطلاعات مسافرین توانسته بود 2 هزار گوشی را در سامانه همتا به ثبت برساند که طبق قانون با وی برخورد خواهد شد.

رجیستر کردن گوشی‌های آی‌فون

رهبری در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های لازم برای ضایع نشدن حقوق مردم گفت: ما در برابر این 37 هزار گوشی مقرراتی را وضع کردیم که اگر مدارک مثبته در راستای واقعی بودن خرید به ما ارایه شود، گوشی موبایل بدون مشکل به ادامه فعالیت خواهد پرداخت و سیم کارتشان غیر فعال نخواهد شد. برای آن دسته از 7 هزار گوشی که پیامک هشدار ارسال شده مهلت یکماهه داده‌ایم که با توجه به ارسال پیامک در تاریخ 28 شهریور، این 7 هزار نفر بایستی تا تاریخ 28 مهر تعیین تکلیف کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: قوانین مربوط به ثبت گوشی مسافری به تدریج اصلاح خواهد شد ولی مردم باید توجه کنند که اولا از واگذاری حق امتیازشان خودداری کرده و صرفا از مبادی رسمی و قانونی اقدام به خرید گوشی نمایند. قابل ذکر است طرح رجیستری طرح خوبی است که توانسته درآمد 1300 میلیارد تومانی برای دولت داشته باشد.

نوشته درآمد چند هزار میلیاردی دولت از طرح رجیستری اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.