طرح‌های کلان هواوی در سال ۲۰۱۹: دوربین چهارگانه، شبکه ۵G و فروشگاه‌های پرچم‌دار

walter-ji-w810h462 طرح‌های کلان هواوی در سال 2019: دوربین چهارگانه، شبکه 5G و فروشگاه‌های پرچم‌دار

اکنون مدتهاست که تدابیر هواوی برای سال آینده با سرعت هرچه تمام‌تر به پیش می‌روند و این این تولیدکننده چینی محصولات متعددی را روانه بازار کرده است. وب‌سایت AndroidPIT پیرامون برنامه‌های هواوی برای سال 2019 گفتگوی مفصلی را با والتر جی، رئیس بخش اروپایی این شرکت ترتیب داد. در این گزارش به موارد فراوانی اشاره شد.

walter-ji-w810h462 طرح‌های کلان هواوی در سال 2019: دوربین چهارگانه، شبکه 5G و فروشگاه‌های پرچم‌دار

والتر جی برای مدت 18 سال در کمپانی هواوی فعالیت نموده است. در ابتدای سال 2016 وی به‌عنوان مدیر گروه تجاری کسب‌و‌کار مصرف‌کنندگان هواوی در اروپا منصوب شد و مسئولیت کسب‌وکار نهایی مشتریان شامل اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها، گجت‌های پوشیدنی و محصولاتی از این‌دست را بر عهده گرفت. آقای جی با صراحتی فوق‌العاده پیرامون کلیه موضوعات مهم سال صحبت می‌کند. گفته‌های وی، محورهای زیر را شامل می‌شود:

اسمارت‌فون‌ها

هواوی در زمینه به‌کارگیری دوربین‌های دوگانه و سه‌گانه پیشتاز بود. در نتیجه والتر جی می‌خواهد پیشتازی خود را با دوربین‌های چهارگانه نیز ادامه دهد. سامسونگ در این زمینه پیش‌قدم بوده است؛ اما هواوی نیز در سال 2019 اسمارت‌فونی با 4 دوربین پشتی یا حتی تعداد لنزهای بیش‌تر را عرضه خواهد کرد. “قطعا طی سال آینده شاهد نوآوری‌های بیش‌تری در بخش دوربین خواهیم بود. اکنون دوربین‌های سه‌گانه را در اختیار داریم و استفاده از دوربین‌های چهارگانه در سال آینده نیز امری قابل‌تصور است.” دوربین‌های جدید حتی از قابلیت بزرگنمایی بیش‌تری برخوردار خواهند بود: ” بزرگنمایی 3 یا 5 برابری کافی نیست. زوم 10 برابری با کیفیتی پایدار بر روی اسمارت‌فون شما بی‌نظیر است! ما در این حوزه مشغول انجام تحقیقات هستیم. احتمالا برای شما 1 یا 2 سورپرایز خواهیم داشت.”

AndroidPIT-Huawei-P20-Pro-8817-w782 طرح‌های کلان هواوی در سال 2019: دوربین چهارگانه، شبکه 5G و فروشگاه‌های پرچم‌دار

دوربین‌های سه‌گانه، پایان راه نبوده و مانع ادامه مسیر نخواهند شد.

پیش‌تر هواوی یک اسمارت‌فون تاشو با نمایشگر انعطاف‌پذیر و قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G را معرفی کرد. این هندست در 6 ماهه نخست سال 2019 عرضه خواهد شد. مکانیسم تاشونده علاوه بر امکان افزایش اندازه اسمارت‌فون در زمینه باتری دستگاه نیز سودمند واقع می‌شود. در عین حال اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت در دستور کار هواوی قرار نمی‌گیرند. آقای جی می‌گوید: “در کلاس محصولات رده پایین، شما نمی‌توانید تجربه کاربری مناسب را تضمین نمایید. این موضوع برای برند هواوی مطلوب نیست.” بنابراین هواوی بر روی اسمارت‌فون‌های بزرگ‌تر و گران‌قیمت‌تر تمرکز خواهد کرد.

