ساخت سه ماهواره بومی ایران در سه ماه آینده کامل می‎شود

 
 معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران گفت: ساخت سه ماهواره بومی ایران در سه ماه آینده کامل و آماده پرتاب می‌شود.
 
مرتضی براری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود:این ماهواره ها پس از طی کردن فرآیند پرتاب توسط مراجع مربوطه، تحویل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می شود و این وزارت خانه مراحل پرتاب و تزریق آن را در مدار انجام خواهد داد.
وی به برنامه های سازمان فضایی ایران در افق سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و بیان کرد: در برنامه ۱۰ ساله اول از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ هدف ما دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی و کسب جایگاه اول علمی در منطقه بود که به این هدف رسیدیم و در برنامه ۱۰ ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ حفظ این جایگاه علمی و تبدیل اقتدار ملی به اقتدار اقتصادی در عرصه فضا و تزریق ماهواره و قرار دادن آن در مدار و ارایه خدمات پایدار در مدارهای سنجشی در ۵۰۰ کیلومتری و ماهواره های مخابراتی در مدار ۳۶هزار کیلومتری است.
 
براری گفت: ماهواره مخابراتی ایران سال آینده راه اندازی می شود.
 
توسعه زیرساخت های فضایی بومی اولویت نخست سازمان فضایی ایران
رییس سازمان فضایی ایران ، توسعه زیرساخت های فضایی بومی را اولویت نخست سازمان فضایی ایران بیان کرد و افزود:پس از توسعه زیرساخت ها ، در تلاش هستیم تا ماهواره مخابراتی و سنجشی را در داخل طراحی و بسازیم و تا مرحله قرار گرفتن در مدار پیش برویم.
براری، بر ضرورت نهادینه کرن صنعت فضایی کشور تاکید کرد و گفت: توسعه صنعتی بخش فضایی باید شکل بگیرد تا شرکت های توانمند ساخت ماهواره و کل زنجیره فضایی نیز فعال شوند.
وی گفت: امروزه در دنیا ۷۶درصد صنعت فضایی در اختیار بخش خصوصی است ، بنابراین باید بسترسازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور را فراهم کرد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: سازمان فضایی ایران به دنبال اخذ پروانه های فعالیت سرمایه گذاران برای ماهواره داری است به این روش که شرکت های خصوصی ماهواره های دنیا را بخرند و در داخل خدمات مورد نیاز به شهروندان ارایه کنند.
براری با اشاره به ضرورت توسعه خدمات فضایی و ماهواره ای به مردم اشاره کرد و افزود: امروزه فناوری فضایی در رفاه اجتماعی و توسعه کشور نقش محوری دارد از این رو توسعه استارت آپ‌ها برای ارایه این خدمات در اولویت کاری سازمان فضایی ایران است.
وی گفت: سازمان فضایی ایران همه داده هایی را که از ماهواره ها دریافت می کنیم به رایگان در اختیار کارآفرینان و کسب و کارهای جدید قرار می دهد.
به گزارش ایرنا معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با استادان و کارآفرینان حوزه ماهواره ای و فضایی دانشگاه شهید چمران راه های توسعه استارت آپ‌ها و رونق کسب و کارهای جدید در این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار داد.