سامسونگ از نوت‌بوک‌های گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک Ion رونمایی کرد

ضمن برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان سامسونگ (SDC) در سال جاری، کمپانی کره‌ای از 2 سری جدید نوت‌بوک با اسامی گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک Ion رونمایی کرد. هر 2 محصول در ورژن‌های 13 و 15 اینچی روانه بازار می‌شوند و دارای مجموعه‌ای از قابلیت‌های شاخص و مشترک هستند. ابتدا بایستی خاطرنشان کرد که هر 2 نو‌ت‌بوک مجهز به نمایشگرهای QLED با رزولوشن فول اچ‌دی (1920×1080 پیکسل) هستند و اگرچه سامسونگ ادعا می‌کند که این محصولات نخستین نمونه‌های مجهز به نمایشگر QLED در بازار هستند؛ اما پیش‌تر نیز شاهد به‌کارگیری این فناوری در بازار لپ‌تاپ بوده‌ایم. کمپانی AU Optronics از مدت‌ها پیش مسئولیت تولید پنل‌های Quantum Dot را بر عهده داشته است و اکنون این پنل‌ها در نسل‌های پیشین لپ‌تاپ گیمینگ Predator شرکت ایسر نیز به چشم می‌خورند.

با این‌حال پنل‌های QLED مذکور فوق‌العاده به‌نظر می‌رسند؛ چرا که از حداکثر میزان روشنایی 600 نیتی برخوردار هستند که رقمی کاملا چشمگیر است. نمایشگرهای 13 و 15 اینچی گلکسی بوک فلکس و Ion حتی برای استفاده در فضاهای غیرمسقف نیز مناسب به‌نظر می‌رسند.

هر 2 دستگاه از فناوری شارژ بی‌سیم سامسونگ موسوم به PowerShare پشتیبانی نموده و قادر به شارژ کردن کلیه گجت‌های سازگار با استاندارد Qi از طریق تاچ‌پد خود خواهند بود. البته این پدیده بدان معناست که هنگام شارژ یک گجت با این روش، کاربران قادر به استفاده از تاچ‌پد نوت‌بوک نخواهند بود؛ مشکلی که حقیقتا شگفت‌آور است. بعلاوه این نوت‌بوک‌ها از اسپیکرهای استریو با برند AKG بهره خواهند برد.

  • گلکسی بوک فلکس

نوت‌بوک 13 اینچی فلکس با وزن 1.15 کیلوگرمی از آخرین تراشه‌های نسل دهمی کور شرکت اینتل، تراشه گرافیکی یکپارچه، حداکثر 16 گیگابایت رم LPDDR4X و حداکثر 1 ترابایت حافظه PCIe NVMe SSD بهره می‌گیرد. این دستگاه به منظور ایجاد امنیت بیش‌تر مجهز به یک اسکنر اثرانگشت است.

نام این دستگاه از نمایشگر آن با قابلیت چرخش 360 درجه‌ای الهام گرفته شده است. این نمایشگر از نوع لمسی بوده و از قلم S Pen نیز پشتیبانی می‌کند. درگاه‌های ارتباطی دستگاه شامل 2 عدد پورت تاندربولت 3 و درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی است. انرژی موردنیاز محصول از طریق یک باتری داخلی قدرتمند با ظرفیت 69.7 وات‌ساعت تامین می‌شود.

جالب است که ورژن 15 اینچی گلکسی بوک فلکس از یک باتری با ظرفیت مشابه برخوردار بوده و 1.52 کیلوگرم وزن دارد. مدل مجهز به کارت گرافیکی مجزا نیز 1.57 کیلوگرم وزن خواهد داشت. کاربران با خریداری این ورژن از پردازنده گرافیکی انویدیا جیفورس MX250 با 2 گیگابایت حافظه GDDR5 بهره‌مند خواهند شد.

  • گلکسی بوک Ion

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ نوت‌بوک‌های سری Ion نیز در 2 نسخه 13 و 15 اینچی عرضه می‌شوند. وزن مدل 13 اینچی معادل 1030 گرم است؛ در حالی‌که وزن ورژن 15 اینچی مجهز به پردازنده گرافیکی مجزا تا حداکثر 1.26 کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

این نوت‌بوک‌ها از تراشه‌های نسل دهمی Comet Lake اینتل استفاده می‌کنند. بعلاوه مدل 15 اینچی می‌تواند با پردازنده گرافیکی انویدیا جیفورس MX250 با 2 گیگابایت حافظه GDDR5 روانه بازار شود.

پیکره‌بندی حافظه در هر 2 مدل شامل حداکثر 16 گیگابایت رم DDR4 و حداکثر 1 ترابایت حافظه PCIe NVMe SSD خواهد بود. با این‌حال مدل 15 اینچی مجهز به یک درگاه نه‌چندان محبوب SODIMM جهت افزودن یک تراشه رم 16 گیگابایتی دیگر بوده و از یک درگاه SSD اضافی نیز برخوردار است.

انرژی موردنیاز هر 2 ورژن از طریق باتری‌هایی مشابه با ظرفیت 69.7 وات‌ساعت تامین می‌شود. از نظر درگاه‌های ارتباطی نیز نوت‌بوک‌های سری Ion نسبت به سری فلکس برتر ظاهر می‌شوند؛ چرا که مدل‌های مذکور از یک درگاه HDMI اضافی نیز برخوردار هستند.

در حال حاضر پیرامون قیمت‌گذاری نوت‌بوک‌های فوق هیچ‌گونه توضیحی ارائه نشده است؛ اما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، فروش آن‌ها در ماه دسامبر آغاز خواهد شد.

نوشته سامسونگ از نوت‌بوک‌های گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک Ion رونمایی کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.