رنو تالیسمان؛ نقد و بررسی، مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید

رنو تالیسمان سالار جاده های اروپا و ایران با ظاهری شیک و جوان پسند

خودرو های فرانسوی در ایران معمولا با نام رنو شناخته می شوند. خریداران خودرو معمولا به نژاد خودرو ها توجه دارند و به دنبال برند هایی هستند که علاوه بر خوشنام بودن، بتواند مدت زیادی برایشان عمر کنند. خودرو های فرانسوی معمولا جزو این دسته قرار می گیرند. حتی دیده شده که اصالت خودرو گاها بیش از ظاهر و امکانات خودرو برای خریداران مهم جلوه کرده است. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی مشخصات خودروی فرانسوی الاصل به نام رنو تالیسمان می پردازیم.

مقدمه ای بر معرفی خودروی رنو تالیسمان یا رنو تلیسمان
رنو تالیسمان خودروی جوان پسند و اروپایی

مقدمه ای بر معرفی خودروی رنو تالیسمان یا رنو تلیسمان

از همین ابتدای کار معرفی، باید به بررسی نام این خودرو بپردازیم. واژه انگلیسی این خودرو، به صورت Talisman می باشد. اگر بخواهید به صورت انگلیسی آن را تلفظ کنید باید بگویید تالیسمان اما اگر بخواهید به گویش فرانسوی ها حرف بزنید، باید بگویید تلیسمان! اما مهم تر از واژه و گویش آن، این است که این عبارت، یعنی Talisman در خود دو واژه مهم گنجانده که قدرت و ایمنی است!

یکی از سردم داران شرکت رنو، در این باره مدعی است که Talisman در خود، هویت خود را مخفی کرده که آن هم ایمنی و قدرت است.

این خودرو حدودا دو سال پیش یعنی در سال ۹۵ به عنوان یکی از جدید ترین خودروهای خارجی در ایران، به فروش رسید و خرید و فروش رنو تالیسمان کماکان در ایران ادامه دارد چرا که این خودرو امتحان خود را به خوبی پس داده است.

به طور کلی اگر بخواهید رنو تالیسمان را بشناسید، باید بگوییم که خودروی شیک و با کلاسی است که امکانات، قدرت و کیفیت را یک جا با هم جمع کرده و در اختیار خریدار قرار داده است. در کنار این آپشن ها، داستان خوش قیمت بودن این خودرو نیز وجود دارد به همین دلیل است که رقبای رنو تالیسمان، از وجود آن در بازار کمی خشمگین اند.

رنو تالیسمان و ظاهر شیک و اروپایی
رنو تالیسمان و ظاهر شیک و اروپایی محصول ۲۰۱۶

رنو تالیسمان زاده ی سال ۲۰۱۶ است که می توان آن را یکی از خودرو های خوش اقبال نامید اما اگر وجود روز افزون شاسی بلند ها را نادیده بگیریم و علاقمندان به خودروهای غیرشاسی بلند، کماکان بر سر علایق خود باشند، رنو تالیسمان و دیگر خودروهای هم کلاس آن، قطعا روزگار بهتری نیز خواهند داشت.

 

بررسی ظاهری و کابین و بدنه خودرو رنو تالیسمان

قطعا برای بسیاری از افراد هنگام خرید خودرو توجه به بخش های ظاهری و داخلی خودرو اهمیت زیادی دارد. آن چه که از بررسی رنو تالیسمان به صورت ظاهری و بدنه و کابین دریافته ایم را در ادامه شرح خواهیم داد.

رنو تالیسمان نسل جدید خودروهای اروپایی - فرانسوی در ایران
رنو تالیسمان نسل جدید خودروهای اروپایی – فرانسوی در ایران

بررسی ظاهر و بدنه رنو تالیسمان

از نظر ظاهری، این خودرو، خودرویی شیک است که می تواند نظر هر کسی را جلب کند اما وقتی که از مقابل به رنو تالیسمان نگاه می کنید، با چراغ های C مانندی مواجه می شوید که ابتدای امر نظر شما را به خود جلب می کند.

