راهنمای استفاده از جدیدترین فناوری‌های دستگاه جوجه کشی

بسیاری از کاربرانی که به فکر تکثیر طیور مختلف می افتند، در فصل جوجه کشی که فصل خنک سال می باشد ، اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی می کنند. اما مهمترین مشکلی که با آن مواجه خواهند شد مشکل در راه اندازی و استفاده ی صحیح از دستگاه می باشد .

در این مقاله به بررسی اصول استفاده ی صحیح از دستگاه جوجه کشی به روز دنیا خواهیم پرداخت.

خرید تخم نطفه دار :

در وحله ی اول مقداری در مورد خرید تخم نطفه دار سالم صحبت میکنیم. انتخاب تخم نطفه دار تاثیر بسیاری در راندمان جوجه کشی دارد. انتخاب تخم نطفه دار دارای مشکل یا با نطفه ضعیف سبب هدر رفتن سرمایه و زمان بسیاری برای کاربر خواهد شد. پس حتما نکات مهم در خرید تخم نطفه دار را رعایت کنید . این نکات عبارتند از :

– اینترنتی نخرید : تخم نطفه دار را از سایت های اینترنتی خریداری نکنید. حتما به صورت حضوری اقدام به خرید تخم نطفه دار کنید و یا با فروشندگان بسیار معتمد کار کنید که در شهر های اطراف شما قرار دارند.

– از شهرهای دور نخرید : خرید تخم نطفه دار از شهرهایی که فاصله ی بسیار از شما دارند کار نادرستی است. دلیل این مورد امکان وارد شدن ضربه در دست اندازها و … در زمان حمل تخم های نطفه دار می باشد.

– از گله دیدن کنید : اگر قصد خرید تخم های گرانقیمت دارید و یا اینکه خرید شما مقدار بالایی تخم نطفه دار است ، بهتر است شخصا از گله ی مولد دیدن کنید. تغذیه مناسب در گله ، رعایت نسبت نر به ماده ، بهداشت مناسب و … از مواردی می باشد که تاثیر بسیاری در سلامت و کیفیت نطفه ها می گذارد.

خرید دستگاه جوجه کشی تمام اتوماتیک  :

نکته مهم پیش از پرداختن به انتخاب دستگاه ، عدم خرید تخم نطفه دار پیش از خرید دستگاه می باشد. پروسه ی تولید برخی از دستگاه های جوجه کشی سخت می باشد و با توجه به صنعتی بودن برخی از آنها بهتر است تا زمانی که دستگاه را تحویل نگرفته و تست نکرده اید تخم نطفه دار را خریداری ننمایید. از آنجایی که تخم نطفه دار تا زمان کوتاهی قابل نگهداری می باشد ، خرید پیش از تست دستگاه جوجه کشی ریسک بالایی می باشد و امکان عدم توفیق در راه اندازی دستگاه می تواند موجبات خراب شدن تمامی تخم ها را فراهم کند.

پس صبور باشید، اول دستگاه رو تهیه کنید و بعد تخم های نطفه دار را بخرید .

در خرید دستگاه جوجه کشی به چند نکته ی مهم توجه داشته باشید :

– بدنه مناسب : بهترین بدنه برای دستگاه جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی PVC چندلایه می باشد. استفاده از فلز به دلیل ضعف در مقابل زنگ زدگی کار درستی نبوده و میتواند عمر مفید دستگاه و بعدها راندمان کاری شما را به شدت کاهش دهد.

-کنترلر هوشمند: استفاده از یک کنترلر هوشمند که توانایی مدیریت صحیح دما و رطوبت و چرخش را داشته باشد امری بسیار ضروری است. گاها امکان ایجاد ارتباط بین کنترل های هوشمند با گوشی های تلفن همراه نیز وجود دارد. این ارتباط می توان هم به صورت کنترل از راه دور دستگاه توسط موبایل صورت گیرد و هم اینکه به صورت مشاهده ی تغییرات و به طور کلی نمودار عملکردی دستگاه باشد. این نمودار عملکردی که به آن Log نیز گفته میشود شرایط لازم برای بررسی دقیقتر تغییرات ایجاد شده در دستگاه را فراهم میکند .

استفاده از این تکنولوژی و در دسترس بودن گوشی های هوشمند سبب احاطه داشتن کاربر بر عملکرد دستگاه خواهد شد.

– خدمات پس از فروش مناسب : دقت کنید که شرکتی که از آن دستگاه را خریداری میکند حتما دارای خدمات پس از فروش مناسبی باشد تا زمانی که مشکلی برای دستگاه پیش آمد امکان پیگیری آن مشکل برای کاربر فراهم باشد.

آموزش استفاده از تمام فناوری های دستگاه های جوجه کشی به روز :

در راه اندازی و استفاده از دستگاه جوجه کشی، یکسری نکات مهم وجود دارد که توجه به آنها می تواند در بهبود علمکرد مناسب دستگاه جوجه کشی تاثیر فراوانی داشته باشد.