همچنین والتر جی استفاده از سیستم‌عامل اندروید وان را رد کرده و اعلام می‌کند: “ما این سیستم‌عامل را در بازارهای خود آزمایش کرده‌ایم؛ اما تصور می‌کنم که کاربران از آن راضی نیستند.” لذا رابط کاربری EMUI به‌عنوان نرم‌افزار قابل اتکای هواوی در بلندمدت باقی خواهد ماند.

شبکه 5G: استاندارد رادیویی جدید موبایل

به عقیده والتر جی، شبکه 5G در مقوله کاربری اسمار‌ت‌فون‌ها تغییرات قابل‌توجهی را ایجاد خواهد کرد. برقراری ارتباط آنلاین مناسب‌تر با سرعت بالای تبادل داده و تاخیرات اندک از جمله دلایل این پدیده به‌شمار می‌آیند. “با وجود فناوری 5G دیگر به دانلود داده‌ها نیازی ندارید و کلیه اطلاعات بدون کوچک‌ترین تاخیر از طریق فضای ابری قابل‌دسترس هستند.” حتی آقای جی انتظار دارد که این فناوری با قیمتی ارزان‌تر در اختیار کاربران قرار گیرد.

dl-lte-techniker-1-w782 طرح‌های کلان هواوی در سال 2019: دوربین چهارگانه، شبکه 5G و فروشگاه‌های پرچم‌دار

فناوری 5G  در شرف عرضه است و هواوی نیز در میانه این مسیر قرار دارد.

در عین‌حال وجود فرکانس‌های مختلف 5G در اروپا، وضعیت دشواری را رقم می‌زند. این موضوع به‌معنای لزوم اجرای اقدامات فراوان توسط مهندسان طراح آنتن‌ها و مودم‌ها است. بعلاوه آقای جی متقاعد شده که گسترش سراسری شبکه 5G، اقدامی سودآور نیست. لذا فناوری‌های 3G و 4G کماکان حائز اهمیت هستند: ” انتظار نداشته باشید که ارایه‌دهندگان فناوری 5G، این شبکه را به‌صورت سراسری توسعه دهند. بعلاوه شبکه نسل 5 با توجه به مصرف بالای باتری یک چالش بزرگ به‌شمار می‌آید. لذا کنترل نرم‌افزاری هوشمند جهت تعیین شبکه موردنیاز یک مساله مهم قلمداد می‌شود.”

هوش مصنوعی

از آن‌جا که دسترسی فراگیر به شبکه 5G در آینده نزدیک از نظر هواوی غیر قابل‌تصور است؛ لذا نمی‌توان هوش مصنوعی را به یک فضای ابری برون‌سپاری کرد یا حداقل این‌کار به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل هوش مصنوعی بر روی دستگاه به‌همراه تراشه NPU پردازنده کایرین و هوش مصنوعی ابری جهت دسترسی پیوسته کاربران به این قابلیت به‌صورت موازی توسعه پیدا کرده‌اند. اما این فرآیند کماکان به پیش خواهد رفت؛ زیرا فناوری 5G هنوز در دوران طفولیت خود به سر می‌برد.

از نظر والتر جی، هوش مصنوعی به‌عنوان پلی مهم میان دستگاه‌های پیچیده‌تر و عملیات ساده‌تر مدنظر کاربران عمل می‌کند. فراتر از همه، تمرکز بر مقوله پشتیبانی دوربین که مشخصا از قابلیت‌های هوش مصنوعی سود می‌برد نیز ادامه خواهد یافت. البته با کمک هوش مصنوعی بایستی طول عمر باتری دستگاه نیز افزایش یابد. آقای جی می‌گوید: “این موارد، پیشرفت‌های قابل‌توجهی هستند که توجه کاربران را به خود جلب خواهند کرد.”