نکته مهم در مورد این چراغ ها این است که جنس آن ها از نوع LED است. در کنار این چراغ ها، می توانید لوگوی رنو را مشاهده کنید که در طراحی های جدیدی که این شرکت داشته، اندازه لوگو را کمی بزرگ تر کرده که مورد نقد بسیاری از افراد قرار گرفته است. منتقدان می گویند طراحی این خودرو بیشتر به سمت طراحی آسیای شرقی کشیده شده تا اینکه بخواهد یک خودروی اروپایی باشد.

چراغ های ال ای دی و جذاب و متفاوت خودرو اروپایی رنو تالیسمان
چراغ های ال ای دی و جذاب و متفاوت خودرو اروپایی رنو تالیسمان

اگر از عقب خودرو به رنو تالیسمان نگاه کنید، متوجه چراغ های کشیده ای می شوید که اتفاقا جنس آن ها نیز از LED است و تا درب صندوق کشیده شده اند و این به زیبایی بیشتر خودرو کمک کرده است.

یکی از ویژگی های این خودرو برخورداری از دوربین دنده عقب است. برای این که بتوان یک خودرو با ظاهری جذاب طراحی کرد که هیچ گونه در هم بر هم بودنی در آن مشاهده نشود، بعضی بخش ها را در بخش های دیگر تعبیه کرده اند مثلا در لوگوی این خودرو دوربین دنده عقب را تعبیه کرده اند که البته موجب نمایش ظاهری بدون شلوغی شده است.

چراغ های ال ای دی و جذاب و متفاوت در بخش عقب  خودرو اروپایی رنو تالیسمان
چراغ های ال ای دی و جذاب و متفاوت در بخش عقب خودرو اروپایی رنو تالیسمان

اگر به سپر عقب و قسمت پایینی آن نگاه کنید متوجه دو خروجی اگزوز می شوید که این دو گرچه کمی ظاهر خودرو را از نظر برخی به هم ریخته اند اما موجب شده اند که سپری تمیز تر برای مدت طولانی تری داشته باشد.

گاهی وقتی به رنو تالیسمان نگاه می کنیم، خودروهایی مثل بی‌ام‌و سری ۶ و مرسدس بنز CLS  بخاطر می آوریم که البته بی دلیل نیست چرا که شباهت این دو خودرو با تالیسمان به خطوط شیب داری روی سقف و تناسب آن و طراحی آن نسبت به بخش های کناری خودرو است.

علاوه بر این، گلگیر جلو دارای طراحی های خاصی است که زیبایی خودرو را دوچندان کرده است.

رنو تالیسمان خودروی خانواده های مشکل پسند
رنو تالیسمان خودروی خانواده های مشکل پسند

بررسی مشخصات داخل کابین رنو تالیسمان

اولین احساسی که هنگام سوار شدن در داخل رنو تالیسمان به شما دست می دهد این است که با طراحی داخلی خوبی مواجه هستید. پرداخت ها چوبی در داخل خودرو موجب شده که جلوه ای جدید و متنوع از ساختار داخلی خودرو داشته باشید. از طرفی جنس مواد بکار رفته در داخل خودرو به مراتب بهتر از رقبا است بنابراین می توان مطمئن بود که اگر رانندگی ایمنی داشته باشید قطعا به خودتان و سر نشینان در رنو تالیسمان خوش می گذرد.

طراحی جذاب و زیبای چوبی داخل کابین خودرو لوکس رنو تالیسمان
طراحی جذاب و زیبای چوبی داخل کابین خودرو لوکس رنو تالیسمان

اما سه ویژگی در این خودرو، بیش از همه در ابتدای کار نظر شما را به خود جلب خواهد کرد:

  1. مانیتوری بزرگ که لمسی است
  2. کیلومتر شمار دیجیتالی
  3. نورپردازی های داخلی

هر چند جوانانی که به دنبال شور و هیجان هستند، ممکن است از بودن با رنو تالیسمان، رضایت ۱۰۰ درصدی نداشته باشند اما این به این معنی نیست که شما در این خودرو رانندگی سخت و غیر دلچسبی خواهید داشت.