– دمای مناسب محیط : محیطی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد باید دمای مناسبی داشته باشد. دمای خیلی سرد و خیلی گرم می تواند سبب ایجاد اختلال در دستگاه شود. بخصوص زمانی که درب دستگاه باز میشود ، اگر دما خیلی سرد باشد می تواند سبب آسیب به تخم ها شده و راندمان جوجه کشی را کاهش دهد .

پس توجه ویژه ای به دما و رطوبت محیط داشته باشید ، رطوبت محیط نیز بسیار مهم می باشد، چرا که اگر محیط خشک باشد ، دستگاه فشار زیادی برای ایجاد رطوبت باید تحمل کند که می تواند در دراز مدت به زیان دستگاه نیز تمام شود. در اندازه گیری دمای محیط دستگاه جوجه کشی می توانید از گجت های مختلف که شرایط اندازه گیری سریع و دقیق را فراهم کرده و امکان مشاهده و ثبت دما بر روی گوشی شما به صورت اتوماتیک را نیز دارند استفاده کنید. این دماسنج ها به دلیل ثبت تغییرات دمایی راهنمایی بسیاری برای ثابت نگهداشتن دما در محیط خواهند کرد.

– توجه به نوع تخم : برخی از تخم های نطفه دار نیاز به شرایط نگهداری خاصی دارند. برای مثال تخم غاز در روزهای خاصی از جوجه کشی باید آبپاشی شود. این نکته نیز باید به دقت در جوجه کشی توجه شود.

موارد مختلف زیادی نیز وجود دارد که در طی جوجه کشی با آنها روبرو خواهید شد و افزایش تجربه می تواند کمک بسیاری برای رفع آنها با توجه به نوع تخم ، نوع دستگاه، محیط نگهداری دستگاه و … کند.

در ابتدا دستگاه جوجه کشی را به صورت خالی روشن کرده و دما و رطوبت ستر را روی مقدار مناسب برای تخم مد نظر خود قرار دهید. اجازه دهید دستگاه به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در این شرایط کار کند. سپس درب دستگاه را باز کرده ، شانه ها را خارج کنید و درب را ببنید .

پس از اینکار تخم ها را با احتیاط داخل دستگاه قرار داده و سیستم چرخش دستگاه را فعال کنید. توجه به دمای محیط در این لحظه بسیار مهم می باشد. چرا که دمای تخم ها به صورت ناگهانی نباید تغییر داده شود ، پس از این مورد، فقط کافیست که دما و رطوبت دقیق را همراه با چرخش آماده کرده ، رطوبت ساز را تنظیم کنید و منتظر رسیدن روزهای هچر باشید.

در روزهای 7 ام و 14 ام هم می توانید تخم ها را نطفه سنجی کرده و تخم های مورد دار و بدون نطفه را از دستگاه خارج کنید. این کار هم باید در شرایط استاندارد و با سرعت بسیار بالایی انجام گیرد تا شوک دمایی به تخم ها وارد نشود.

چرخش دستگاه را به صورت منظمی چک کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد.

توجه کنید که در دوره ی هچر ، چرخش دستگاه باید متوقف شود. اگر دستگاهی که خریداری کرده اید دارای سیستم ستر هچر همزمان می باشد، به صورت همزمانی می توانید هم ستر را انجام داده و هم هچر را در طبقه ی زیرین فراهم کنید . بدین ترتیب می توان تخم های نطفه دار جدید را نیز در هین جوجه کشی وارد دستگاه کرد.

اهمیت استفاده از گجت ها در استفاده ی صحیح از دستگاه جوجه کشی :

موارد مختلفی در مورد کمک گجت های مختلف برای بهبود عملکرد دستگاه های جوجه کشی و همینطور سهولت انجام جوجه کشی در این متن اشاره شد. به طور کلی استفاده از این گجت ها چه به منظور کنترل شرایط محیطی و دستگاه ، که با استفاده از سنسورهای دیجیتالی و ابزارهای خواندن این سنسورها صورت میگیرد و چه با استفاده از گجت های عمل کننده همچون ابزارهای کنترل برد جوجه کشی ، همه و همه میتواند عملکرد اتوماتیک دستگاه را مهیا کرده و شرایط جوجه کشی بهینه تری را برای یک جوجه کشی موفق فراهم کند.

نتیجه گیری :

در این مقاله راهنمایی کلی در مورد استفاده از دستگاه جوجه کشی ، از زمان خرید تخم نطفه دار تا هچر ارائه کردیم. برای خرید دستگاه جوجه کشی مناسب اینجا مراجعه و ماشین جوجه کشی تمام اتوماتیک بخرید. و با مقایسه ی انواع دستگاه های جوجه کشی تولیدی کارخانه های مختلف بهترین نمونه را انتخاب نمایید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته راهنمای استفاده از جدیدترین فناوری‌های دستگاه جوجه کشی اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.