طرح ترابردپذیری به صورت رسمی اجرایی شد

طرح ترابردپذیری به صورت رسمی اجرایی شد

صبح امروز در مراسمی طرح ترابرد پذیری شماره‌های موبایل (که مدت زمان یک ماه را در حالت آزمایشی قرار داشت) به صورت رسمی اجرایی شد. در این طرح مشترکان سه اپراتور ارایه دهنده خدمات تلفن‌همراه می‌توانند اپراتور خود را بدون تغییر شماره عوض کنند. علی اصغر عمیدیان رییس رگولاتوری هدف اصلی این طرح را ایجاد رقابت بین اپراتورها، ارتقای کیفیت خدمات و احقاق حقوق مشترکان دانست. عمیدیان بیان کرد:

این طرح به نفع تمام اپراتورهاست و آنها می‌توانند به فکر جذب بازارهای جدید باشند.

او هم‌چنین با بیان اینکه سنگاپور برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ این طرح را اجرایی کرد، گفت:

در سال ۲۰۰۶ عمان، ۲۰۰۹ ترکیه و بحرین و ۲۰۱۰ امارات و کویت این طرح را اجرایی کردند.

معاون وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی رسمی از طرح ترابرد پذیری با ارایه آماری بیان کرد که در مدت زمان آزمایشی اجرای این طرح ۴۶۵۸ درخواست برای ترابرد سیم‌کارت‌های دایمی و ۶۳۳۶ درخواست برای ترابرد سیم‌کارت‌های اعتباری به ثبت رسیده است. از این تعداد ۲۲۱۳ و ۶۶۳۶ درخواست به ترتیب برای سیم کارت‌های دایمی و اعتباری با شکست مواجه بوده است.

در رابطه با مقصد کاربران قابل به ذکر است هر سه اپراتور آماری از کارهای انجام شده برای اجرایی شدن این طرح بیان کردند. مدیر عامل همراه اول ترابردپذیری را فرصتی بزرگ برای این اپراتور دانست و بیان کرد در راستای این پروژه ۴۵ پروژه تعریف کردیم که ۲۵ مورد انجام شده است. یکی از پروژه‌های ما حجم سنگین توسعه شبکه بود به نحوی‌ که برنامه چهار ساله خود را ظرف یک سال انجام دادیم. او هم‌چنین می‌گوید حدود یک میلیون مشترک از خدمات رومینگ همراه اول استفاده می‌کنند.

علیرضا قلمبر مدیرعامل ایرانسل بیان کرد که ۱۶ هزار ساعت صرف اجرای این طرح شده است. او هم‌چنین افزود ۹۰ سامانه و زیرسامانه BSS و VAS اپراتوری را به‌روزرسانی کرده است.

سید مجید صدری مدیرعامل رایتل کم سن و سال‌ترین اپراتور کشور بیان کرد که رایتل رتبه اول مقصد مشترکان را در اختیار دارد، البته او این آمار را در حالی بیان کرد که بنابر گفته خودش وزیر ارتباطات تمایلی به بیان این موضوع نداشته‌ است. صدری اضافه کرد که هم‌اکنون ۲۰ درصد از بازار دیتا را در اختیار دارند و برای اجرایی کردن ترابرد پذیری وقت زیادی گذاشته‌اند. او به تجربه ناموفق ترابردپذیری در کنیا نیز اشاره‌ای کرد و گفت که در سال ۲۰۱۱ این کشور طرح ترابردپذیری را اجرایی کرد و با توجه به چند سیم‌کارته بودن مشترکان و یا احساس نگرانی آن‌ها با شکست مواجه شد.

نوشته طرح ترابردپذیری به صورت رسمی اجرایی شد اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.