سرعت نمای الکتریکی خودرو رنو تالیسمان
سرعت نمای الکتریکی خودرو رنو تالیسمان

وقتی که با دقت به بخش های داخلی نگاه می کنید برخی از قسمت ها با روکش پلاستیک سخت تکمیل شده اند اما معمولا روکش چوبی قسمت های بیشتری را پر کرده اند .

تجربه اولین استارت و رانندگی با این خودرو، بیش از هر چیز گویای خوش دست بودن فرمان نرم رنو تالیسمان است.

رنو تالیسمان با امتیازهای بالا از نظر امنیت و قدرت و جذابیت
رنو تالیسمان با امتیازهای بالا از نظر امنیت و قدرت و جذابیت

آپشن های خودرو رنو تالیسمان

شاید تا به اینجا توانسته باشید نظرتان را در مورد این خودرو مثبت بیابید اما لازم است بدانید که آپشن های رنو تالیسمان دقیقا چه هستند که در مقابل رقبای آسیایی و آمریکایی ان را یک سر و گردن بلند تر کرده است:

  1.  سیستم ورود بدون کلید
  2. استارت دکمه‌ای
  3. سنسورهای پارک جلو و عقب
  4. حالت‌های رانندگی ECO، Sport و Comfort
  5. سیستم هشدار نقطه کور BSM
  6. اتوپارک
  7. دوربین ۳۶۰ درجه
  8. ترمز اضطراری خودکار
  9. ترمز پارک برقی
  10. کروز کنترل تطبیق‌پذیر
  11. سیستم فرمان الکتریکی
  12.  سقف پانوراما
  13. سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه‌ی جلو HUD
  14. روکش چرمی برای صندلی‌ ها
  15. ماساژور
  16. سنسور نور و باران
  17. سیستم تهویه مطبوع دوگانه دستی و اتوماتیک
  18. رینگ‌های ۱۷ اینچی
  19. دنده اتوماتیک ۷ سرعته / ۲ کلاچه
رنو تالیسمان
رنو تالیسمان خودرویی لوکس و البته خوش قیمت در بازار ایران

اگر رنو تالیسمان بتواند با تمام امکاناتی که ممکن است داشته باشد عرضه شود در آن اپشن های دیگری مثل هشدار دهنده تغییر لاین خودرو، نمایش نقاط کور و تابلوخوان پیشرفته  نیز تعبیه می شود که به امنیت و رانندگی بهتر منجر خواهد شد.

تمامی این آپشن ها هر کدام به نحوی، به رانندگی بهتر و ایمن تر، و لذت سفر و راحتی برای سرنشینان منجر می شوند.

اما از نظر آپشن های سرگرمی و صوتی و تصویری در این خودرو می توان به وجود یک مانیتور ۸٫۷ اینچی، و ۱۴ عدد بلند گو از برند BOSE اشاره کرد

رنو تالیسمان سالار جاده های اروپا و ایران با ظاهری شیک و جوان پسند
رنو تالیسمان سالار جاده های اروپا و ایران با ظاهری شیک و جوان پسند

قیمت خودرو رنو تالیسمان

خودروی رنو تالیسمان در بدو ورود خود به ایران با قیمت حدودی ۱۸۵ میلیون تومان به فروش می رسید اما قیمت روز آن در بازار کنونی در سال ۱۳۹۷ به صورت متغییر بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان بوده است.

 

مشخصات فنی خودرو رنو تالیسمان

رنو تالیسمان که خودرویی فرانسوی است، علاوه بر فرانسه وایران، در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز به فروش می رسد اما تفاوت خودروهای ایرانی این است که نسبت به عرضه رنو تالیسمان در کشور های دیگر تنها از یک پیشرانه پشتیبانی می کنند که آن هم ۱٫۶ لیتری است اما در کشور های دیگر این رقم در طیف و بازه متفاوتی قرار دارد.

