رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک­ ها و گردشگاه­ های موضوعی فضاپایه برگزار می شود

 
 سید محسن قندی، دستیار رییس سازمان فضایی ایران درتوسعه زیر ساخت های ترویجی گفت: همزمان با هفته جهانی فضا رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک­ ها و گردشگاه­ های موضوعی فضاپایه با همکاری سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد .
گفتگو با مهندس سید محسن قندی، دستیار رییس سازمان فضایی ایران درتوسعه زیر ساخت های ترویجی در زمینه نقش و جایگاه گردشگری فضایی و پارک های موضوعی:
جایگاه و نقش گردشگری فضایی در را جهان چگونه ارزیابی می کنید؟
باید از چند بعد به موضوع گردشگری فضایی یا پارک­ های موضوعی فضاپایه توجه شود. در کشورهای صاحب فناوری فضایی (که ایران هم در این باشگاه قراردارد) سرریز فناوری فضایی در حوزه­ های مختلف موجب ایجاد ایده­ ها و کسب و کارهای جدید می شود. به عنوان نمونه در آمریکا و اروپا از سرریز فناوری فضایی در حوزه­ های مختلف همچون پزشکی، گردشگری، فیلم سازی و .... شرکت­ های بسیاری تشکیل(spin off)  و اقتصاد بخش­های مختلف را توسعه داده­ اند. کشورهای همسایه ما مانند آذربایجان به خوبی از این ظرفیت استفاده نموده و مقاصد گردشگری در این حوزه ایجاد نموده­ اند. در کشورهایی همچون چین، آمریکا، مراکش و ... به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده شده است. اغلب کشور­های صاحب فناوری فضایی همچون آمریکا، فرانسه، چین و ... با مشارکت بخش خصوصی به این حوزه وارد شده و بسیار موفق بوده­ اند و موفق ترین پارک­ های موضوعی در دنیا، پارک موضوعی فضایی می­ باشد. با توجه به مطالعات صورت گرفته کشور­هایی که صاحب فناوری فضایی نیستند، همچون امارات و قطر در این حوزه با کپی کاری و خرید فناوری سعی در ایجاد این پارک­ ها دارند.
 
اهمیت گردشگری فضایی و نقش اقتصادی آن برای رونق اقتصادی کشور ما با توجه به جغرافیایی طبیعی ایران چیست؟
در کشور ما با توجه به مطرح بودن صنعت گردشگری، این بخش می­ تواند بعنوان اولین حوزه در ورود فناوری فضایی، نقشی راهبردی داشته باشد. صنعت گردشگری رتبه سوم از جهت درآمد زایی در دنیا را داشته و کشور ما با توجه به ظرفیت­ های غنی، پتانسیل­ های بسیار مطلوبی برای کسب درآمد و توسعه اقتصادی دارد. کشور ما با توجه به توانمندی­ دانشمندان ما در حوزه فناوری فضایی می­ توانند در اقتصاد این بخش و در حوزه گردشگری نقش موثری داشته باشد.
بُعد دیگر موضوع ظرفیت طبیعی کشور است که خدادادی و موهبتی الهی است و می­ توان نقش مؤثری در ایجاد مقاصد گردشگری ایفا نماید. آسمان پرستاره و زمینه های فضایی در کشور محل­ های جذابی را برای تبدیل شدن به مکان دارای هویت دارد. این مکان­ها عموماً با توجه به ویژگی­ های محیطی در مکان ­های کمتر توسعه داده شده واقع شده ­اند و از بعد اقتصادی محروم هستند. بخش مرکزی، شرقی و جنوب شرقی کشور با توجه به آسمان صاف و آلودگی نوری کم مکان­ هایی ایده ­آل برای رصد ستارگان و آشنایی با این عظمت الهی هستند. اینگونه مکان­ ها تا حدی شناسایی شده­ اند اما اغلب این مکان­ ها به گونه­ ای طراحی شده که برای گردشگران علمی بوده و این ظرفیت می­ تواند برای عموم مردم در سنین مختلف، در عین اهداف ترویجی و علمی با هدف تفریح نیز طراحی گردد.
بخش ­هایی از کشور هم دارای زمین­ه ایی مشابه سطح سیارات و زمینه­ های فضایی است. تپه های مریخی دامغان، گندم بریان کرمان، دره ستارگان قشم و... و همچنین در بخش­های مختلف کشور محیط­ های طبیعی رها شده­ای هستند که می­ توانند فارغ از موضوعات علمی و طبیعت گردی، مکانی تفریحی و تعریف شده شده و در عین اینکه دغدغه­ های محیط زیستی نیز رعایت می شود.
 این مکان­ها موجب محرومیت زدایی، توسعه مناطق روستایی و توسعه کسب وکارهای محلی (بخش خصوصی) در کوتاه­ مدت و توسعه و مهاجرات معکوس در بلند مدت خواهد شد.
برنامه های سازمان فضایی ایران برای این بخش از صنعت فضایی چیست؟
در این رابطه به منظور آشنایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و شناسایی ایده­ ها، رویدادی تخصصی همزمان با هفته جهانی فضا در تاریخ­های 16- 17 مهرماه تحت عنوان رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک­ ها و گردشگاه­ های موضوعی فضاپایه با همکاری مشترک پژوهشگاه فضایی، سازمان فضایی و دانشگاه صنعتی شریف در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار خواهد شد.
در نهایت ایده­ های مکان محوری که در حوزه گردشگری نجومی و گردشگری فضاپایه برای مناطق مستعد مطرح می­ شوند پس از داوری و کسب حداقل­ های مورد نیاز به رویداد دو روزه وارد خواهند شد و مورد حمایت قرار می­ گیرند.
همچنین مجسمه سازان، طراحان، معماران و هنرمندان نیز در طراحی المان­ ها  می­ توانند به ایده پردازی بپردازند و با طراحی المان­ ها و فرم­ های ویژه در رویداد بعنوان یک ایده خلاق شرکت نمایند.
ضمن اینکه به ایده­ های برتر جوایز نفیس تعلق می­ گیرد، با دعوت از سرمایه گذاران مکانی برای برگزاری جلسات B2B در نظر گرفته شده که ارتباط مستقیم بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران هم برقرار گردد.
در بخش جنبی نیز نمایشگاهی از شرکت­ های توانمند در این حوزه برگزار خواهد شد.