ضرر ۴.۲ میلیارد دلاری قربانیان جرائم سایبری در سال ۲۰۲۰

 
مرکز شکایات جرائم اینترنتی پلیس فدرال آمریکا (IC3) در گزارش سالانه خود میزان ضرر قربانیان جرائم سایبری در سال ۲۰۲۰ میلادی را برابر با ۴.۲ میلیارد دلار عنوان کرد.
 
این گزارش نشان از افزایش ۷۰۰ میلیون دلار کلاهبرداری سایبری در سال گذشته به نسبت سال ۲۰۱۹ دارد. افزایش سوءاستفاده‌های مالی قطعا منجر به افزایش شکایت‌ها نیز خواهد شد. این مرکز در گزارش خود اورد که در سال گذشته میلادی، ۷۹۱ هزار و ۷۹۰ شکایت را دریافت کرده است.
 
بخش زیادی از این شکایت‌های مربوط به فیشینگ، ویشینگ (فیشینگ ویدیویی)، اسمیشینگ (فیشیشنگ متنی) و موارد دارویی بوده است. این در حالی است که IC3، تعداد شکایت‌های ثبت‎شده برای سال ۲۰۱۹ را برابر با ۴۶۷ هزار و ۳۶۱ مورد عنوان کرده بود.
 
همچنین در این گزارش آمده که ۲۸ هزار و ۵۰۰ مورد از شکایت‌ها به مسائل مرتبط با ویروس کرونا مربوط می‌شد. طبق این اطلاعات، حملات سایبری زیادی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اتفاق افتاد و حتی بیمه‌های بیکاری و صندوق‌های حمایتی نیز از حملات هکرها در امان نبودند.
 
یکی از شایع‌ترین روش‌های مورد استفاده توسط هکرها، معرفی خود به عنوان مسئولان دولتی و درخواست اطلاعات شخصی آن‌ها و در نهایت، ترغیب قربانیان به واریز مبالغ مورد نظر بود. همچنین سوءاستفاده از ایمیل‌های سازمانی نیز به طور محسوسی در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت.
 
در این روش، هکرها با نفوذ به سیستم ایمیل مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها، اقدام به کلاهبرداری سایبری می‌کردند. طبق گزارش IC3، از این طریق بیش از ۱.۸ میلیارد دلار سرقت شد.
 
همچنین این مرکز اعلام کرد که میزان کلاهبرداری از طریق خدمات پشتیبانی فنی نیز با رشدی ۱۷۱ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ همراه بود و بالغ بر ۱۴۶ میلیون دلار عنوان شد. در این گزارش آمده که بخش زیادی از این قربانیان افراد بالای ۶۰ سال بودند.
 
باج‌افزارها نیز حدود ۲۹.۱ میلیون دلار از این جرائم سایبری را به خود اختصاص دادند که به نسبت سال گذشته، افزایشی سه برابری داشت.