رنو تالیسمان سالار جاده های اروپا و ایران با ظاهری شیک و جوان پسند
رنو تالیسمان سالار جاده های اروپا و ایران با ظاهری شیک و جوان پسند

پیشرانه خودرو رنو تالیسمان که در ایران عرضه می شود، دارای قابلیت توربو شارژ نیز می باشد که به قدرت بهتر آن می انجامد. وجود این ویژگی موجب شده که خروجی پیشرانه به  ۱۹۰  اسب بخار برسد.

 

جدول مشخصات فنی خودرو رنو تالیسمان

مشخصات رنو تلیسمان ۲۰۱۶
حجم موتور (سی‌سی) ۱۶۱۸
تعداد سیلندر ۴-خطی
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۹۰
نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۳۷
شتاب صفر تا صد (کیلومتر بر ساعت) ۷.۶
جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه
مصرف سوخت شهری(لیتر در صد کیلومتر) ۷.۵
مصرف سوخت خارج شهر(لیتر در صد کیلومتر) ۴.۶
مصرف سوخت ترکیبی(لیتر در صد کیلومتر) ۵.۶

هر چند ویژگی های این خودرو را در جدول بالا مشاهده می کنید اما خوب است به نکات زیر هم توجه داشته باشید:

 

کلاس ساختاری خودرو رنو تالیسمان

این خودرو به عنوان یک خودروی خانوادگی و البته جوان پسند به شمار می آید، که می توان آن را در حد نیمه لوکس و حتی لوکس به شمار آورد.

نمایی از مقابل خودروی فرانسوی رنو تالیسمان
نمایی از مقابل خودروی فرانسوی رنو تالیسمان

 سرعت و شتاب خودرو رنو تالیسمان

یکی از ویژگی های مهمی که زیاد در مورد آن سوال می شود حداکثر سرعتی است که خودروها دارند و دیگری هم مدت زمانی است که یک خودرو می تواند از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. برای خودروی رنو تالیسمان در این باره رقم هایی وجود دارد که هیجان انگیز است.

میزان نهایی سرعتی که می توانید با این خودرو رانندگی کنید  ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت است. از طرفی شتاب این خودرو، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۷٫۷ ثانیه است که رقمی عالی است.

نمایی از عقب و ظاهر خودروی فرانسوی رنو تالیسمان
نمایی از عقب و ظاهر خودروی فرانسوی رنو تالیسمان

میزان مصرف سوخت در خودرو رنو تالیسمان

ظرفیت باک بنزین این خودرو، ۵۱ لیتر می باشد. از آن جا که استاندارد آلایندگی این خودرو، دارای گواهی نامه یورو ۶ است می توان گفت می توانید با خیال راحت باک تان را پر کنید و گاز دهید و مسیر طی کنید و بدون این که حتی نگران صدمه زدن به محیط زیست باشید چرا که خودروهای تحت این استاندارد از نظر آلایندگی بسیار محیط زیست دوست می باشند.

میزان مصرف سوخت شهری این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۵ لیتر می باشد. از طرفی برای مصرف جاده ای بیرون شهری نیز مصرف به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۴٫۶ لیتر گزارش شده است. در نهایت مصرف ترکیبی سوخت برای رنو تالیسمان به میزان ۵٫۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است.

نمایی از جلو و کنار خودروی فرانسوی رنو تالیسمان
نمایی از جلو و کنار خودروی فرانسوی رنو تالیسمان

عدم پشتیبانی از سیستم ۴Control تنها کمبود رنو تالیسمان

سیستم ۴Control که به کنترل ۴ چرخ می انجامد، تنها چیزی است که در خودروهای ورودی به ایران در نظر گرفته نشده است. این ویژگی به قدری در ایران یکتاست که اگر برای تالیسمان لحاظ می شد، برگ برنده آن در مقابل رقبا بود.

اما کارکرد سیستم ۴ کنترله یا ۴Control به این صورت است که به طور کلی به هماهنگی چرخ های عقب با چرخ های جلو می انجامد. در توضیح بیشتر باید این کنترل را بر اساس سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت سنجید.

