عوارض مصرف نوشابه ؛ آیا نوشابه فوایدی نیز دارد؟

عوارض مصرف نوشابه

در مورد عوراض مصرف نوشابه گفته‌های ضد و نقیضی وجود دارد. مضرات نوشابه های انرژی زا نیز بارها گوشزد شده اما فواید مصرف نوشابه چیست؟

پژوهشگران هشدار دادند، که دو بطری نوشابه در هفته، خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، دیابت و سکته مغزی را در پی دارد. نوشیدن انواع نوشیدنی‌های شیرین، موجب بالا رفتن میزان کلسترول غیر طبیعی، افزایش فشار خون، التهاب و مقاوت بدن در برابر انسولین می‌شود، اما آیا عوارض مصرف نوشابه به طور قطعی اثبات شده‌اند؟

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه‌ها، انواع آبمیوه، نوشیدنی‌های انرژی زا علاوه بر اینکه، باعث اضافه وزن و چاقی می‌شوند، برای سلامتی مضر هستند. تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد، مصرف مداوم نوشابه‌های شیرین باعث مبتلا شدن به انواع بیماری می‌شود. نوشابه‌های گازدار و دیگر نوشیدنی‌های دارای قند، سالانه عامل مرگ، ۱۸۴ هزار نفر در جهان می‌شوند.

به گفته، فادیل اسوپ مدیر گروه این تحقیقات بررسی‌ها نشان دادند، خوردن دوبار در هفته، نوشیدنی‌های دارای قند، خطر ابتلا به دیابت -اختلال متابولیک در بدن و ناتوانی بدن در تولید هورمون انسولین- بیماری قلبی، سکته مغزی و سندروم متابولیک را بدنبال دارد و طبق تحقیقات به عمل آمده، حتی مصرف یک نوشیدنی شیرین در روز، باعث افزایش فشار خون خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: پپسی گوشی موبایل می‌سازد

 

در اکثر مطالعات صورت گرفته، افرادی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در طول یک هفته، بالغ بر ۵ نوشیدنی دارای قند مصرف کرده‌اند. طی ده سال اخیر، تحقیقات بسیاری در رابطه با تاثیر، نوشیدنی‌ های قند دار بر سلامت متابولیسم و قلب انجام شده است.

محققین، ۳۶ پژوهش صورت گرفته در این زمینه را، مورد بررسی قرار دادند، اگرچه این تحقیقات نتایج متفاوتی داشت، اما اکثر آنها، مشخص کردند، که مصرف نوشیدنی های شیرین با ابتلا به سندروم متابولیک مرتبط است.

سندروم متابولیک مجموعه‌ عواملی برای خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. این عوامل عبارتند از؛ کاهش سطح اچ دی ال -چربی خوب- قند خون ناشتای بیش از حد طبیعی، افزایش چربی خون، فشار خون بالا، تری گلیسرید بالا، چربی دور کمر و چاقی شکمی و افزایش قند خون هستند. فردی که سه یا چند مورد، از این عوامل را داشته باشد، به سندروم متابولیک دچار است.

طبق تحقیقات اسوپ مصرف نوشیدنی‌های شیرین در مقایسه با خوردن غذاهای جامد، احساس سیری کمتری در فرد به وجود می‌آورد، حتی اگر کالری یکسانی داشته باشند. بنابرین عدم احساس سیری در فرد باعث، نوشیدن بیشتر و در نتیجه بیماری‌های متعدد می‌شود.

زیاده روی، در مصرف نوشیدنی‌های شکر دار و مصرف مداوم نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش وزن، چربی دور کمر و افزایش سایز کمر می‌شود؛ اما پژوهشگران دلیل قابل توجهی در رابطه با چگونگی تاثیر نوشیدنی‌های شیرین و افزایش احتمال، ابتلا به سندروم متابولیک پیدا نکردند.

 

بیشتر بخوانید: شکر می‌تواند موجب افسردگی شود

 

گرچه مطالعات انجام شده، پایه‌های علمی محکم و قابل اثباتی دارند، با این حال طبق گفته انجمن دیابت آمریکا و افسر پزشکی، دکتر ویلیام سوفالو، تاکنون موفق به اثبات رابطه علت و معلولی بین این دو نشده‌اند و دلیل دقیقی مبنی بر تاثیر، نوشیدنیهای قندی و ابتلا به سندروم متابولیک به دست نیامده است، در واقع عوارض مصرف نوشابه به طور قطعی اثبات نشده‌اند.

سوفالو افزود، افرادی که به دیابت مبتلا هستند به خصوص کسانی که تحت درمان با انسولین هستند و سطح قند خون پایینی دارند، برای پیشگیری از عوارض جدی، باید سطح انسولین خون خود را افزایش دهند و در اینگونه موارد، نوشیدنی های شیرین مثل آبمیوه و نوشابه‌ها نه تنها مضر نبوده، بلکه می‌تواند، بسیار مفید واقع شود. در غیر این صورت آب بهترین گزینه برای هیدراته کردن بدن برای تمامی افراد است.

در پایان علی‌رغم روشن و قطعی نبودن، عوارض مصرف نوشابه در مصرف آن تا جای ممکن خودداری نموده، نوشیدنی‎‌های سالم و طبیعی مانند دوغ را جایگزین نمایید.

مطلب عوارض مصرف نوشابه ؛ آیا نوشابه فوایدی نیز دارد؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.