رقابت برندهای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا: چگونه یک خرده‌فروشی به بزرگ‌ترین بازار کالاهای ایرانی تبدیل شد؟

دیجی‌کالا بزرگ‌ترین بازارگاه (مارکت پلیس) را در میان فروشگاه‌های ایرانی دارا است. بیش از ۳۰ هزار کسب‌وکار ایرانی به طور مستقیم با این خرده‌فروشی بزرگ همکاری می‌کنند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. در شش ماه گذشته، بیش از ۱۹ هزار فروشنده جدید به دیجی‌کالا تمایل نشان داده که از میان آن‌ها ۶۷ درصد به فروشنده‌هایش افزوده شدند. هریک از فروشنده‌های فعال مارکت پلیس دیجی‌کالا در یک ماه فروشی بالای ۲۳ میلیون تومان دارد و گاها یک کسب‌وکار کوچک ایرانی می‌تواند ماهیانه فروشی ۱۰۰ میلیون تومانی کسب کند.

تنوع کالایی در این بازارگاه هم بالا است. در نیمه اول سال ۹۸، حدود ۵۴۰ هزار کالای جدید به فروشگاه دیجی‌کالا افزوده شده است. کل تعداد کالاهای عرضه شده روی این فروشگاه به رقم بسیار بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۵۴ عدد می‌رسد؛ در حالی‌که تنوع کالایی بزرگ‌ترین هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ هزار کالا نیست. گزارش کامل مارکت پلیس دیجی‌کالا را در این مطلب سایت آی‌تی‌رسان بخوانید.

هنگامی که به این مارکت پلیس نگاه می‌کنیم؛ یک سوال مهم مطرح می‌شود و آن وضعیت برندهای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا است. کدام برندها فروش بیشتری دارند و سهم بالاتری از این مارکت پلیس را به خود اختصاص داده‌اند؟ در هر حوزه کدام برندها گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و چگونه دیجی‌کالا موفق شده بزرگ‌ترین بازار فروش محصولات و کالاهای ایرانی را خلق کند؟

ایرانی‌ها بیشتر می‌فروشند یا خارجی‌ها؟

علی‌رغم رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، در فاصله سال‌های ۹۷ و ۹۸، رشد کسب‌وکارها و فروشنده‌های ایرانی روی دیجی‌کالا شتاب بیشتری نسبت به گذشته گرفته تا اینکه اکنون عمده فروش تعدادی را برندهای ایرانی از آن خود کردند.

گزارش دیجی‌کالا از نیمه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد ۶۸ درصد فروش تعدادی کالاها متعلق به برندهای ایرانی بوده است. این آمار در حالی‌ است که در نیمه اول سال ۹۶ فقط ۴۰ درصد فروش تعدادی کل کالاهای دیجی‌کالا از برندهای ایرانی بوده و در نیمه اول سال ۹۷ به ۵۵ درصد رسیده است.

تعداد برندهای ایرانی روی دیجی‌کالا نیز در سال‌های اخیر رشد بزرگی را تجربه کرده است. در نیمه اول سال ۹۷ حدود ۱۵۰۰ برند ایرانی روی این فروشگاه فعال هستند ولی در نیمه اول سال ۹۸ دقیقا ۲۷۴۸ برند ایرانی فعالیت می‌کنند.

این آمار نشان می‌دهد مارکت پلیس دیجی‌کالا به تدریج به بهترین بازار برای فروشنده‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی تبدیل شده و از سوی دیگر، این برندها موفق شدند رضایت مشتری را جلب و او را به خرید آنلاین بیشتر کالاهای خود ترغیب کنند.

اگرچه هنوز برندهای ایرانی فاصله زیادی تا رسیدن به قدرت و گستردگی برندهای خارجی دارند و در برخی دسته‌های کالایی، برندهای خارجی حرف اول را می‌زنند ولی این امیدواری وجود دارد در نیمه دوم سال ۹۸ و همین‌طور سال ۹۹ شاهد شکوفایی چند برابری برندهای ایرانی روی فروشگاه‌های آنلاین باشیم.

کدام برندها بیشتر جست‌وجو می‌شوند؟

یکی دیگر از رقابت‌های میان برندهای ایرانی و خارجی روی فروشگاه دیجی‌کالا، به تعداد جست‌وجوهای کاربران اختصاص دارد. مشتریان، کالاهای برندهای ایرانی و غیر ایرانی را جست‌وجو می‌کنند تا به مدل و محصول مطابق نیاز خود برسند. این اطلاعات می‌تواند جایگاه برندهای مختلف بازار را هم نشان دهد.

بیشترین برند خارجی که در نیمه اول سال ۹۸ جست‌وجو شده است به «سامسونگ» با ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۳۲۷ رکورد تعلق دارد و پس از آن برندهای «اپل» و «هواوی» قرار دارند. اما در میان برندهای ایرانی، شرکت «پارس خزر» بیشترین جست‌وجو را با ۱۰۱ هزار و ۱۴ رکورد به ثبت رسانده است و پس از آن، برندهای «ایکس‌ویژن» و «بهار» قرار دارند.

