سامسونگ پتنت طراحی کشویی دوگانه برای اسمارت‌فون‌ها را ثبت کرد

نمایشگرهای انعطاف‌پذیر انواع مختلفی از گزینه‌های خلاقانه را پیش روی طراحان اسمارت‌فون قرار داده‌اند؛ اما در این میان برخی الگوهای رویت شده بسیار عجیب به‌نظر می‌رسند. آخرین مورد عرضه شده توسط سامسونگ؛ بزرگترین تولیدکننده دستگاه‌های تاشو همان الگویی است که وبسایت LetsGoDigital از آن تحت‌عنوان Samsung Dual Slider یاد کرده است.

این پتنت در روز 21 مه 2021 (31 اردیبهشت ماه) به ثبت رسیده و اخیرا منتشر شده است. این دستگاه بسته به اولویت کاربر می‌تواند در راستای افقی، عمودی یا هر 2 جهت گسترش یابد. پتنت با نام “دستگاه الکترونیکی شامل نمایشگر با حالات متعدد و روشی برای کنترل آن” امروز توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسیده است. در این پتنت به جزئیات داخلی دستگاه چندان اشاره نشده است.

با این‌حال بر اساس الگوهای طراحی پیشین می‌توان حدس زد که رول‌های نمایشگر در هر 2 سمت فوقانی و چپ دستگاه قرار گرفته و می‌توانند با استفاده از یک موتور باز شوند.

این موتور با استفاده از یک دکمه یا ژست پیمایشی فعال می‌شود. بدین‌ترتیب عرض دستگاه تا 30 درصد و ارتفاع آن تا 25 درصد افزایش خواهد یافت. در این طراحی، دوربین جلو و عقب دستگاه به گوشه فوقانی سمت راست بدنه منتقل شده است؛ جایی که حرکات نمایشگر بر عملکرد آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد.

این پتنت خاطرنشان می‌کند که چرخش دستگاه می‌تواند امکان استفاده از بخش‌های توسعه‌یافته به‌عنوان صفحه‌کلید مجازی را فراهم نماید. به‌عنوان مثال این قابلیت تداعی‌گر طراحی اسمارت‌فون LG Wing است. همچنین از این نمایشگر اضافی می‌توان برای نمایش سایر برنامه‌ها (مانند پیام‌رسان، دوربین و گالری عکس‌ها) استفاده کرد. در نتیجه قابلیت مولتی تسکینگ نیز بهبود خواهد یافت. این الگو نیز تا حد زیادی یادآور LG Wing است.

البته ثبت یک پتنت لزوما به‌معنای عرضه چنین دستگاهی به بازار نیست. بعلاوه به‌نظر می‌رسد که چنین دستگاه پیچیده‌ای مخاطبان بسیار انگشت‌شماری خواهد داشت. با این‌حال بروز قدرت خلاقیت طراحان در سطحی فراتر از طرح‌های مفهومی متداول بسیار جالب‌توجه است.

نوشته سامسونگ پتنت طراحی کشویی دوگانه برای اسمارت‌فون‌ها را ثبت کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.