شیائومی جای هواوی را در بازار گرفت!

در کل دوره 12 ماهه سال 2020 کمپانی اپل پس از سامسونگ به دومین برند محبوب در اروپا تبدیل شد. در این مدت غول کوپرتینویی موفق به فروش 41.3 میلیون دستگاه آی‌فون شد؛ رقمی که در مقایسه با فروش 41.7 میلیون واحدی آی‌فون در سال 2019 حدودا 1 درصد کمتر است. بدین‌ترتیب اپل سهمی 22 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد.

در سال گذشته بازار اسمارت‌فون اروپا به‌طور متوسط با افت 14 درصدی مواجه شده است. بنابراین عملکرد باثبات اپل چندان قابل‌توجه نیست.

فروش هندست‌های سری گلکسی S20 واقعا سامسونگ را ناامید کرد

در 3 ماهه پایانی سال 2020 کمپانی سامسونگ موفق به فروش 15.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون گلکسی در سراسر قاره اروپا شده است؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است. خبر خوشایند اینکه سامسونگ همانند رقیب دیرینه خود یعنی اپل کمتر از میانگین افت بازار دچار زیان شد و سهم 29 درصدی خود از بازار را حفظ کرد.

در تمام طول سال نیز غول فناوری کره‌ای با فروش 59.8 میلیون دستگاهی و کسب سهم 32 درصدی از بازار به پیشتازی خود در منطقه ادامه داد. سهم سامسونگ از بازار رشد 1 درصدی تجربه کرد؛ در حالی‌که فروش اسمارت‌فون‌های کمپانی 12 درصد کاهش یافت. موسسه Counterpoint Research عملکرد نه‌چندان چشمگیر سامسونگ را به فروش نامطلوب سری گلکسی S20 نسبت می‌دهد. فروش این هندست‌ها در اروپا هرگز رونق چندانی نیافت و مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای نظیر گلکسی A51 و گلکسی A71 فروش به‌مراتب بیش‌تری را تجربه کردند.

همچنین دستاورد سامسونگ از سهم آزاد شده هواوی در بازار نسبت به پیش‌بینی‌ها بسیار کمتر بوده است. بخش عمده این سهم به برندهای چینی نظیر شیائومی و اوپو رسیده است. بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی Counterpoint سری گلکسی S21 فروش بسیار بهتری را تجربه خواهد کرد. با این‌حال در سال 2021 برند کره‌ای کماکان بایستی فعالیت‌های مختلفی را سازمان‌دهی نماید.

عملکرد شیائومی طی سال گذشته فوق‌العاده بوده است

کمپانی شیائومی بزرگترین برنده در بازار اروپا طی سال میلادی گذشته بود. فروش اسمارت‌فون‌های کمپانی طی 3 ماهه چهارم سال 2020 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 85 درصد افزایش یافت. همچنین فروش هندست‌های کمپانی طی دوره 12 ماهه سال قبل نیز رشد خیره‌کننده 90 درصدی را تجربه کرد. بخش عمده این موفقیت مدیون عملکرد قدرتمند شیائومی در بازار کشورهای ایتالیا و اسپانیا است. طی دوره 3 ماهه گذشته سهم این بازارها از فروش شیائومی به‌ترتیب برابر با 28 و 17 درصد بود. بخش عمده‌ای از رشد شیائومی مدیون حضور کمرنگ هواوی در بازار اسمارت‌فون است.

ادامه روند رشد سریع شیائومی طی سال 2021 به کیفیت عملکرد بازارهای برتر اروپا نظیر بریتانیا، فرانسه و آلمان بستگی دارد. به عقیده موسسه Counterpoint پرچم‌دار شیائومی Mi 11 احتمالا در این عرصه نقش مهمی ایفا خواهد کرد. اما صرفنظر از این موضوع شیائومی همان کاری را انجام داده که سامسونگ آرزوی انجام آن‌را داشت. این کمپانی بخش عمده‌ای از سهم هواوی در بازار را به خود اختصاص داد و موقعیت خود در بازار را مستحکم کرد. بدین‌ترتیب شیائومی به سومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در اروپا تبدیل شد.


اوپو به ورود موفقیت‌آمیز خود در بازار اروپا ادامه داد 

کمپانی چینی اوپو در اواخر سال 2019 به بازار اروپا وارد شد و از بودجه هنگفت بازاریابی و سقوط هواوی به شکلی مطلوب بهره‌برداری کرد. این برند طی سال گذشته موفق به فروش 6.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در بازار اروپا شد. از این تعداد 2.4 میلیون دستگاه طی 3 ماهه پایانی سال به فروش رفت. سهم اوپو از بازار در مقایسه با پارسال 2 برابر شد و میزان فروش کمپانی بیش از 80 درصد افزایش یافت. این کمپانی به لطف همکاری با شرکت‌های مخابراتی بزرگ نظیر Vodafone و Deutsche Telekom هم‌اکنون در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وضعیت پرچالش وان‌پلاس، رشد انفجارگونه ریلمی و سقوط هواوی

کمپانی وان‌پلاس علیرغم عرضه مدل میان‌رده نورد در فصل تابستان و معرفی چندین هندست دیگر در 3 ماهه چهارم سال 2020 با چالش رشد در سال 2020 مواجه شد. این کمپانی با عرضه 2.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در بازار اروپا رشد متوسط 5 درصدی فروش را تجربه کرد. از سوی دیگر ریلمی داستانی کاملا متفاوت را پشت سر گذاشت. این برند رکورد سریع‌ترین نرخ رشد در بازار اروپا طی سال گذشته را به خود اختصاص داد. چنین موفقیتی مدیون عملکرد مطلوب ریلمی در کشورهای اسپانیا، ایتالیا و کشورهای منطقه شرق اروپا بوده و رشد بیش از 1000 درصدی فروش برند را به‌دنبال داشته است.



نهایتا در سال گذشته هواوی به چهارمین برند بزرگ فروشنده اسمارت‌فون در اروپا تبدیل شد. اما میزان فروش هندست‌های کمپانی با افت 43 درصدی به 22.9 میلیون دستگاه رسید. فروش این برند طی 3 ماهه چهارم سال بیش از پیش کاهش یافت و در مقایسه با سال گذشته افت 62 درصدی را تجربه کرد. بدین‌ترتیب هواوی به مرز عقب افتادن از اوپو بسیار نزدیکتر شد.

نوشته شیائومی جای هواوی را در بازار گرفت! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.