جاده پیمایی بدون توجه به گذران وقت و ساعت با رنو تالیسمان
جاده پیمایی بدون توجه به گذران وقت و ساعت با رنو تالیسمان

در صورتی که خودرو زیر سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت باشد چرخ های عقب خودرو با زاویه ای معادل ۲٫۷ درجه نسبت به چرخ های جلو می پیچند و این موجب کنترل بهتر و مانور بهتر برای چرخش می شود. اما در حالت بالای ۹۰ کیلومتر این میزان تفاوت درجه حرکت به ۱ درجه می رسد که همه این ها می تواند به مانور دهی بهتر و کنترل بهتر خودرو بیانجامد اما متاسفانه رتو تالیسمان هایی که وارد می شوند از این قابلیت بی بهره اند.

نمایی از جلو و کنار خودروی فرانسوی رنو تالیسمان
نمایی از جلو و کنار خودروی فرانسوی رنو تالیسمان

ایمنی خودروی رنو تالیسمان

برای بررسی خودروی تالیسمان از نظر ایمنی، کافی است به نوع ترمز ها و سیستم کنترلی و البته امکاناتی مانند ایربگ ها بپردازیم اما امتیاز بندی هایی که سازمان EURO NCAP  به این خودرو اعطا کرده نیز گواه ایمن بودن آن می باشد. این سازمان ۵ ستاره ایمنی به رنو تالیسمان اعطا کرده و به صورت تفکیکی میزان امنیت آن را به صورت زیر گزارش نموده است:

  • امتیاز ایمنی برای حفظ جان سرنشینان بزرگ‌سال: ۸۶ ( از ۱۰۰ نمره )
  • امتیاز ایمنی برای حفظ جان سرنشینان خردسال: ۸۴ ( از ۱۰۰ نمره )
  • امتیاز ایمنی برای حفظ سلامت عابران پیاده: ۶۸ ( از ۱۰۰ نمره )
  • امتیاز ایمنی برای سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۷۶ ( از ۱۰۰ نمره )
رنو تالیسمان خودروی اروپایی - فرانسوی وارداتی ایران
رنو تالیسمان خودروی اروپایی – فرانسوی وارداتی ایران

امتیازهای یاد شده در درجه اول با توجه به ویژگی ترمز و هدایت خودرو می باشد که به صورت زیر می باشند:

  1. سیستم ایمنی و ترمز عقب و جلو از نوع دیسکی خنک شونده
  2. ترمز ضدقفل ABS
  3. توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  4. کنترل پایداری خودرو ESP
  5. کنترل هرزگردی ASR
  6. ترمز اضطراری BAS
  7. کنترل ترکشن TCS

از طرفی وجود ۶ کیسه هوای ایمنی برای راننده و سر نشین جلو، و سرنشینان عقب و پرده ای به ایمنی بهتر سرنشینان کمک خواهد کرد.

رنو تالیسمان با امتیاز 5 ایمنی و استاندارد آلایندگی یورو 6 بهترین محصول رنو در ایران
رنو تالیسمان با امتیاز ۵ ایمنی و استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهترین محصول رنو در ایران

تجربه واقعی رانندگی با رنو تالیسمان

به طور کلی تجربه رانندگی با این خودرو با ویژگی های زیر همراه است که می تواند به خودی خود شما را ترغیب به خرید کند

  1. فرمان نرم و خوش دست
  2. راحت بودن صندلی ها
  3. عدم خستگی در طولانی مدت
  4. تسلط بر محیط به دلیل ارگونومی صندلی ها و بزرگ بودن شیشه جلو
  5. ترمز های قابل اعتماد
  6. شتاب مناسب و به موقع
  7. تعویض دنده به صورت اتومات و نرم
  8. عدم نفوذ صدا به داخل کابین
  9. عدم لرزش های آزار دهنده در کابین

اگر تا کنون با خودرو های زیادی سر و کار داشته اید و نامی از  SM6  شنیده باشید، متوجه شباهت های  SM6  با رنو تالیسمان خواهید شد. گفتنی است که  SM6  در کره جنوبی، با همکاری مشترک رنو و سامسونگ تولید می شود که دقیقا همین تالیسمان خودمان است.