برندهای ایرانی دیگر پر جست‌وجو روی دیجی‌کالا، محصولات برندهای «بارز» و « ایرانسل» هستند. مقایسه تعداد جست‌وجوهای «سامسونگ» با «پارس خزر» به خوبی فاصله برندهای خارجی با برندهای ایرانی را نشان می‌دهد و راهی دراز که پیش‌روی برندهای ایرانی برای مطرح شدن در بازار ایران و منطقه وجود دارد.

پرفروش‌ترین برندهای ایرانی و خارجی

در بخش فروش ریالی هم شاهد رقابت‌های داغی میان برندهای ایرانی و خارجی و البته خود برندهای خارجی هستیم. در میان ایرانی‌ها، باز هم برند «پارس خزر» بیشترین فروش ریالی را به خود اختصاص داده است. فروش کالاهای «پارس خزر» در نیمه اول سال ۹۸ کمی بیشتر از ۱.۵ درصد کل فروش ریالی دیجی‌کالا را به خود اختصاص داده است.

پس از «پارس خزر»، برندهای «ایکس‌ویژن» و «مهیا پروتئین» فروش ریالی بالایی به نام خود ثبت کردند. نمودارهای دیجی‌کالا نشان می‌دهد برخی از برندهای ایرانی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ رشدهایی مانند ۵۷ و ۳۹ درصد داشتند. غالب برندهای ایرانی با رشد مثبتی در فروش ریالی روبرو هستند که گویای سهم‌گیری بیشتر آن‌ها در ماه‌های بعدی بازار ایران است.

در برندهای خارجی، دو شرکت «هواوی» و «سامسونگ» رقابت سختی با هم دارند. در حالی‌که «سامسونگ» پرفروش‌ترین برند تعدادی خارجی دیجی‌کالا بود؛ «هواوی» پرفروش‌ترین برند ریالی با سهمی ۱۰.۹ درصدی است و «سامسونگ» در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

برندهای «نوکیا»، «ایسوس»، «لنوو» و «اپل» در جایگاه‌های بعدی هستند. هر دو شرکت «هواوی» و «سامسونگ» سهمی بیش از ۱۰ درصد فروش ریالی نیمه اول سال ۹۸ دیجی‌کالا را به خود اختصاص دادند. در سال ۹۶، برند «اپل» با سهمی ۱۱.۱ درصدی از برندهای «سامسونگ» و «هواوی» بالاتر بود ولی اکنون به جایگاه ششم جدول رسیده است.

در سال‌های اخیر، برندهای چینی مانند هواوی و شیائومی در بازار ایران پیشرفت بسیار سریعی داشتند و توانستند به تدریج برندهای کره جنوبی و معروف جهانی مانند «اپل» را پس بزنند.

در بخش تلویزیون، برند ایرانی «ایکس ویژن» بیش از ۲۰ درصد بازار را در دست دارد و «سامسونگ» و «تی‌سی‌ال» در رده‌های بعدی هستند.

در بخش عطر و ادکلن، هر سه برند پرفروش ریالی متعلق به خارجی‌ها است. برند «امپر» نزدیک به ۸ درصد بازار را تصرف کرده و پس از آن برندهای «فراگرنس ورلد» و «لالیک» قرار دارند.

در بخش دوربین، برند «کانن» در جایگاه نخست قرار گرفته و سپس برندهای «نیکون» و «سامسونگ» قرار دارند.

«ایسوس» برند نخست بازار لپ‌تاپ و اولترابوک است و به فاصله کمی از آن برند «لنوو» قرار دارد. گزارش‌های دیجی‌کالا نشان می‌دهم سهم لپ‌تاپ‌های ایسر، دل، اپل و اچ‌پی از این بازار بسیار کم و نزدیک به صفر است که البته یک دلیلش را به کم‌تر بودن کالاهای این برندها بر روی دیجی‌کالا بایستی مرتبط دانست.

در بخش یخچال و فریزر، برند ایرانی «امرسان» بالای ۲۰ درصد بازار را در دست داشته و پس از آن برندهای «ایستکول» و «ال‌جی» قرار دارند.

مطابق انتظار، پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند روی فروشگاه دیجی‌کالا متعلق به برندهای «سامسونگ»، «اپل» و شیائومی» هستند. «سامسونگ» بالای ۲۵ درصد فروش این بازار را به خود اختصاص داده است.

در کنسول‌های بازی، پرفروش‌ترین برند از آن «پلی‌استیشن» و پس از آن «ایکس‌باکس» و «تسکو» است. فروش «تسکو» روی دیجی‌کالا که برندی ایرانی است، خیلی بیشتر از «نینتندو» ثبت شده است.

در بخش موبایل هم اشاره کردیم؛ برند «هواوی» با بیش از ۴۰ درصد فروش از «سامسونگ» پیشی گرفته است. «نوکیا» در جایگاه سوم قرار دارد و «آنر»، «اپل»، «ایسوس» و «شیائومی» در رتبه‌های بعدی هستند.

برند «شیائومی» در گوشی تلفن همراه به سرعت دارد رشد می‌کند و شاید در آینده‌ای نزدیک حتی جای «سامسونگ» را هم بگیرد.

نوشته رقابت برندهای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا: چگونه یک خرده‌فروشی به بزرگ‌ترین بازار کالاهای ایرانی تبدیل شد؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.