سهم دیوار از آگهی‌های ملکی بیشتر شد

آگهی‌های ملکی استان تهران روی پلتفرم‌های آنلاین ثبت آگهی در فصل بهار نسبت به زمستان سال گذشته کمتر شده است. این در حالی است که فصل زمستان، کمترین میزان آگهی‌های ملکی در سال گذشته را داشته است. در همین حال تغییری در رتبه سایت‌های انتشاردهنده آگهی ایجاد نشده و همچنان سایت دیوار با اختلاف از دیگران پیش است.
 
جدیدترین گزارش فصلی ملک‌رادار از آگهی‌های ملکی در استان‌های تهران و البرز و منطقه خراسان، نشان می‌دهد تعداد آگهی‌ها در البرز و خراسان نسبت به زمستان سال گذشته بیشتر شده است؛ اما استان تهران با کاهش حدود ۱۱ درصدی آگهی‌ها روبرو است.
 
بهار امسال در ۳ منطقه مورد بررسی، کلاً ۲ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۶۸۵ آگهی ملکی (فروش و اجاره) منتشر شده است که سهم استان تهران اندکی بیش از یک میلیون و ۷۷۶ هزار آگهی است. این در حالی است که در فصل زمستان سال گذشته بیش از یک میلیون و ۹۹۰ هزار آگهی ملکی در پایتخت منتشر شده بود. این کاهش به صورت عمده در تعداد آگهی‌های فروش رخ داده و در آگهی‌های اجاره، کاهش بسیار کمی دیده می‌شود.
 
بدون رقیب
ملک‌رادار که یک موتور جست‌وجوی آگهی‌های ملکی است، به صورت روزانه آگهی‌ها را از پلتفرم‌های مختلف جمع‌آوری کرده به صورت یکجا نمایش می‌دهد. این استارت‌آپ از سال گذشته گزارش‌های تحلیلی از بازار آگهی‌های ملکی منتشر کرده است که گزارش فصل بهار، چهارمین مورد از این دست به شمار می‌رود.
 
در این گزارش سهم هر یک از پلتفرم‌های انتشار آگهی ملکی دیده می‌شود که سایت دیوار با بیش از ۷۴ درصد همچنان در صدر است. سهم این سایت از آگهی‌ها به نسبت زمستان ۹۸ بیشتر شده است. سایت شیپور در رتبه دوم قرار دارد که هرچند با افزایش سهم روبرو بوده اما همچنان کمتر از ۲۵ درصد این بازار را در اختیار دارد. بقیه پلتفرم‌ها به کاهش سهم روبرو شده‌اند و سایت آلونک نیز دیگر فعالیتی در این بازار ندارد.
 
 
افزایش کیفیت
ملک‌رادار از فصل گذشته، شاخص کیفیت آگهی‌ها را نیز در گزارش خود گنجانده است که براساس تعداد کلیک انجام شده روی هر آگهی محاسبه می‌شود. این شاخص نشان می‌دهد مشتریان بازار مسکن به کدام آگهی‌ها اقبال بیشتری دارند که می‌تواند نشان دهد اطلاعات درج شده در آگهی‌ها تا چه اندازه کامل و نزدیک به نظر شهروندان است.
 
در فصل بهار آگهی‌هایی که از روزنامه همشهری در ملک‌رادار نمایش داده شده‌اند، کلیک بسیار زیادی داشته‌اند. این در حالی است که روزنامه همشهری سهم بسیار کمی از آگهی‌های ملکی را در اختیار دارد. در مقایسه با فصل زمستان می‌توان گفت تمامی پلتفرم‌های انتشاردهنده آگهی، کلیک بیشتری دریافت کرده‌اند و بدین ترتیب در کل، کیفیت آگهی‌ها بیشتر شده است. میانگین کلیک آگهی‌ها در فصل زمستان سال گذشته ٠٫٢٣ بود در فصل بهار به ٠٫٢٨ رسیده است.
 
همچنین سایت آلونک که در زمستان، در این شاخص جایگاه خوبی داشت، که پس از ادغام با شیپور دیگر در این فهرست دیده نمی‌شود.
 
 
حضور در مناطق
در گزارش ملک‌رادار برای نخستین بار این موضوع بررسی شده که هرکدام از سایت‌های انتشار آگهی در هر استان یا منطقه چه سهمی از بازار دارند. در استان البرز تنها دیوار، شیپور و آی‌هوم فعال هستند و در منطقه خراسان، روزنامه خراسان به این جمع اضافه می‌شود و تنها در استان تهران است که پلتفرم‌های متعددی فعال هستند. با این همه در استان‌های مختلف سهم دیوار بسیار بیشتر است و در ٣ فصل متوالی روند افزایشی داشته. رتبه بعدی در اختیار شیپور قرار گرفته که در سه فصل متوالی روند آن کاهشی بوده است.
 
 
وضعیت شمال
ملک‌رادار از بهار امسال فعالیت خود در استان‌های شمالی ایران (گیلان، مازندران و گلستان) را آغاز کرده است و به همین دلیل در گزارش اخیر خود وضعیت آگهی‌ها در خرداد سال جاری در این استان‌ها را نیز بررسی کرده است.
 
بر این اساس در خرداد امسال در مجموع ۵۸۵ هزار و ۱۱۹ آگهی ملکی در سه استان شمالی ایران ثبت شده که سهم استان مازندران بسیار بیشتر از دو استان دیگر بوده است. در مازندران نزدیک به ۳۵۷ هزار آگهی منتشر شده و در گیلان نزدیک ۲۰۲ هزار آگهی و در گلستان کمتر از ۲۷ هزار آگهی در یک ماه منتشر شده است.
 
در این گزارش دیده می‌شود که تنها سایت‌های دیوار و شیپور در شمال ایران فعال هستند که اینجا هم سهم دیوار، بیشتر از شیپور است.