رنو تالیسمان برای خانواده های 5 نفره شیک و کاملا لوکس
رنو تالیسمان برای خانواده های ۵ نفره شیک و کاملا لوکس

رقبای رنو تالیسمان کدامند؟

معمولا خودرو ها را از سه جهت با رقبا می سنجند:

  1. امکانات
  2. ملیت
  3. قیمت

اما در مورد این خودرو، ما هر سه آپشن را در کنار هم قرار داده ایم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید:

رنو تلیسمان پژو ۵۰۸ هیوندای سوناتا کیا اپتیما تویوتا کمری هوندا آکورد
تعداد سیلندر ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی
حجم موتور (لیتر) ۱.۶ ۱.۶ ۲.۴ ۲.۴ ۲.۵ ۲.۴
حداکثر توان (اسب بخار) ۱۹۰ ۱۶۵ ۱۸۵ ۱۷۸ ۱۸۰ ۱۸۵
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) ۲۶۰ ۲۴۰ ۲۴۱ ۲۳۱ ۲۳۰ ۲۴۵
استاندارد آلایندگی یورو ۶ یورو ۶ یورو ۵ یورو ۵ یورو ۵
حجم باک (لیتر) ۵۱ ۷۲ ۷۰ ۷۰ ۶۴ ۶۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) ۵.۶ ۵.۸ ۸.۱۱ ۷.۹ ۸.۴ ۷.۸
جعبه دنده ۷ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار ۷ سرعته خودکار ۶ سرعته خودکار CVT
حداکثر سرعت (Km/h) ۲۳۷ ۲۰۹ ۲۳۶ ۲۳۹ ۲۰۲ ۲۱۰
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h ۷.۶ ۸.۹ ۸.۴ ۸.۵ ۸ ۷.۵
حجم صندوق بار (لیتر) ۶۰۸ ۴۹۷ ۴۶۱ ۴۵۰ ۴۳۶ ۴۴۷
وزن (کیلوگرم) ۱۴۴۰ ۱۴۸۰ ۱۴۷۴ ۱۶۳۰ ۱۴۷۰ ۱۶۰۲
قیمت (میلیون تومان) ۱۸۵ ۱۶۵ ۱۸۵ ۲۰۰ ۱۹۵ ۲۱۰
رنو تالیسمان برای سفرهای طولانی مدت با آرامش و امنیت
رنو تالیسمان برای سفرهای طولانی مدت با آرامش و امنیت

نقاط قوت رنو تالیسمان

  1. طراحی جذاب
  2. آپشن های خوب و قابل قبول
  3. قیمت رقابتی با رقبا
  4. ملیت
  5. پیشرانه عالی
  6. امکانات رفاهی
  7. فضای کافی در داخل کابین
رانندگی متفاوت با خودروی رنو تالیسمان
رانندگی متفاوت با خودروی رنو تالیسمان

نقاط ضعف خودرو تالیسمان

شاید تنها نقطه ضعف خودرو تالیسمان را بتوان در نداشتن سیستم ۴ کنترلی دانست اما، اینکه مردم بتوانند رنو را به عنوان یک خودرو ساز لوکس قبول کنند زمان خواهد برد. به همین دلیل تا نام رنو آورده می شود برخی حتی بدون اینکه بخواهند آپشن های این خودرو فرانسوی را بررسی کنند پا پس می کشند که این موضوع نیاز به اطلاع رسانی بیشتر برای مردم دارد.

این بررسی با هدف کمک به خوانندگان محترم گویا آی تی برای آشنایی بیشتر با خودروی لوکس رنو تالیسمان بود تا بتوان با کمک بررسی های یاد شده خریدی مطمئن تر را تجربه کنند. در صورتی که تجربه رانندگی با این خودرو را دارید می توانید دیدگاه های خود را در رابطه با آن برای ما در بخش نظرات بنویسید.

 

نوشته رنو تالیسمان؛ نقد و بررسی، مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید اولین بار در مجله اينترنتی گويا آی‌تی پدیدار شد.