سرور اختصاصی چیست و یک سرور اختصاصی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

سرورها در یک دسته ‌بندی کلی به سرورهای اشتراکی و سرورهای اختصاصی تقسیم می‌شوند. شما برای راه اندازی یک سایت بزرگ یا مهم که نیاز به سرعت و امنیت زیادی هم دارد، به یک سرور اختصاصی قوی نیاز دارید که سایت روی آن بارگذاری شود. در این نوشته که توسط کارشناسان شرکت فناوران شبکه سینداد تهیه شده است، به معرفی سرور اختصاصی و بررسی دقیق‌تر سرور اختصاصی ایران و ویژگی‌های آن می‌پردازیم تا با الویت ها در انتخاب سرور اختصاصی، آشنا شوید و با افزایش ترافیک سایت مجبور به جابجایی سرور نشوید.

سرور اختصاصی چیست و چرا مثل ملک شخصی است؟

سرور اختصاصی(dedicated server)، سروری است که تمام منابع آن در اختیار یک مجموعه قرار دارد و برخلاف سرور اشتراکی، منابع و توان پردازش آن بین چند سایت یا اپلیکیشن تقسیم نشده است.

در واقع می‌توان گفت، سرور اختصاصی مثل یک آپارتمان خصوصی است که حق استفاده از آن در اختیار فرد، افراد یا سازمان خاصی است و عمومی نیست.

مهمترین بحث فنی درباره سرور اختصاصی این است که تمام توان CPU و RAM و هارد سرور، در اختیار شماست و هر وقت خواستید می‌توانید آن‌را به صورت سخت‌افزاری ارتقا دهید. این افزایش منابع، درباره سایر انواع سرور مانند سرور اختصاصی مجازی یا سرور اشتراکی به راحتی قابل انجام نیست.

همچنین شما می‌توانید، سرور اختصاصی خود را به ماشین‌های مجازی کوچک‌تری تقسیم کنید و از هر ماشین برای یک کار مجزا بهره ببرید. چنین چیزی در سرور مجازی امکان‌پذیر نیست.

انواع سرور

سرور اختصاصی می‌تواند فیزیکی باشد یا مجازی. سرور اختصاصی فیزیکی، دربست در اختیار شماست و در واقع شما یک سرور اختصاصی برای خود دارید که یک شرکت میزبانی باتجربه و قابل اطمینان باید نگهداری آن را بر عهده داشته باشد؛ اما سرور مجازی یا VPS، فضایی مجازی از یک سرور را به‌شکل اختصاصی به شما اختصاص می‌دهد.

سایر تفاوت‌های سرور مجازی با سرور اختصاصی

  • تمام توان پردازش و نگهداری اطلاعات سرور اختصاصی در اختیار شماست اما در VPS محدودیت استفاده از منابع وجود دارد.
  • پهنای باندی که سرور اختصاصی در اختیار قرار می‌دهد خیلی بیشتر از سرور اختصاصی مجازی است.
  • کلیه منابع سخت افزاری در یک سرور مجازی بصورت مشترک می باشد. بطور مثال یک ‍پردازنده برای چند ماشین مجازی استفاده می‌شود.
  • در سرور اختصاصی نصب انواع نسخه‌های سیستم عامل‌ به انتخاب شماست ولی نصب سیستم عامل‌های مختلف روی VPS وابسته به Image هایی از آن‌ها است که در سرور میزبان قرار داده شده‌است.
  • سرور اختصاصی را می‌توان به کمک نرم‌افزارهایی مثل Vmware ، Hypervisor یا … به ماشین‌های مجازی کوچکتر تقسیم کرد و از هر ماشین برای یک عملکرد بهره برد، چیزی که در سرور مجازی قابل انجام نیست.
  • هم سرور مجازی و هم سرور اختصاصی، قابلیت سفارشی‌سازی و کنترل سرور را در اختیار شما قرار می‌دهند ولی سرورهای اختصاصی، منابع اختصاصی و انعطاف بیشتری دارند.
  • امنیت در سرور‌های اختصاصی نسبت به سرور مجازی بسیار بیشتر و دقیق‌تر می‌باشد.

چه زمانی به سرور اختصاصی نیاز پیدا می‌کنید؟

هر زمان که وب‌سایتی بزرگ داشته باشید که ترافیک روزانه زیادی دارد یا اینکه مایل باشید اطلاعات سایت‌تان کاملا امن و در اختیار خودتان باشد (مانند سایت‌های دولتی و بانکی و …) یا کارهای داده‌محور بزرگی مثل داده‌کاوی حجیم بخواهید انجام دهید و سرور مجازی، منابع پردازشی لازم را نتواند در اختیارتان بگذارد، وقت خرید سرور اختصاصی است.

اگر وب‌سایت بزرگی مانند دیجی‌کالا یا اپلیکیشنی مانند اسنپ با حجم زیاد ترافیک و بازدیدکننده یا کاربر همزمان بسیار داشته باشید، بی‌شک به یک سرور اختصاصی خوب نیاز پیدا می‌کنید.

