رمزارز و رمز ارزش چه تفاوتی باهم دارند و چالش‌های آنان چیست؟

رمزارز

رمز ارزش نامی است که شاید این روزها بسیار شنیده‌اید و کنجکاوی شما را برانگیخته باشد! این واژه چند وقتی است که با مصوبه هیات دولت بر سر زبان‌ها افتاده و رسانه‌ها نیز به تبعیت از واژه‌گزینی دولت، اقدام به استفاده از آن می‌کنند. رمزارز و رمز ارزش چیستند و چه چالش‌هایی در این موضوع وجود دارد؟

به گزارش آی‌تی‌رسان، روز گذشته نشستی در تهران برگزار شد که محوریت اصلی آن بحث‌های پیرامون ارزهای دیجیتال و رمزارزها بودند که افراد صاحب علم و تجربه در این زمینه پیرامون آن مباحثاتی داشتند. از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست خبری مواردی همچون تفاوت رمزارز با رمز ارزش، چالش‌های ساختاری و ابهامات حقوقی، جنبه‌های مثبت و منفی و رویکردهای مختلف حوزه کسب و کار با ارزهای دیجیتال بود که اطلاعات جالبی را در اختیار ما قرار می‌داد.

رضا محمدی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناوری‌های هوشمند مالی یکی از حضار این نشست ویژه بود که پیرامون این موضوع صحبت را آغاز کرد و گفت: رمز ارزش مفهومی است که نمی‌توان آن را مساوی با رمزارز دانست و باید گفت که رمز ارزش یک مفهوم بزرگتر از رمزارز است. رمز ارزش باعث خواهد شد تا مردم دیگر برای خرید دلار و سرمایه گذاری در آن اقدام نکنند و به عنوان یک ابزار مالی جدید برای جامعه ایفای نقش می‌کند. این موضوع به کاهش بحران‌های مالی موجود در کشور کمک کرده و قطعا فواید قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

در ادامه رضا قربانی یکی از فعالان حوزه فین‌تک کشور وارد بحث شد و پیرامون این موضوع گفت: در مورد متولی این موضوع باید بگوییم که موضوع رمز ارزش چیزی فراتر از بحث‌هایی است که بانک مرکزی و سایر ارگان‌ها دارند و باید موضوع را فراتر از این ارگان‌ها مورد بررسی قرار دهیم. ما نباید در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال به نحوی که در حال حاضر برخورد می‌شود، برخورد کنیم. در حال حاضر بحث بیت کوین صرفا به بحث استخراج محدود شده و قطعا این ظلم بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود که محدودیت‌های این‌چنینی برای بیت کوین ایجاد نماییم! این اقدامات تنها با این بهانه انجام می‌شود که بیت کوین دارای نوسان است!

در ادامه این نشست، جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستان کل کشور نیز وارد بحث شد و گفت: ما در حوزه ارزهای دیجیتال جلسات زیادی را برگزار کردیم ولی تحولات دیجیتال در بحث‌های حقوقی بسیار پررنگ بوده و در موضوع مجوزهای اعطایی نیز دارای پیچیدگی‌هایی است. در حوزه ارزهای دیجیتال پیش‌نویسی تهیه شد و طبق آن فعالان این حوزه شروع به فعالیت کردند ولی این پیش‌نویس به معنی قانون نیست! در دستگاه قضایی کشور مساله این است که اگر امکان حذف آن از تمایلات مردم وجود ندارد، حداقل در بحث احراز هویت اقداماتی صورت بگیرد. در بسیاری از کشورها این اتفاق رخ داده و قوانینی برای این موضوع وضع شده است.

میثم حامدی، مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین نفری بود که در این حوزه وارد بحث شد و گفت: موضوعی که باید به آن توجه شود این است که شاید به دلیل نبود محصول حاکمیتی در این موضوع، مسئولین نیز آن را علی‌السویه می‌دانند! ما در سازمان بورس سعی می‌کنیم تا اطلاعات و آگاهی‌ها را پیرامون ارزهای دیجیتال بالا ببریم ولی وقتی بانک مرکزی در این موضوع عقب‌گرد دارد چه واکنشی می‌توان داشت؟ البته به شرکت‌ها توصیه می‌کنیم که فعالیتشان در این زمینه را شروع کنند و با یک مقیاس کوچک اقدام به فعالیت نمایند.

نوشته رمزارز و رمز ارزش چه تفاوتی باهم دارند و چالش‌های آنان چیست؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.