AndroidPIT-Kirin-chip-8669-w782 طرح‌های کلان هواوی در سال 2019: دوربین چهارگانه، شبکه 5G و فروشگاه‌های پرچم‌دار

با وجود تراشه‌های کایرین، هوش محاسباتی اسمارت‌فون‌ها به پیشرفت قابل‌توجهی دست یافته است.

استراتژی هواوی

هواوی به سوی عنوان تولیدکننده برتر اسمارت‌فون در جهان خیز برداشته و می‌خواهد سامسونگ را از تخت سلطنت به زیر بکشاند. غول چینی به منظور دستیابی به این هدف بایستی به شهرتی حتی بیش‌تر دست یابد و هواوی با فروشگاه‌های بزرگ پرچم‌دار خود به‌دنبال رسیدن به چنین هدفی است. بر اساس برنامه‌ریزی زمانی در سال 2019 بین 10 تا 20 واحد از این فروشگاه‌ها افتتاح خواهند شد و اولین نمونه آن‌ها طی 6 ماهه نخست سال آینده در شهر هامبورگ بازگشایی می‌شود. بعلاوه یک فروشگاه نیز در شهر دوسلدورف راه‌اندازی خواهد شد و بنای آن نیز اکنون در دست ساخت‌وساز قرار دارد. به گفته آقای جی، نخستین فروشگاه اروپایی هواوی در شهر میلان با استقبال بسیار مناسبی مواجه شد، اما اندازه آن به‌وضوح بسیار کوچک بود.

هواوی علاوه بر عرضه اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و ابزارهای پوشیدنی با تولید کامپیوترهای شخصی لپ‌تاپ به تلاش برای توسعه طیف محصولات خود ادامه خواهد داد. والتر جی می‌گوید: “کامپیوترهای شخصی یک بلوک ساختاری مهم برای ما هستند و کماکان چنین رویکردی را دنبال خواهیم کرد.” با این وجود هواوی همچنان در چین محصولات متفاوت و بیش‌تری را نسبت به اروپا ارایه خواهد کرد و عینک‌های واقعیت‌مجازی نیز در این طیف جای می‌گیرند.

AndroidPIT-huawei-matebook-x-pro-6789-w782 طرح‌های کلان هواوی در سال 2019: دوربین چهارگانه، شبکه 5G و فروشگاه‌های پرچم‌دار

لپ‌تاپ‌ها محصولی مهم برای هواوی به‌شمار می‌آیند.

والتر جی در پاسخ به پرسشی پیرامون تبعات منفی احتمالی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) برای هواوی اعلام کرد: ” ما به شکلی مثبت فکر می‌کنیم. کارمندان ما از فعالیت در این مجموعه لذت می‌برند و با وجود اسمارت‌فون‌های P20 پرو و میت 20 پرو، کسب‌وکار کمپانی در بریتانیا نسبت به اکثر کشورهای اروپایی دیگر بهتر بوده است.”

والتر جی کلیه تلاش‌های هواوی و آرزوهای مشتریان را در قالب واژه ROADS خلاصه نموده است. این کلمه بیانگر مفاهیم آنی (Real-Time)، بر حسب تقاضا (On-Demand)، تماما آنلاین (All Online)، امکان خوداتکایی (DIY Possible) و اجتماعی (Social) است. این مسیر در اوایل سال 2019 بایستی هواوی را به‌سوی عنوان تولیدکننده برتر هدایت نماید.

به نظر شما مهم‌ترین موانع پیش روی هواوی جهت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان چیست؟ به عقید شما آیا این کمپانی چینی نهایتا می‌تواند به بازار ایالات‌متحده وارد شود؟

نوشته طرح‌های کلان هواوی در سال 2019: دوربین چهارگانه، شبکه 5G و فروشگاه‌های پرچم‌دار اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.