علاوه‌براین، این روزها که آموزش و جلسات و ارتباطات ویدیویی آنلاین رونق گرفته و به لیست نیازهای بسیاری از سازمان‌های کوچک و بزرگ، افزوده شده است، سرور اختصاصی فیزیکی برای راه‌اندازی ویدئو کنفرانس‌های بزرگ، بهترین گزینه است. شما با کمک قدرت این سرورها می‌توانید تصاویری با کیفیت و بدون وقفه را پخش کنید.

یک سرور اختصاصی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

سرورهای اختصاصی ویژگی‌های استاندارد زیادی دارند اما از مهم‌ترین آنها در خدمات هاستینگ سینداد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آپتایم ۹۹/۹درصد که به معنای بالابودن همیشگی سرور و ثبات در سرویس‌دهی است. نکته مهم این‌که این نرخ uptime از طریق سینداد، ضمانت شده است.
  • پینگ پایین در داخل ایران (زمان پینگ بیانگر کیفیت اتصال به سرور است و هرچه پایین‌تر باشد بهتر است)
  • بهره‌مندی از فیبر تاریک بین دیتاسنترها
  • امکان نصب کلیه سیستم‌عامل‌های لینوکسی و ویندوزی به انتخاب مشتری
  • امکان مشاهده آنلاین پهنای باند مصرفی
  • امکان روشن، خاموش و ری‌استارت کردن آنلاین سرور اختصاصی بدون نیاز به هماهنگی با شرکت
  • امکان نصب و راه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل به‌صورت آنلاین
  • استفاده از فایروال‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با هدف بالا بردن سطح امنیت اطلاعات
  • استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند جهت افزایش سطح کیفیت
  • استفاده از سخت‌افزارهای برند (Supermicro) و (Dell) جهت افزایش کیفیت
  • مانیتورینگ ۲۴ ساعته و ارائه گزارش از طریق ایمیل و پیامک به شما
  • استفاده از سخت‌افزارهای به‌روز جهت حفظ کیفیت خدمات

چرا انتخاب سرور اختصاصی ایران، هوشمندانه‌تر است؟

شما می‌توانید سرور اختصاصی ایرانی یا خارجی انتخاب کنید، اما اینجا یک نکته مهم وجود دارد!

سرورهای اختصاصی ایران در دیتاسنترهای داخلی قرار دارند و نزدیکی آنها سبب پینگ سریع‌تر می‌شود. همچنین این امتیازات نیز برای سرورهای اختصاصی سینداد در ایران وجود دارد:

  • سرور اختصاصی ایران، امکان اتصال به شبکه اینترنت یا اینترانت ملی را دارد.
  • به دلیل قرارگیری در ایران، به سرعت بالاتری برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی دسترسی دارید.
  • در صورت انتخاب سرور اختصاصی ایران، می‌توانید خدمات خود را در دیتاسنتر سینداد و دیگر دیتاسنترهای طرف قرارداد که با فیبر تاریک به هم متصل هستند دریافت کنید. شما با دسترسی ILO، می‌توانید هر زمان که صلاح بدانید، سرور اختصاصی خود را آپدیت کنید. همچنین تیم پشتیبانی برای به‌روز‌رسانی firmware یا سیستم‌عامل‌ها یا هر نوع تغییراتی در سخت افزار یا سیستم‌عامل، به شما مشاوره می‌دهند.
  • امکان برقراری ارتباط تاریک بین دیتاسنترها و در نتیجه ایجاد سرویس های HA بر روی یک شبکه داخلی و توزیع شده در دیتاسنترها.
  • در صورتی‌که ترافیک محتوا به‌صورت ۱ دریافت و ۱۰ ارسال در داخل ایران باشد، ترافیک، نامحدود محاسبه شده و رایگان خواهد بود.

یک سرور اختصاصی خوب مثل ۴ دیواری اختیاری است

برای اینکه یک سرور اختصاصی خوب داشته باشید باید علاوه بر قیمت، به خدمات پشتیبانی و دانش فنی تیم، سرویس Manage شده و سخت افزار به روز شرکت ارائه دهنده سرویس، دقت داشته باشید. شکی نیست که با توجه به اینکه سرور اختصاصی و منابع سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری آن کاملا به شما تعلق دارد، طبیعتا هزینه استفاده از آن نیز بیشتر از سرور مجازی و سرور اشتراکی است. شرکت فناوران سینداد علاوه بر دارا بودن خدمات پشتیبانی و دانش فنی بالای تیم کارشناسی و سخت افزار به روز می تواند سرورهای اختصاصی سینداد را با قیمت مناسب‌تری نسبت به رقبا به شما ارائه دهد. می‌توانید در وب سایت این شرکت قیمت ها ‌را با سایر سرویس ‌دهندگان مقایسه کنید و پس از آن برای خرید سرور اختصاصی ایران، به ‌سهولت و سرعت از طریق وب ‌سایت سینداد اقدام کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته سرور اختصاصی چیست و یک سرور اختصاصی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.