سورنا ستاری: توسعه اینترنت اشیاء به توسعه هوش مصنوعی وابسته است

 
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: توسعه اينترنت اشياء به توسعه هوش مصنوعي وابسته است و شركت‌هاي خوبي در حوزه هوش مصنوعي در كشور وجود  دارند كه به سخت‌افزارهاي حوزه اينترنت اشيا وابسته هستند.
سورنا ستاري در مراسم رونمايي از خدمات و امضاي تفاهم‌نامه‌‌ها در ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء افزود: اين توسعه پيش از هر چيز، يك مفهوم فرهنگي است و جا انداختن فرهنگ هوشمندسازي در سيستم‌هاي دولتي در همه جاي دنيا به ويژه در اقتصاد نفتي بسيار سخت است.
او اظهار داشت: توصيه اصلي من اين است كه بازار اصلي اينترنت اشياء را در بخش خصوصي ببينيد و اگر مديري را پيدا كرديد كه حاضر شد كتك هوشمندسازي را بخورد و آن را در سيستم خود پياده كند، بايد حتما حمايت شود.
ستاري افزود: اينكه انتظار داشته باشيم بخش دولتي در حوزه هوشمندسازي حلوتر از مردم باشد، انتظار درستي نيست و اصول تفكر دولتي با نوآوري و هوشمندسازي متناقض است. توسعه هوشمندسازي مانند ساير توسعه‌ها در نوآوري است.
به گفته او، مردم، دولت را مجبور كردند از تاكسي‌هاي آنلاين حمايت كنند و چون مردم پشت آن ايستادند، دولت مجبور به حمايت شد. در حوزه‌هايي كه بخش خصوصي فعاليت دارد، مي‌توان بحث هوشمندسازي را توسعه داد.
ستاري با بيان اينكه فعالان بخش اينترنت اشياء و هوش مصنوعي مي‌توانند در بحث شهر هوشمند، شهرداري را سرخط بياورند، تصريح كرد: سرويسي دست مردم بدهيد كه از آن استفاده كنند؛ در آن صورت كسي جرات مقابله با آن را ندارد.
او افزود: بخشي از حوزه‌هاي هوشمندسازي مانند حوزه راه توسط سيستم دولتي مصادره مي‌شود و تغييري هم نمي‌دهند. متاسفانه در اين كار موفق هم نبوديم و دست آخر هم قوانيني نوشتند كه با ضوابط شركت‌هاي استارتاپي نمي‌خوانئد. 
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: هيچ شركت هوش مصنوعي يا خدمات فناوري اطلاعات قرار نيست فيزيك داشته باشد و اصلا فيزيك آن اهميت ندارد.
او با اشاره به اينمه همه قوانين براي اقتصاد سنتي نوشته شده‌اند، تصريح كرد: مديري كه حاضر است جلوي قانون بايستد، آدم ارزشمندي است و بايد حتما حمايت شود.
به گفته ستاري، فرهنگ توسعه از هر چيزي در توسعه مهمتر است. اول بايد فرهنگ درست شود بعد سخت‌افزار و كارخانه فولاد اما از اول مسير را اشتباه رفتيم و فكر كرديم توسعه در تاسيس كارخانه است.
او اظهار داشت: اگر فرهنگ درست شود و جامعه چه در بخش دولتي و خصوصي از نوآوري استقبال كند، جامعه هم مي‌تواند سخت‌افزار و نرم‌افزار توليد كند.
ستاري افزود: بايد با فرهنگ غلط نفتي مقابله كنيم. فرهنگي كه در مقابل نوآوري و خلاقيت با پول نفت مي‌ايستد.
گفتني است، ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه، 27 و 28 بهمن ماه 99 در سالن 27 نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برپاست.