شیائومی نحوه عملکرد فناوری شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی خود را تشریح کرد

اسمارت‌فون شیائومی می 10 اولترا با قابلیت پشتیبانی از شارژ سیمی 120 واتی خود توجه همگان را جلب کرد. اما فناوری شارژ بی‌سیم 50 واتی فراتر از توان بسیاری از هندست‌ها هنگام اتصال به کابل شارژر است. با وجود فناوری شارژ بازنگری شده شیائومی باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی گوشی ظرف مدت تنها 40 دقیقه به‌طور کامل شارژ خواهد شد.

کمپانی چینی با انتشار پستی پیرامون نحوه عملکرد این فناوری توضیحات مفصلی ارائه نموده است. در این میان کلیدی‌ترین نکته به تغییر قالب بیت‌ها میان سیم‌پیچ، باتری و پمپ‌های شارژ مربوط می‌شود. این پمپ‌ها در واقع مبدل‌های DC به DC هستند که برای افزایش یا کاهش ولتاژ به‌کار گرفته می‌شوند.

شیائومی در عوض استفاده از قالب طراحی سنتی شامل 2 پمپ شارژ متصل به‌صورت سری آن‌ها را به‌صورت موازی تعبیه نموده است. فرآیند تبدیل ولتاژ 100 درصد کارآمد نیست. در واقع پمپ‌های شارژ معمولی دارای بازدهی 97 درصدی هستند و با اتصال 2 عدد از آن‌ها به‌صورت سری شاهد تشدید ناکارآمدی و بازدهی 94 درصدی خواهیم بود. با استفاده از پمپ‌های موازی چنین هزینه‌ای صرفا یک نوبت پرداخت خواهد شد.

بعلاوه شیائومی از نسل جدید پمپ‌های شارژ با راندمان 98.5 درصد استفاده کرده است. چنین اختلافی ظاهرا ناچیز به‌نظر می‌رسد؛ اما بایستی به‌خاطر داشت که در فناوری شارژ 50 واتی حتی با تبدیل شدن 1 درصد از توان به حرارت این میزان افزایش دما برای دستگاهی به کوچکی یک اسمارت‌فون بسیار چشمگیر است.

پمپ‌ها از طریق یک ماده گرافنی فوق رسانا به باترب متصل شده و بدین‌ترتیب میزان اتلاف انرژی به حداقل می‌رسد. باتری نیز به 2 سلول مجزا با ظرفیت 2250  میلی آمپرساعت تقسیم شده و این 2 قسمت به‌صورت سری به یکدیگر متصل هستند. طراحی سیم‌پیچ کاملا پیشرفته است. به منظور بافتن سیم‌های انعطاف‌پذیر در 5 لایه از فناوری مارپیچ چندرشته‌ای استفاده شده است. این سبک طراحی به تمرکز میدان مغناطیسی و کاهش اتلاف انرژی کمک می‌کند. همچنین هنگام اتصال پیوسته گوشی به شارژر همواره شدت جریان خروجی جهت بهینه‌سازی شارژ تنظیم می‌شود.

نتایج عملکرد باتری در تصویر فوق به نمایش گذاشته شده است. بدین‌ترتیب سرعت شارژ باتری اسمارت‌فون می 10 اولترا حتی در مقایسه با فناوری شارژ بی‌سیم 40 واتی مورد استفاده در پرچم‌دار هواوی P40 پرو پلاس نیز بسیار سریع‌تر است. ظرفیت باتری پرچم‌دار هواوی در مقایسه با می 10 اولترا اندکی کمتر است.

نوشته شیائومی نحوه عملکرد فناوری شارژ بی‌سیم 50 واتی خود را تشریح کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.