سامسونگ و کوالکام موفق به ثبت رکورد سرعتی جدید برای دانلود در بستر شبکه ۵G شدند

هنگامی‌که اتصال 5G همزمان با معرفی اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی S10 5G در فوریه سال 2019 رونمایی شد؛ واضح بود که این فناوری کماکان چندان توسعه نیافته و هنوز برای استفاده گسترده مهیا نشده است. با این‌حال نخستین گام بایستی توسط یک شرکت برداشته می‌شد و سامسونگ چنین نقشی را ایفا کرد. غول فناوری کره‌ای از پیشگام بودن در عرصه معرفی نوآوری‌ها و طرح‌های مفهومی جدید هیچ‌گونه واهمه‌ای ندارد.

در طول مدت 3 سال گذشته، 5G به‌عنوان یک فناوری و سرویس همواره به روند توسعه و پیشرفت خود ادامه داده است. در این میان شرکت‌های مختلف با اشارات مکرر به این فناوری در جریان کنفرانس‌ها و رویدادهای متعدد و البته کمپین‌های تبلیغاتی همواره تلاش کرده‌اند تا 5G را به‌عنوان آغازگر عصر جدید ارتباطات موبایلی به کاربران معرفی نمایند.

ثبت رکورد سرعتی جدید برای شبکه 5G

کمپانی‌های سامسونگ و کوالکام به تازگی موفق به ثبت رکوردی جدید برای سرعت دانلود در بستر شبکه 5G شدند. بر این اساس اکنون رکورد سرعت دانلود در بستر شبکه نسل پنجم به 8.08 گیگابیت برثانیه رسیده است. با توجه به اینکه آخرین رکورد سرعتی ثبت شده برابر با 5.23 گیگابیت برثانیه بوده است (این رکورد نیز پیش‌تر در ماه مارس 2021 توسط سامسونگ به ثبت رسیده است)؛ لذا رکورد جدید از یک جهش سرعتی قابل‌توجه در نتایج حکایت دارد.

این دستاورد فوق‌العاده مدیون استفاده از سیستم مودم RF اسنپ‌دراگون X65 5G است. کوالکام این سیستم را به‌عنوان یک دستگاه آزمایشی در اختیار سامسونگ قرار داده بود. این تست‌ها در آزمایشگاه Plano واقع در ایالت تگزاس و با استفاده از تجهیزات رادیویی کاملا مجازی‌سازی شده RAN، Core، ماکرو کامپکت 5G موج میلی‌متری و آنتن‌های غول‌پیکر MIMO (دارای چندین ورودی و چندین خروجی) انجام شد.

در صورت بررسی تاریخچه ثبت رکوردها به سرعت متوجه خواهیم شد که روند رکوردشکنی برای سرعت دانلود هنوز به پایان نرسیده است. بهترین نتایج به‌دست آمده طی سا‌ل‌های 2018، 2019 و 2020 به‌ترتیب برابر با 1.7، 2.65 و 4.3 گیگابیت برثانیه بوده است. سامسونگ و کوالکام با استفاده از فناوری اتصال دوگانه رادیویی جدید (NR-DC) و ترکیب طیف‌های فرکانسی باند میانی و امواج میلی‌متری 5G موفق به ثبت رکورد دانلود 8.08 گیگابیت برثانیه شدند. در نتیجه این دستاورد از طریق ترکیب امواج میلی‌متری با فرکانس 800 مگاهرتز و فرکانس‌های باند میانی با بسامد 100 مگاهرتزی تحقق یافته است.

با این‌حال واقعیت این است که بسیاری از قابلیت‌های پیش‌تر مطرح شده در رابطه با فناوری 5G هنوز در بسیاری از مناطق قابل بهره‌برداری نیستند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی برای افزایش سطح پوشش‌دهی خود در سراسر جهان مشغول رقابت هستند. اما تحقق کامل این هدف احتمالا حداقل چند سال دیگر زمان خواهد برد. خبر خوشایند اینکه در این مدت شرکت‌هایی مانند سامسونگ و کوالکام به توسعه فناوری 5G ادامه داده و عملکرد آن‌را بیش از پیش بهبود خواهند داد.

نوشته سامسونگ و کوالکام موفق به ثبت رکورد سرعتی جدید برای دانلود در بستر شبکه 5G شدند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.