شیوع مجدد بیماری کووید ۱۹ موجب تعطیلی کارخانجات سامسونگ در چین شد

طی چند روز گذشته وضعیت شیوع بیماری کووید 19 در کشور چین بسیار نگران‌کننده بوده است. اجرای اقدامات تقابلی بسیار سختگیرانه در شانگهای، مردم این شهر را به سمت شورش سوق داده و خطر تشدید سرکوب اعتراضات توسط پلیس هر لحظه بیش‌تر می‌شود. از سوی دیگر سایر شهرهای چین از جمله شیان نیز با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا مواجه هستند.

با این‌حال یکی از کارخانجات تولید نیمه‌هادی شرکت سامسونگ در شیان مستقر شده است. این کارخانه به تنهایی ظرف مدت 1 ماه موفق به عرضه 250 هزار قطعه نیمه‌هادی به بازار شده است؛ رقمی که حداقل 40 درصد از کل تولید برند کره‌ای محسوب می‌شود. با این‌حال سطح تولید قطعات نیمه‌هادی توسط سامسونگ احتمالا به‌زودی کاهش خواهد یافت. در واقع بر اساس دستور اخیرا صادر شده، فعالیت این کارخانه از روز 16 آوریل (27 فروردین ماه) متوقف شده است.

در حال حاضر با توجه به مدت زمان نسبتا کوتاه تعطیلی کارخانه دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این‌حال طولانی شدن چنین وضعیتی به‌سرعت می‌تواند برای سامسونگ مشکل‌ساز شود. بر اساس اعلام وبسایت BusinessKorea، این پدیده احتمالا موجب بروز تاخیر در تولید بخش عمده‌ای از قطعات نیمه‌هادی مورد نیاز سامسونگ شده و در نتیجه غول کره‌ای ناچارا سفارشات مشتریان خود را با تاخیر به آنها تحویل خواهد داد.

اگرچه پیش از این معضل کمبود تراشه به ارتقاء جایگاه سامسونگ در بازار کمک شایان توجهی کرده است؛ اما وضعیت کنونی احتمالا به‌زودی دستخوش تغییر خواهد شد. بر اساس گزارش اتاق بازرگانی چین حدودا 57 درصد از کسب‌وکارهای مستقر در این کشور به‌دنبال اعمال قرنطینه در شانگهای با مشکلاتی مواجه شده‌اند. بعلاوه وضعیت کنونی احتمالا کسب‌وکار کامپیوترهای شخصی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. مشخصا اکنون شرکت اپل بایستی با تبعات ناشی از تعطیلی یکی از تامین‌کنندگان کلیدی خود با نام Quanta Computer مقابله کند.

در حال حاضر سامسونگ نیز به نوبه خود قصد دارد تا تجهیزات تولیدی‌اش را به کارخانه بزرگی با مساحت 1200 هکتار در شهر تگزاس آمریکا منتقل نماید. با این‌حال تاریخ افتتاح این کارخانه هنوز اعلام نشده است.

سامسونگ الکترونیکس در راستای تلاش‌ها برای حفاظت از محیط زیست تصمیم گرفته تا میزان استفاده از قطعات بازیافتی جهت تعمیر اسمارت‌فون‌های خود را افزایش دهد. در حال حاضر این شرکت سرگرم بررسی برنامه استفاده از قطعات بازسازی شده مورد تائید تولیدکننده است. بر این اساس برنامه تعمیر دستگاه‌های موبایلی احتمالا در 6 ماهه نخست امسال آغاز خواهد شد. هدف کمپانی از اجرای این برنامه، کاهش بار مالی تحمیل شده بر کاربران و کاستن از تبعات منفی زیست محیطی از طریق به‌کارگیری مواد بازیافتی است.

این برنامه در صورت اجرا موجب کاهش هزینه‌ تعمیر نمایشگرهای آسیب‌دیده خواهد شد. سامسونگ الکترونیکس قصد دارد تا ضمن اطمینان از کیفیت و عملکرد قطعات بازیافتی و مطابقت آنها با قطعات کاملا جدید، میزان اعتماد در مصرف‌کنندگان را افزایش دهد. این شرکت از زمان آغاز پروژه “گلکسی برای زمین” طی آگوست سال 2021 همواره در تبلیغات خود به استفاده از مواد اولیه بازیافتی اشاره می‌کند. در همین راستا غول کره‌ای برای تولید پرچم‌داران سری گلکسی S22 و لپ‌تاپ گلکسی بوک 2 پرو از مواد پلاستیکی بازیافت شده از تورهای ماهیگیری بهره گرفته است.

نوشته شیوع مجدد بیماری کووید 19 موجب تعطیلی کارخانجات سامسونگ در چین شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.