دستاوردهای پژوهشگاه فضایی از ساخت ماهواره‌های مخابراتی تا باتری فضایی

رییس پژوهشگاه فضایی با بیان این که ششم اسفند ۱۳۹۸ مصادف با سالروز تاسیس پژوهشگاه فضایی ایران است، گفت: امسال برای اولین بار، این روز را در تقویم پژوهشگاه ثبت کرده و آن را گرامی می‌داریم.
 
حسین صمیمی در پیامی به مناسبت سالروز تاسیس پژوهشگاه فضایی ایران ضمن تبریک این روز به تلاشگران این پژوهشگاه اظهار کرد: در این روز که پژوهشگاه توانسته در عرصه فضایی کشور بدرخشد، یاد و خاطره شهدای گرانقدر علم و فناوری این پژوهشگاه را که در این موفقیت‌ها سهیم بوده‌اند نیز گرامی می‌داریم.
 
وی تاکید کرد: لازم می‌دانم از زحمات روسای قبلی پژوهشگاه که برای هدایت، حفظ و نگهداری و توسعه این مجموعه زحمات بسیاری را متقبل شده‌اند، تشکر کنم.
 
صمیمی تصریح کرد: هسته اولیه این پژوهشگاه از تجمیع پژوهشکده‌ها و مراکزی تشکیل شده که هر کدام توانمندی‌های ارزشمندی در حوزه تحقیقات و فناوری فضایی و مهندسی داشته‌اند و در کنار این توانمندی‌ها، تجربیات و سوابق ارزنده‌ این مجموعه‌ها در دوران دفاع مقدس نیز میراث گرانبهایی بوده که به این پژوهشگاه به ارث رسیده و اکنون پژوهشگاه فضایی ایران با پشتوانه‌ این میراث گرانبها و روحیه جهادی و با تکیه بر همت متخصصان جوان و متعهد خود به عنوان یک پژوهشگاه عملیاتی مشغول انجام وظایف و مأموریت‌های محوله بوده و در این مسیر دستاوردهای ارزشمندی را تقدیم حوزه فضایی کشور کرده است که ان‌شااءالله با لطف و عنایت الهی و زحمات پژوهشگران پژوهشگاه فضایی این مسیر موفقیت ادامه خواهد داشت.
 
رییس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: بدیهی است موفقیت پژوهشگاه در این مسیر مدیون حمایت‌های مهندس آذری جهرمی و معاونان ارجمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بوده است که از مساعدت‌های همه این عزیزان تشکر و قدردانی دارم.
 
وی یادآور شد: تلاشگران خستگی‌ناپذیر پژوهشگاه فضایی ایران در عرصه‌های مختلف حوزه فضایی از طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی ناهید ۱ و۲، ماهواره سنجشی پارس ۱، سامانه بلوک انتقال مداری، توسعه خدمات فضاپایه با کاربرد داده‌های سنجش از دور، بالن مخابراتی و نیز توسعه فناوری‌های کلیدی مانند پنل‌های خورشیدی، سار هواپایه، حسگرها، پین‌پولر و چرخ عکس‌العملی، باتری فضایی و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم در آزمایشگاه‌ها، توانسته‌اند دستاوردهای ارزنده‌ای را پیشکش مردم شریف ایران کنند که جای تقدیر دارد.
 
صمیمی خاطرنشان کرد: در این مناسبت، با تشکر از همه همکاران در تمامی بخش‌ها و پژوهشکده‌ها که تلاش بسیار کرده‌اند و با وجود تمامی سختی‌ها از جمله تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرایط اقتصادی، در خدمت به عرصه فضایی کشور و توسعه آن کوشیده‌اند، آرزوی موفقیت روزافزون و بهروزی دارم.