سیستم خودران تسلا منجر به کاهش توجه رانندگان شده است

تسلا که پیشتر نسخه پیشرفته قابلیت آتوپایلوت خود موسوم به Full Self-Driving را تنها در اختیار تعدادی محدودی از رانندگان قرار داده بود، اخیرا اعلام کرد که به زودی امکان استفاده از این ویژگی را برای دارندگان بیشتری از خودروهای خود فراهم خواهد کرد.
 
به گفته تسلا، این قابلیت در قالب به‌روزرسانی FSD Beta v10.0.1 عرضه خواهد شد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، از تاریخ 24 سپتامبر یعنی کمتر از دو روز دیگر قابل دریافت خواهد بود و رانندگان ‌می‌توانند از این ویژگی رانندگی خودران در خیابان‌های عمو‌می‌ استفاده کنند.
 
طبق اعلام این شرکت، روی نمایشگر خودروی افرادی که هزینه دریافت حالت Full Self-Driving را پرداخت کرده‌اند، دکمه جدیدی اضافه خواهد شد که با لمس آن، ‌می‌توان قابلیت مذکور را دانلود و سپس فعال کرد. اما استفاده از قابلیت رانندگی خودران، نگرانی‌هایی را نیز به وجود ‌می‌آورد.
 
اخیرا نتایج تحقیقی که توسط موسسه فناوری ماساچوست (MIT) صورت گرفته، نشان ‌می‌دهد که فعال شدن ویژگی آتوپایلوت یا رانندگی خودران منجر به بی‌توجهی راننده نسبت به مسیر خواهد شد.
 
در این پژوهش، عملکرد 290 راننده خودروی تسلا مدل اس و مدل ایکس بررسی شد به طوری که توجه و نگاه آنها به مسیر و دیگر موارد مرتبط با رانندگی مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
نتایج نشان داد که رفتار بصری رانندگان که شامل توجه به جلو و دیگر عوامل دخیل در رانندگی ‌می‌شود، قبل و بعد از فعال شدن قابلیت آتوپایلوت تغییر ‌می‌کند. بدین معنی که وقتی این ویژگی فعال ‌می‌شود، میزان توجه و نگاه راننده به مسیر کم ‌می‌شود و احساس راحتی بیشتری ‌می‌کنند.
 
این در حالی است که فعال شدن حالت‌های رانندگی آتوپایلوت یا Full Self-Driving، به معنی حرکت کاملا خودران خودرو نیست و راننده ‌می‌بایست نسبت به حرکت خودرو آگاه بوده تا بتواند در مواقع نیاز، از بروز اتفاقات پیش‌بینی نشده جلوگیری کند.
 
حتی به این موضوع در صفحه پشتیبانی وب‌سایت تسلا نیز اشاره شده است: در حین استفاده از قابلیت‌های آتوپایلوت و Full Self-Driving، راننده ‌می‌بایست دستان خود را روی فرمان قرار دهد و آماده باشد تا در هر لحظه، خودرو را تحت کنترل درآورد. رسیدن به نقطه رانندگی کاملا خودران، به اطمینان بیشتر از عملکرد این ویژگی و میلیاردها مایل تجربه رانندگی و همچنین تایید نهادهای رگولاتوری نیاز دارد که ممکن است چند وقتی به طول بینجامد.
 
اگرچه در گزارش اخیر تسلا به استفاده ایمن و بی‌خطر از قابلیت Full Self-Driving توسط رانندگان خودروهای این شرکت اشاره شده، اما محققان MIT معتقدند که قبل از عرضه این قابلیت، ‌می‌بایست سیستم‌های نظارتی و کنترل توجه راننده را در خودروهای تسلا تعبیه کرد تا عملکرد و میزان توجه رانندگان به صورت لحظه‌ای رصد شود.
 
به اعتقاد این پژوهشگران، بهره‌گیری از فناوری‌های ردیابی چشم و سر در خودروهای تسلا ‌می‌تواند تا حد زیادی از بی‌توجهی رانندگان جلوگیری و حواس آنها را معطوف رانندگی کند.