شیوع ویروس کرونا برگزاری رویداد MWC 2020 را با مشکل مواجه کرده است

کمتر از سه هفته به برگزاری کنگره جهانی موبایل (MWC) در شهر بارسلونا اسپانیا باقی مانده است؛ رویدادی که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه تجاری در صنعت موبایل است. هر ساله بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ۲۰۰ کشور مختلف دنیا در MWC شرکت می‌کنند و این رویداد برخلاف نمایشگاه CES هنوز می‌تواند سازندگان بزرگی را برای معرفی مهم‌ترین محصولات‌شان جذب کند.

با این‌حال، امسال ممکن است شرایط کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد. شیوع ویروس کرونا در چین و گسترس آن به سایر کشورها، جان صدها نفر را گرفته است. این اتفاق همچنین زنجیره تامین موردنیاز برای توسعه اسمارت‌فون‌ها را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از پروازهای هوایی به یا از آسیا و چین را محدود کرده است. به همین‌خاطر بود که چند روز پیش شرکت‌های ال‌جی و ZTE از اعلام کردند که از حضور در این رویداد انصراف می‌دهند.

در رویداد امسال MWC قرار بود سازندگان اسمارت‌فون بیشتری از کشور چین حضور داشته باشند. تا همین لحظه به نظر می‌رسد که شرایط به همین منوال خواهد بود و شرکت‌های شیائومی، ویوو و آنر به وب‌سایت ورج گفته‌اند که مصمم به شرکت در این نمایشگاه هستند. هواوی هم به‌رغم لغو کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در شهر شن‌ژن، همچنان تصمیم دارد که برخی از محصولات خود را در MWC معرفی کند؛ هرچند که منابع مطلع گفته‌اند که این شرکت ممکن است به‌خاطر شرایط به‌وجود آمده و جلوگیری از مسافرت‌های زیاد کارکنان خود، از حضور در برخی رویدادها انصراف دهد. شرکت‌های کوالکام، لنوو و موتورولا هم به ورج گفته‌اند در MWC حضور خواهند داشت.

انجمن GSM که مسئول برگزاری رویداد MWC است اعلام کرده که این نمایشگاه طبق معمول در شهر بارسلونا برگزار خواهد شد. بد نیست بدانید که امسال کنگره جهانی موبایل، درآمدی حدود ۴۹۲ میلیون دلار را برای این انجمن در پی خواهد داشت و تعداد ۱۴۱۰۰ شغل پاره‌وقت را ایجاد خواهد کرد. انجمن GSM، اتحادیه‌ای تجاری متشکل از ۱۲۰۰ شرکت مختلف از سراسر دنیاست و برگزاری MWC هم فرصتی بسیار مناسبی را برای معرفی محصولات جدیدتر و برقراری همکاری‌ها و مشارکت‌های بیشتر فراهم می‌آورد.

انجمن GSM دیروز در بیانیه ای گفت: شیوع ویروس کرونا تاکنون کمترین تاثیر را بر روی نمایشگاه امسال داشته و این رویداد طبق روال سال‌های گذشته در تاریخ 24 تا 27 فوریه برگزار خواهد شد.

این سازمان همچنین گفته است که برای حفظ سلامت شرکت‌کنندگان از امکانات پزشکی بیشتری در محل برگزاری نمایشگاه استفاده خواهد کرد. همچنین اسپیکرهای به‌کاررفته در طول مراسم، از پروتکل جدید میکروفون تبعیت خواهند کرد و یک «دستورالعمل دست‌ندادن» هم برای افراد حاضر در رویداد توصیه خواهد شد.

البته جای تعجبی ندارد که انجمن GSM در بیانیه خود، همه چیز را خوب توصیف کند. این انجمن در سال‌های گذشته نیز با وجود اینکه کنگره جهانی موبایل چندین بار تحت تاثیر اعتصابات شبکه حمل‌ونقل عمومی در اسپانیا قرار گرفت و مشکلات زیادی برای رفت‌وآمد شرکت‌کنندگان به‌وجود آمد، در کمال آرامش تلاش کرده بود تا اوضاع را آرام جلوه دهد و بگوید که اقدامات لازم را در جهت حل مشکلات انجام خواهد داد، اما براساس تجربه‌ای که وب‌سایت ورج در این سال‌ها داشته، ظاهرا این اقدامات چندان هم موثر نبوده‌‌اند.

بنابراین با وجود اطمینان‌هایی که انجمن و برگزارکنندگان نمایشگاه داده‌اند، به نظر می‌رسد که شیوع ویروس کرونا تاثیر زیادی بر روی نمایشگاه امسال خواهد گذاشت. در روزهای‌ اخیر موارد ابتلا به این بیماری افزایش یافته است و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت گسترش آن وجود ندارد. همانطور که می‌دانید، حتی در بهترین زمان‌ها هم حضور در رویدادهای عمومی به‌سادگی باعث مریض‌شدن افراد می‌شود؛ حال آنکه شرایط امروز به‌ هیچ‌وجه بهترین نیست. سازمان‌های بهداشتی مختلفی توصیه کرده‌اند که مردم در این شرایط بحرانی از حضور در مکان‌های عمومی شلوغ اجتناب کنند؛ حالا چه رسد به اینکه این مکان عمومی، یک رویداد بین‌المللی با حضور هزاران نفر از نقاط مختلف دنیا باشد. با توجه به موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا که در فرانسه و جزایر قناری تایید شده‌اند، به نظر می‌رسد که افرادی که قصد شرکت در این نمایشگاه را دارند باید کمی بیشتر فکر کنند.

ال‌جی در بیانیه خود با اشاره به سلامت کارکنان و افراد عادی گفته است که نمی‌خواهد در این شرایط کارکنان خود را در معرض بیماری قرار دهد. ZTE هم گفته است که کنفرانس مطبوعاتی خود را به‌خاطر اینکه نمی‌خواهد باعث نگرانی و ناراحتی مردم گردد لغو می‌کند.

نوشته شیوع ویروس کرونا برگزاری رویداد MWC 2020 را با مشکل مواجه کرده است اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.