سری گلکسی S22 سامسونگ از سیستم دوربین با گشودگی دیافراگم متغیر استفاده می‌کنند

شرکت سامسونگ اخیرا یک پتنت جدید را در دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) به ثبت رسانده است. این پتنت نشان می‌دهد که استفاده از سنسورهای دوربین قابل حرکت چگونه می‌تواند به جابه‌جایی کاربران میان 2 لنز مختلف با گشودگی دیافراگم متفاوت کمک کند.

وبسایت LetsGoDigital نخستین بار به وجود این پتنت پی برد؛ الگویی که به کاربران امکان می‌دهد تا بسته به سطح روشنایی محیط، میزان گشودگی دیافراگم مورد استفاده برای یک تصویر خاص را تغییر دهند. هنگام ثبت یک تصویر در فضاهای تاریک، استفاده از لنز با گشودگی دیافراگم عریض‌تر به افزایش میزان نور دریافتی توسط سنسور کمک خواهد کرد.

سامسونگ به‌دنبال ثبت پتنت مربوط به سیستم دوربین با گشودگی دیافراگم متغیر است

گلکسی S9 نخستین هندست سامسونگ بود که از سیستم دیافراگم دوگانه بهره گرفت. این مشخصه امکان عریض‌تر شدن دیافراگم دوربین در مکان‌های تاریک تا f/1.5 و باریک‌تر شدن آن در فضاهای پرنور تا f/2.5 را فراهم می‌کند. این پتنت تحت‌عنوان “دوربین‌های متحرک با میدان دید تطبیقی (FOV)” به ثبت رسیده و نشان‌دهنده پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه شامل یک لنز عریض، یک لنز فوق‌عریض و یک لنز تلسکوپی است که هر سنسور نیز قادر به تغییر موقعیت خود خواهد بود. دوربین میانی می‌تواند به سمت بالا و پایین جابه‌جا شود؛ در حالی‌که 2 سنسور دیگر به سمت طرفین حرکت می‌کنند.

اضافه شدن دوربین‌های بیش‌تر به این سیستم امکان‌پذیر خواهد بود؛ اما برای اهداف معمول می‌توان حدس زد که سیستم دوربین سه‌گانه مجهز به یک لنز واید در قسمت میانی، لنز فوق‌عریض در سمت چپ و لنز تلسکوپی در سمت راست خواهد بود. همچنین در یک ترکیب جایگزین، سنسورها با آرایش مثلثی‌شکل در کنار یکدیگر قرار گرفته و پشت سر لنزهای ثانویه با گشودگی دیافراگم متفاوت مستقر می‌شوند.

هنگامی‌که دوربین‌ها داخل یک مثلث قرار می‌گیرند؛ گشودگی دیافراگم آن‌ها افزایش یافته و این موضوع امکان جذب نور بیش‌تر توسط سنسور را فراهم می‌کند. با این‌حال چیدمان دوربین‌ها به‌صورت افقی موجب باریک شدن دیافراگم آن‌ها خواهد شد.

تصاویر مربوط به پتنت سامسونگ که توسط وبسایت LetsGoDigital منتشر شده است

هنگامی‌که سامسونگ در گوشی‌های گلکسی S9 و گلکسی S10 خود روی مشخصه دیافراگم متغیر کار کرد؛ این قابلیت صرفا با دوربین عریض گوشی قابل دسترس بود. با وجود فناوری نمایش داده شده در پتنت، هر 3 دوربین مورد اشاره قادر به تغییر دیافراگم در شرایط نوری مختلف خواهند بود.

بدین‌ترتیب کاربران علاوه بر کنترل گشودگی دیافراگم بر اساس شرایط روشنایی محیط، در صورت تمایل به ثبت تصاویر پرتره با پس‌زمینه بوکه مات شده می‌توانند از دیافراگم بزرگتر استفاده کنند. این مشخصه به ایجاد تصاویر پس‌زمینه بوکه و مات کمک می‌کند.

هنگام عکاسی از یک شهر یا منظره، استفاده از دیافراگم کوچکتر به منظور ثبت تصاویر شارپ‌تر توصیه می‌شود. یکی دیگر از نکات مهم این است که سیستم فوق دارای تعداد زیادی قطعه متحرک بوده و در صورت سقوط شدید گوشی این اجزا به آسانی می‌توانند دچار آسیب‌دیدگی شوند. با وجود آسیب‌پذیری این سیستم به‌نظر می‌رسد که سایر تولیدکنندگان هندست نیز روی طرح‌های مشابهی کار می‌کنند. بر اساس اعلام وبسایت LetsGoDigital حدودا 1 سال پیش نیز گزارش شد که کمپانی شیائومی مشغول توسعه یک دوربین متحرک بوده است.

سامسونگ به منظور ایجاد جذابیت در سری پرچم‌دار گلکسی S خود نیازمند انجام برخی اقدامات است

چنان‌چه سامسونگ به پیشرفت خود ادامه داده و تصمیم بگیرد تا در اسمارت‌فون‌های آینده خود از این سیستم استفاده کند؛ در این‌صورت به‌کارگیری فناوری نمایش داده شده توسط پتنت در گوشی‌های سامسونگی احتمالا مدتی زمان خواهد برد. با این‌حال اخیرا اتفاقات عجیب و غریبی روی داده و در خصوص احتمال به‌کارگیری این فناوری در پرچم‌داران سال آینده سری گلکسی S22 یا سری گلکسی S23 در سال 2023 نمی‌توان به‌صورت شتاب‌زده اظهارنظر کرد.

سری گلکسی S21 در اوایل سال جاری روانه بازار شد؛ اما در ادامه شدیدا به حاشیه رانده شد. استفاده از سیستم دوربین متحرک به تولیدکننده کره‌ای امکان می‌دهد تا اهرم قدرتی ضروری برای تغییر معادلات فروش سری پرچم‌دار گلکسی S21 را کسب نماید؛ هندست‌هایی که فروش آن‌ها حتی از پرچم‌داران سری گلکسی S10 در سال 2019 نیز کمتر بوده است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا استفاده از سیستم دوربین ارتقایافته مجهز به اجزای متحرک می‌تواند به‌عنوان یکی از راهکارهای پیش روی غول کره‌ای قلمداد شود؟

سامسونگ بایستی دست به کار شود؛ چرا که در صورت عدم بازیابی روند فروش سابق شاهد پیشی گرفتن شیائومی در بازار جهانی اسمارت‌فون خواهد بود. جهت آگاهی افراد کنجکاو بایستی خاطرنشان کرد که پتنت فوق توسط واحد Samsung Electro-Mechanics به ثبت رسیده است. این واحد مسئولیت تولید چندین قطعه مختلف شامل برد مدار چاپی، ماژول‌های دوربین، ماژول‌های شبکه و بسترهای نیمه‌هادی را بر عهده دارد.

نوشته سری گلکسی S22 سامسونگ از سیستم دوربین با گشودگی دیافراگم متغیر استفاده می‌کنند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.