راهنمای انتخاب مودم کابلی متناسب با نیاز شما

مودم‌های کابلی متعددی در بازار وجود دارند که تعیین این موضوع که کدامیک از آن‌ها برای شما بهتر است می‌تواند دشوار باشد. به همین دلیل، ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا خیلی سریع و آسان در مورد انتخاب بهترین مودم کابلی تصمیم بگیرید و همچنین، بدانید که چگونه مودم مناسب می‌تواند پهنای باند اینترنت را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید با روش انتخاب مودم کابلی مناسب آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

سازگاری با ISP را بررسی کنید

اگر می‌خواهید مودم کابلی مناسب را برای خود انتخاب کنید، پیش از هر چیز، به سازگاری آن با ISP توجه کنید. وقتی در حال انتخاب مودم کابلی هستید، مطمئن شوید که ISP شما، مودم مورد نظرتان را برای استفاده در شبکه خود تایید کرده است. برای مثال، اگر می‌خواهید مودم همراه اول 5G را تهیه کنید، در ابتدا در مورد بهترین گزینه و قیمت آن با نمایندگی این شرکت مشورت کنید و سپس برای خرید گزینه مورد نظر خود تصمیم بگیرید. متاسفانه، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هر مودمی با ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی آن‌ها سازگار است اما این موضوع در بیشتر موارد درست نیست. بنابراین، مهم است که حتما از مودم کابلی تاییدشده استفاده کنید.

به سرعت اینترنت خود توجه کنید

اگر بسته اینترنتی شما از سرعت 300 مگابیت بر ثانیه برخوردار است، یک مودم 8×4 کانال (با حداکثر سرعت ادعاشده 343 مگابیت در ثانیه یا حداکثر سرعت واقعی حدود 215 مگابیت بر ثانیه) سرعت کاملی را که برای آن به ISP هزینه می‌پردازید را به شما نمی‌رساند. بااین‌حال، یک مودم 16×4 کانال (حداکثر سرعت ادعاشده 686 مگابیت در ثانیه یا حداکثر سرعت واقعی حدود 372 مگابیت در ثانیه) به شما امکان می‌دهد که از سرعت کامل اینترنت ارائه‌شده توسط شرکت ارائه‌دهنده اینترنت بهره‌مند شوید.

به یاد داشته باشید که برخی از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت به دلایل مختلفی سرعت اینترنت شما را به‌صورت رایگان افزایش می‌دهند. مودم‌های DOCSIS 3.0 به پایان عمر خود نزدیک هستند. بنابراین، به‌جای خرید این مودم‌ها، مودم DOCSIS 3.1 را تهیه کنید.

از خرید مودم‌های با چیپست Puma 6 اینتل خودداری کنید

بسیاری از مودم‌های کابلی دارای چیپست Puma 6 اینتل هستند که این مسئله می‌تواند مشکلات شناخته‌شده‌ای در تاخیر یا جیتر (jitter) شبکه دارند. بنابراین، در هنگام بررسی گزینه‌های مختلف حتما به این عامل توجه کنید و در صورت برخوردار بودن مودم از چیپست Puma 6 اینتل، از خرید آن اجتناب کنید.

سرعت آپلود و دانلود را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است در مورد مودم بدانید، سرعت آپلود و دانلود آن است. به یاد داشته باشید که هر چیزی که تبلیغ می‌شود، سرعت دانلود است نه سرعت آپلود. بنابراین، اگر یک مودم، سرعت 1 گیگابایت را تبلیغ می‌کند، به این معنی است که می‌تواند تا 1000 مگابایت بر ثانیه از ISP دریافت کند. این در حالی است که سرعت آپلود بسیار کمتر است و درواقع، به یک‌چهارم سرعت دانلود می‌رسد.

همه این موارد می‌توانند وسوسه‌برانگیز و جذاب باشد اما باز هم به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید بیش از آنچه برای اینترنت هزینه کرده‌اید از ISP دریافت کنید. اگر سرعت دانلود مودم شما 4/1 گیگابایت است اما مشترک طرح اینترنتی هستید که سرعت شما را به 25 مگابایت بر ثانیه محدود می‌کند، پس تنها 25 مگابایت بر ثانیه دریافت می‌کنید. خرید مودم پرسرعت تنها برای آینده‌نگری ایده خوبی است، مگر اینکه بخواهید بسته اینترنتی پرسرعت‌تری را تهیه کنید.

برند مودم را فراموش نکنید

شرکت‌های مختلفی مودم‌های کابلی تولید می‌کنند اما محبوب‌ترین مودم‌ها، ARRIS، NETGEAR و Motorola هستند. گارانتی‌های تولید‌کننده‌های مودم کابلی از یک تا دو سال متغیر است. مودم‌های کابلی تا زمانی که بیش‌ازحد داغ نشوند، به‌ندرت از کار می‌افتند. این موضوع را در هنگام خرید هر نوع آنتن ازجمله آنتن تقویت‌کننده اینترنت و آنتن تلویزیون و هر نوع آنتن رومیزی و برقی قوی نیز به یاد داشته باشید و تنها به خرید دستگاه‌های ارزان قیمت اکتفا نکنید.

در مورد امنیت چطور؟

برخلاف روترها که تنظیماتی برای ایمن‌تر کردن اینترنت دارند، در هنگام خرید مودم کابلی، ملاحظات امنیتی زیادی برای در نظر گرفتن وجود ندارد. در برخی مواقع، بعضی از بحث‌های امنیتی مطرح می‌شود. برای مثال، در مودم‌هایی که از یک سیستم روی یک تراشه برادکام (Broadcom’s systems-on-a-chip) استفاده می‌کنند ممکن است به هکر اجازه دهند که کنترل مودم را در دست بگیرد و به وبسایت‌های مخرب سرویس بدهد. بااین‌حال، برادکام مطرح کرده که این مشکل برطرف شده است. بنابراین، قبل از خرید هر گونه مودم با ISP چک کنید که کدام مودم ایمن است. علاوه بر این، استفاده از یک برنامه قوی آنتی‌ویروس می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

درنهایت، برای اینکه بتوانید برای خرید مودم کابلی تصمیم بهتری بگیرید، سازگاری مودم با ISP، سرعت مودم و سرعت ISP و همچنین، استفاده نکردن مودم از چیپست Puma اینتل را به یاد داشته باشید. ازآنجایی‌که، مودم‌های کابلی متنوعی در بازار وجود دارند ممکن است دریافت راهنمایی از ISP نیز برای شما کمک‌کننده باشد، زیرا ارائه‌دهندگان اینترنت می‌توانند به شما مشخصات مودم سازگار با اینترنت ارائه‌شده را ارائه دهند. در حال حاضر، بهترین مودم کابلی DOCSIS 3.1 متعلق به Motorola MB8600 است که اکثر ISPهای اصلی از آن پشتیبانی می کنند.

نویسنده: مینا معین اسلام

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته راهنمای انتخاب مودم کابلی متناسب با نیاز شما اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.