دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا در جایگاه سیزدهم رتبه‌بندی DxOMark قرار گرفت!

اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S22 شرکت سامسونگ حدودا 2 هفته قبل رسما معرفی شدند. در این میان به‌نظر می‌رسد که گلکسی S22 اولترا با وجود به ارث بردن قلم S Pen از سری گلکسی نوت و بهره‌گیری از نمایشگر پیشرفته LTPO AMOLED شاخص‌ترین عضو خانواده پرچم‌دار سال 2022 سامسونگ به‌شمار خواهد رفت. همچنین انتظار می‌رود که این گجت از جدیدترین و بهترین پیکره‌بندی دوربین در میان اسمارت‌فون‌های سامسونگی برخوردار باشد. در واقع میزان تقاضا برای این هندست به حدی بالا است که اکنون تحویل دستگاه‌های پیش‌خرید شده توسط مشتریان به ماه آوریل موکول شده است.

با این‌حال شاید بهتر باشد که مشتریان پیش از خریداری این اسمارت‌فون لوکس با قیمت‌گذاری بیش از 1000 یورویی/ 1000 دلاری کمی بیش‌تر تفکر نمایند؛ چرا که وبسایت DxOMark به تازگی نتایج ارزیابی دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا را منتشر کرده و این دستگاه تنها موفق به کسب 131 امتیاز شده است. جالب است بدانید که اسمارت‌فون اوپو فایند ایکس 3 پرو در سال گذشته نیز به امتیاز مشابهی دست یافته است.

با این‌حال ابتدا به بیان جوانب مثبت دوربین گلکسی S22 اولترا می‌پردازیم. بر اساس اعلام DxOMark تصاویر ثبت شده توسط این هندست در تمامی شرایط از توازن رنگ دلپذیر و تعادل مطلوب رنگ سفید برخوردار هستند. همچنین به لطف محدوده دینامیکی وسیع دستگاه، کیفیت نورپردازی در اکثر صحنه‌ها مطلوب به‌نظر می‌رسد. در زمینه عکاسی پرتره نیز به لطف تشخیص نسبتا دقیق زوایا و شبیه‌سازی طبیعی جلوه‌های بوکه، تصاویر خروجی گلکسی S22 اولترا از ظاهری چشم‌نواز برخوردار هستند.

از جنبه قابلیت‌های بزرگنمایی نیز گلکسی S22 اولترا نشان‌دهنده بزرگترین جهش سامسونگ در زمینه عکاسی زوم اسمارت‌فونی است. بدین‌ترتیب نمایش مطلوب رنگ‌ها و نورپردازی مناسب در تمامی تنظیمات بزرگنمایی حفظ خواهد شد. عملکرد دستگاه در زمینه ضبط ویدیو با انتظارات از یک گوشی پرچم‌دار مطابقت داشته و با وجود قابلیت فوکوس خودکار سریع و روان، تثبیت‌کنندگی مطلوب هنگام ضبط ویدیوهای در حال حرکت، نورپردازی مناسب و محدوده دینامیکی گسترده در فضاهای روشن و مسقف تقریبا همه چیز عالی به‌نظر می‌رسد.

در رابطه با کاستی‌های دوربین گلکسی S22 اولترا نیز بایستی خاطرنشان کرد که عملکرد فوکوس خودکار هنگام عکاسی در بسیاری از شرایط نوری نسبتا کند است. در این‌ مورد گوشی‌هایی نظیر اوپو فایند ایکس 3 پرو و آی‌فون 13 پرو مکس اپل عملکرد بهتری نسبت به گلکسی S22 اولترا از خود ارائه می‌دهند. همچنین DxOMark خاطرنشان کرده که ناهماهنگی شارپنس میان فریم‌های مختلف ویدیو یکی دیگر از نقاط ضعف دوربین گلکسی S22 اولترا محسوب می‌شود. این مشکل در زمان جابه‌جایی دوربین حین ضبط ویدیو خصوصا در فضاهایی با روشنایی کم به چشم می‌خورد.

البته بایستی توجه داشت که هندست تست شده توسط DxOMark مجهز به تراشه اگزینوس 2200 است. این نسخه صرفا در بازارهای اروپا و بریتانیا موجود است. بنابراین مشتریان مقیم ایالات‌متحده، کانادا، خاورمیانه، هندوستان یا سایر مناطق آسیا به ورژنی از اسمارت‌فون گلکسی S22 اولترا با تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 کوالکام دسترسی خواهند داشت.

DxOMark اعلام کرده که امسال نسخه‌ای از اسمارت‌فون گلکسی S22 اولترا مجهز به تراشه پرچم‌دار کوالکام را نیز تست خواهد کرد. بدین‌ترتیب پس از دریافت دستگاه از خارج از کشور، نتایج بررسی‌ها در قالب گزارشی منتشر خواهد شد. چنین اقدامی امکان مقایسه مستقیم عملکرد دوربین در 2 ورژن مختلف گلکسی S22 اولترا با تراشه‌های اگزینوس و اسنپ‌دراگون را فراهم می‌کند. اگرچه سنسورهای دوربین جلویی و پشتی مورد استفاده در این هندست‌ها مشابه یکدیگر هستند؛ اما به‌کارگیری دو ISP‌ متفاوت در این تراشه‌ها احتمالا موجب ایجاد تفاوت‌هایی در الگوریتم‌های تصویربرداری و نرم‌افزار‌ عکاسی محاسباتی خواهد شد. بدین‌ترتیب استفاده از 2 تراشه متفاوت اسنپ‌دراگون و اگزینوس موجب می‌شود تا 2 ورژن مختلف گلکسی S22 اولترا با وجود استفاده از سنسورهای تصویربرداری یکسان، تصاویر متفاوتی را در خروجی ارائه نمایند.

نوشته دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا در جایگاه سیزدهم رتبه‌بندی DxOMark قرار گرفت! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.