سیستم‌عامل iPadOS 15 اپل با ویجت‌های جدید و قابلیت مولتی‌ تسکینگ بهتر رسما معرفی شد

امروز شرکت اپل از سیستم‌عامل‌های iOS 15 و iPadOS 15 رسما رونمایی کرد. این سیستم‌عامل پس از پشت سر گذاشتن مراحل معمول تست توسط توسعه‌دهندگان و انتشار نسخه بتای عمومی نهایتا طی فصل پاییز امسال در دسترس کاربران آی‌پدهای اپل قرار می‌گیرد.

شرکت اپل با معرفی iPadOS 15 از ویجت‌های جدید با فرمت بزرگتر رونمایی کرد. تبلت‌ها از نمایشگرهای بزرگتری نسبت به اسمارت‌فون‌ها برخوردار هستند و افزایش اندازه ویجت‌ها به بهبود عملکرد آن‌ها روی آی‌پد کمک خواهد کرد. این پدیده بدان معناست که ویجت‌های هوم‌اسکرین بالاخره در تبلت‌های اپل نیز قابل دسترس هستند.

ویجت‌های جدید برای iPadOS شامل Parcels ،Game Center، Find My و Contacts هستند. بعلاوه کاربران احتمالا به مشخصه App Library نیز دسترسی خواهند داشت. این مشخصه نخستین بار در سیستم‌عامل iOS 14 معرفی شد و بنا بر دلایلی اضافه شدن آن به سیستم‌عامل آی‌پد 1 سال کامل زمان برد.

App Library ورژن اپلی منوی کشویی برنامه (App Drawer) در سیستم‌عامل اندروید به‌شمار می‌رود. این مشخصه در واقع یک صفحه اختصاصی است که کلیه اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه را مرتب می‌کند. لذا برای یافتن یک اپلیکیشن خاص نیازی به پیمایش در صفحات شلوغ اصلی نیست. مشخصه App Library در قسمت داک تعبیه شده است؛ لذا دسترسی به آن در تمامی صفحات کاری آسان خواهد بود.

همچنین اپل یک رابط کاربری مولتی تسکینگ جدید را نیز ایجاد نموده است. این اینترفیس به کاربر اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها را سریعا در حالت تمام‌صفحه قرار داده و به حالات Split View یا Slide Over وارد شوند. در حالت Split View به منظور جایگزینی یک برنامه با عنوان جدید می‌توان انگشت خود را در هر یک از طرفین به سمت پایین کشید. این مکانیسم برای اپلیکیشن‌های در حال اجرا با چندین پنجره نیز کارآمد خواهد بود.

مشخصه جدید Shelf به کاربران امکان می‌دهد تا به کلیه اپلیکیشن‌های باز شده در پنجره‌ها دسترسی داشته باشند. بدین‌ترتیب بازگشایی چندین پنجره در مرورگر سافاری و حتی پنجره‌های متعلق به سایر برنامه‌ها در حالت Split View امکان‌پذیر خواهد بود. کلیه عملکردهای جدید مولتی تسکینگ در آی‌پد دارای گزینه میان‌بر در صفحه‌کلید هستند.

اپلیکیشن Notes برای آی‌پد نیز بهبود یافته و از قابلیت منشن کردن (به منظور تگ کردن افراد جهت دریافت اعلان‌ها) پشتیبانی می‌کند. همچنین مشخصه جدید Quick Notes به کاربران اجازه می‌دهد تا یادداشت‌های خود را سریعا در مک، آی‌فون یا آی‌پد یادداشت نموده و در صورت نیاز محتوای مربوط به سایر اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها را ثبت کنند.

برنامه مترجم نیز برای نخستین بار به سیستم‌عامل iPadOS 15 و تبلت‌های شرکت اپل اضافه شده است. این اپلیکیشن از قابلیت ترجمه خودکار صحبت‌های کاربر برخوردار است. این برنامه از قابلیت ترجمه سراسری برخوردار بوده و با تمامی قسمت‌های سیستم‌عامل از جمله Live Text کار می‌کند.

نهایتا به لطف مشخصه جدید Swift Playgrounds کاربران قادر به ساخت اپلیکیشن روی آی‌پد خواهند بود. با وجود بهبود قابلیت تکمیل کد و مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و راهنماهای جدید اکنون کاربران پس از اتمام کار می‌توانند برنامه خود را از داخل تبلت مستقیما به فروشگاه اپ استور ارسال کنند.

نخستین ورژن بتای توسعه‌دهندگان iPadOS 15 در اواخر وقت امروز قابل دسترس خواهد بود. اولین نسخه بتای عمومی نیز در ماه جولای منتشر خواهد شد.

نوشته سیستم‌عامل iPadOS 15 اپل با ویجت‌های جدید و قابلیت مولتی‌ تسکینگ بهتر رسما معرفی شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.