طرح مفهومی پرچمدار جدید شیائومی؛ هم تلفن همراه، هم یک دوربین عکاسی حرفه‌ای + ویدیو

شیائومی از طرح مفهومی اسمارت‌فون شیائومی 12 اولترا کانسپت رونمایی کرده است. این محصول به کاربران امکان می‌دهد تا ماژول لنز دوربین لایکا را به دوربین پشتی گوشی خود متصل کنند.

برترین اسمارت‌فون‌های امروزی همگی مجهز به سیستم دوربین پشتی انعطاف‌پذیر هستند. این سیستم به‌طور معمول شامل دوربین اصلی، لنز فوق‌عریض و ماژول تله‌فوتو است. با این‌حال متاسفانه کاربران نمی‌توانند همانند دوربین‌های DSLR لنزهای مختلفی را به گوشی خود متصل نمایند.

اکنون شیائومی با همکاری لایکا از اسمارت‌فون شیائومی 12S اولترا کانسپت رونمایی کرده است. این دستگاه در واقع به کاربران امکان می‌دهد تا یک ماژول لنز دوربین را روی دوربین اسمارت‌فون خود نصب کنند. به بیان دقیق‌تر شیائومی اعلام کرده که شما می‌توانید یک ماژول لنز سری M لایکا را به گوشی متصل کنید. برای درک هرچه بهتر موضوع کافیست به تصویر و ویدیوی زیر نگاهی بیندازید.

همچنین این گوشی به 2 سنسور دوربین 1 اینچی مجهز شده است که یکی از آنها در قسمت مرکزی تعبیه شده و ماژول لنز به آن متصل می‌شود. به‌نظر می‌رسد که کمپانی چینی از سنسورهای IMX989 ساخت شرکت سونی بهره گرفته است؛ سناریویی که پیش‌تر برای مدل استاندارد شیائومی 12S اولترا نیز عملیاتی شد. همچنین شیائومی به منظور محافظت هرچه بهتر از کل ماژول دوربین پشتی از پوشش گلس سافایر استفاده کرده است.

شیائومی تائید کرده که این دستگاه از یک M-mount استفاده می‌کند؛ پدیده‌ای که امکان به‌کارگیری سایر لنزهای M را فراهم می‌کند. اما این لنز خاص یک ماژول 35 میلی‌متری Summilux-M ASPHساخت شرکت لایکا با گشودگی دیافراگم f/1.4 است. از جنبه امکانات نرم‌افزاری نیز این کلیپ وجود گزینه‌هایی نظیر Focus Peaking، Zebra lines، هیستوگرام و عکاسی 10 بیتی با فرمت RAW را مورد تائید قرار می‌دهد.

متاسفانه شیائومی اعلام کرده که این فناوری در حد یک طرح مفهومی باقی مانده و به‌صورت تجاری قابل دسترس نخواهد بود. با این‌حال فناوری مذکور نشان‌دهنده یک رویکرد کاملا بلندپروازانه برای عکاسی اسمارت‌فونی است و اکنون همگی برای مشاهده توانمندی‌های این پیکره‌بندی کنجکاو هستند.

ولی مدت کوتاهی پس از معرفی رسمی اسمارت‌فون شیائومی 12S اولترا کانسپت تائید شد که این محصول یک دستگاه بسیار گران‌قیمت بوده و به‌عنوان یک کالای تجاری به سبد محصولات شیائومی افزوده نخواهد شد. در واقع این طرح مفهومی به منظور نمایش امکان وجود چنین دستگاهی تولید شده است.

دلیل اصلی عدم عرضه چنین دستگاهی، قیمت بالای آن است. بر اساس اعلام یکی از کارمندان شیائومی این دستگاه یک اسمارت‌فون بسیار گران‌قیمت‌ به‌شمار رفته و با هزینه صرف شده برای توسعه طرح مفهومی شیائومی 12S اولترا کانسپت به آسانی می‌توان یک ابرخودرو مدرن را خریداری کرد. بنابراین این گجت حتی در صورت تولید انبوه نیز با برچسب قیمتی بسیار گران در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

این گوشی مفهومی به‌طور مشترک توسط کمپانی‌های شیائومی و لایکا طراحی و تولید شده است. هدف از این همکاری، محو کردن مرزهای میان گوشی‌های تلفن همراه و دوربین‌های حرفه‌ای بوده است. شیائومی ناچارا پرچم‌دار خود را بازطراحی کرده و مساحت مادربرد مورد استفاده در آن‌را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است. همچنین طراحی سیستم دوربین نیز مورد بازبینی قرار گرفته است.

مهندسان اقدام به حذف ماژول پریسکوپی نموده و در عوض از یک سنسور تصویربرداری 1 اینچی ثانویه در قسمت مرکزی استفاده کرده‌اند. همچنین به منظور محافظت از سیستم دوربین از پوشش گلس با جنس یاقوت کبود استفاده شده است. این اسمارت‌فون کماکان ماهیت آب‌بندی شده و طراحی ضد آب خود را حفظ کرده است.

ساختار ماژول لنز محافظ به‌طور کامل بازطراحی شده تا قادر به تحمل وزن یک لنز خارجی باشد. همچنین کاربران در صورت تمایل می‌توانند از یک حلقه آداپتور برای لنزهای سری M لایکا استفاده کنند. به لطف استفاده از لنز با گشودگی دیافراگم f/1.4 میزان نور ورودی به سنسور در مقایسه با نسخه استاندارد شیائومی 12S اولترا 2 برابر شده و در نتیجه تجربه تصویربرداری با دوربین به میزان قابل‌توجهی ارتقاء خواهد یافت.

نوشته طرح مفهومی پرچمدار جدید شیائومی؛ هم تلفن همراه، هم یک دوربین عکاسی حرفه‌ای + ویدیو اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.