سرویس های «VOD» تنها راه نجات غول اروپایی صنعت تلویزیون از شکست!

پس از انتشار گزارش ریزش شدید تعداد بیننده های «RTL»، مدیران این شرکت به فکر ایجاد پلتفرم های دیجیتال برای جبران فرصت های از دست رفته افتاده اند. «RTL» یکی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تلویزیونی اروپا است. منبع اصلی درآمد شبکه های تلویزیونی «RTL» مبتنی بر تبلیغات است ولی به نظر می رسد این مدل سنتی دیگر پاسخ گوی هزینه های «RTL» نیست و مدیران این غول تلویزیونی اروپا، راه جلوگیری از کاهش مخاطب خود را در توسعه سرویس های «VOD» می داند.
 
در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸، «RTL» از سه پلتفرم «VOD» خود در کشورهای مجارستان، کروواسی و بلژیک رونمایی کرده است. تمامی پروژه های «VOD» شرکت «RTL» تا این لحظه با همکاری کمپانی فرانسوی «Six Play» پیش رفته و انتظار می رود تا در ماه های پیش رو «RTL» از پلتفرم های جدیدی خود در کشور های مختلف رونمایی کند.
 
«RTL» با همکاری شرکای خود بیش از ۶۱ کانال تلویزیونی را در ۳۰ کشور اروپایی مدیریت می کند. کمپانی «Bertelsmann» به عنوان شرکت مادر گروه تلویزیونی «RTL» امیدوار است تا سرمایه گذاری روی مدل های توزیع دیجیتالی سبب افزایش دوباره تعداد مخاطبان مجموعه شبکه های «RTL» شود.
 
«RTL» با سرمایه گذاری روی توسعه سرویس های «VOD» امیدوار است تا بتواند نسخه های یکپارچه ای از محتوای تلویزیونی مجموعه شبکه هایش را به همراه یک سری محتوای اختصاصی در سرویس های خود بگنجاند. در این بین مدل های متنوع کسب و کار در هر یک از پلتفرم های «RTL» سبب شده تا کاربران حق انتخاب بیشتری داشته باشند.
 
مدل ارائه محتوای رایگان و کسب درآمد از تبلیغات در کنار مدل اشتراکی (نمونه مدل نتفلیکس و آمازون پرایم) سبب شده تا امیدها برای رقابت این شبکه با فعالیت های نتفلیکس در اروپا قوت بگیرد. در گامی دیگر «RTL» تلاش کرده تا با راه اندازی سرویس های ویژه ای در آلمان از نفوذ بیش از اندازه رقبای آمریکایی اش جلوگیری کند. به همین منظور «RTL» سرویس «NOW US» را راه اندازی کرده است.
 
 در حال حاضر این سرویس استریم سریال های آمریکایی مانند گلی، بریکینگ بد و سوتس را پخش می کند. همچنین «RTL» تلاش دارد تا با ارائه باندل های هوشمندانه و مقرون به صرفه، محتوای اورجینالش را در کنار محتوای درجه یک تولید شده در اقصی نقاط جهان به دست مشترکین آلمانی اش برساند تا آن ها بیشتر به استفاده از سرویس های آلمانی تمایل داشته باشند. بر اساس گزارش ها امسال «RTL» 1.67 میلیارد دلار از محل تبلیغات تلویزیونی درآمد کسب کرده و درآمد بخش دیجیتال این شرکت نیز با ۶.۴ درصد افزایش به رقم ۲۲۴ میلیون دلار رسیده است.
 
«RTL» یکی از شبکه های اروپایی است که رقابت های جام جهانی را به صورت رایگان پخش می کند. این شبکه امیدوار است تا با پخش رایگان رقابت های جام جهانی فوتبال مخاطبان بسیاری را به پای تلویزیون ها بکشاند و درآمد حاصل از تبلیغات این شبکه در ایام جام جهانی بتواند جبران کننده هزینه های آن باشد.