دسترسی ۵۸ درصدی روستاهای استان خراسان شمالی به شبکه پهن باند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان شمالی گفت: هوشمند سازی 1400 مدرسه در روستاهای بالای 20 خانوار و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت این استان در آینده نزدیک انجام می شود.
 
 سید علی مرتضوی مدیر کلارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی با اشاره به وجود بیش از یک هزار و 300 کیلومتر جاده اصلی و فرعی در این استان، از پوشش بیش از 92 درصدی آنها توسط اپراتورهای تلفن همراه خبر داد و گفت: بیش از 51 هزار مشترک اینترنت پرسرعت ثابت و 657 هزار مشترک اینترنت سیار در استان وجود دارند که ضریب نفوذ شبکه پهن باند در این استان را به 79 درصد می رساند.
 
مرتضوی در زمینه کاهش شکاف دیجیتال و توسعه زیرساخت ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان خراسان شمالی به مصوبات این حوزه اشاره کرد و گفت: از جمله این مصوبات ایجاد 50 سایت جدید روستایی، ارتقای تکنولوژی هشت ایستگاه نسل دوم به نسل سوم و چهارم و راه اندازی بیش از 225 کیلومتر فیبرنوری در نقاط روستایی و کم برخوردار استان است.
 
وی افزود: پس از اجرایی شدن این مصوبات، پروژه های طرحUSO ، پوشش تلفن همراه روستاهای بالای 20 خانوار استان، به حدود 90 درصد ارتقا می یابد.
 
مرتضوی اظهار کرد: در شرایط موجود 58 درصد از روستاهای استان خراسان شمالی به شبکه پهن باند دسترسی دارند که تعدادی از آنها از محل طرح USO ، تعدادی دیگر توسط اپراتورهای تلفن همراه و بخشی نیز از طریق شرکت مخابرات این دسترسی را پیدا کرده اند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان شمالی با اشاره به تفاهم نامه همکاری بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش، گفت: تامین لایه زیرساخت و ایجاد بستر ارتباطی مدارس استان در دستور کار قرار دارد و هوشمند سازی  1400 مدرسه در  روستاهای بالای 20 خانوار و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت این استان در آینده نزدیک انجام می شود.
 
این مقام مسئول اعلام کرد: به منظور توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از ابتدای سال98 تا کنون تعداد 6 طرح با اعتباری بالغ بر 19 میلیارد ریال موفق به اخذ تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری شدند.
 
وی در پایان، اظهار امیدواری کرد که با توسعه استان در حوزه ICT و استفاده بهینه از زیرساخت های ارتباطی موجود، زمینه اشتغال نیروهای تحصیل کرده و دانشی، رونق کسب و کارها، تولید و مهاجرت معکوس نخبگان به این استان فراهم شود.