عملکرد گرافیکی آی‌فون ۱۳ پرو ۵G اپل در مقایسه با آی‌فون ۱۲ پرو ۵۵ درصد بهتر است

اخیرا گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد تراشه جدید A15 Bionic شرکت اپل به میزان مورد انتظار قدرتمند نیست. بر اساس گزارشات، به‌کارگیری CPU نسل جدید تا سال آینده و زمان عرضه تراشه A16 Bionic به تعویق افتاده است. در ابتدا قرار بود این تراشه با استفاده از فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید شود؛ اما اکنون به‌نظر می‌رسد که این تراشه جدید با استفاده از فرآیند 4 نانومتری کمپانی تایوانی تولید خواهد شد.

چگالی ترانزیستور در تراشه A15 Bionic معادل 135.14 میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع فضا است؛ رقمی که نسبت به چگالی 134.09 میلیون ترانزیستور بر میلی‌متر مربع در تراشه A14 Bionic کمی بیش‌تر است. بنابراین تراشه امسال اپل احتمالا به منزله یک ناامیدی بزرگ به‌نظر می‌‌رسد.

اگرچه اپل پیرامون میزان بهبود عملکرد CPU تراشه A15 Bionic موجود در سری آی‌فون 13 هیچ‌گونه برآورد تقریبی ارائه نکرده است؛ اما به میزان پیشرفت عملکرد پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای در مدل‌های جدید پرو نسبت به GPU سری آی‌فون 12 پرو با 4 هسته پردازشی اشاره کرده است. به لطف دسترسی زودهنگام یک کاربر به آی‌فون 13 پرو و اجرای برنامه تست بنچمارک گیک‌بنچ روی آن اکنون می‌دانیم که عملکرد گرافیکی آی‌فون 13 پرو در مقایسه با آی‌فون 12 پرو 55 درصد ارتقاء یافته است.

نتایج تست گیک‌بنچ (به نقل از وبسایت MacRumors) نشان می‌دهند که آی‌فون 14,2 (یا همان آی‌فون 13 پرو) در تست کارآیی GPU به امتیاز فوق‌العاده 14216 دست یافته است. این رقم در مقایسه با امتیاز 9123 کسب شده توسط آی‌فون 12 و تراشه A14 به‌کارگیری شده در آن 55 درصد بیش‌تر است. شرکت اپل ضمن برگزاری رویداد اخیر خود موسوم به California Streaming اعلام کرد که عملکرد گرافیکی تراشه جدید A15 Bionic در مقایسه با کلیه تراشه‌های اسمارت‌فونی دیگر تا حداکثر 50 درصد بیش‌تر است. بر اساس نتایج تست گیک‌بنچ، این ادعا کاملا صحیح به‌نظر می‌رسد.

نتایج تست گیک‌بنچ از بهبود 55 درصدی عملکرد گرافیکی برای سری آی‌فون 13 حکایت دارند

در صورت صحت نتایج تست بنچمارک می‌توان دریافت که مدل‌های آی‌فون 13 پرو مجهز به 6 گیگابایت حافظه رم خواهند بود. بر اساس گزارشات، مدل‌های غیر پرو نیز با رم 4 گیگابایتی عرضه خواهند شد.

بر اساس نتایج تست بنچمارک، گوشی‌های آی‌فون 13 پرو و آی‌فون 13 پرو مکس مجهز به 6 گیگابایت حافظه رم هستند

پیش‌سفارش مدل‌های 2021 آی‌فون از ساعت 5 صبح روز جمعه؛ 17 سپتامبر (26 شهریور ماه) به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام (ساعت 8 صبح به وقت منطقه شرقی) آغاز می‌شود. این هندست‌ها در روز 24 سپتامبر (2 مهر ماه) به بازار عرضه خواهند شد.

نوشته عملکرد گرافیکی آی‌فون 13 پرو 5G اپل در مقایسه با آی‌فون 12 پرو 55 درصد بهتر است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.