فاز اول FTTX ایرانیان نت در کرج افتتاح شد

 
فاز اول پروژه FTTX اپراتور چهارم (انتقال داده بر بستر فیبر نوری کلانشهر کرج) با ظرفیت ۲۰ هزار شماره با حضور صادق عباسي شاهكوه مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت ،محمدعلی نجفی استاندار البرز و محسن باقري چناري مديرعامل اپراتور چهارم در اداره كل ارتباطات زيرساخت استان البرز به بهره برداری رسید.
 
اين پروژه در ارديبهشت ماه 94 در کرج آغاز شدو فاز نخست اين پروژه با هزينه اي بالغ بر58 ميليارد تومان  به بهره برداري رسيد .
 
در  مراسم بهره برداري از اين طرح عباسي شاهكوه  مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت گفت: ما در شهريور ماه 93 با 500 هزار كاربر نسل سوم تلفن همراه آغاز كرديم  و موفق شديم ظرف يك سال بيش از بيست ميليون كاربر نسل سوم  و چهارم داشته باشيم كه اين ميزان رشد و توسعه باوركردني نبود و اميدواريم در دولت دوازدهم شاهد همين اتفاق در حوزه دسترسي فيبر نوري باشيم و انشاءالله با برنامه ريزي هايي كه شده است به اين هدف خواهيم رسيد .
 
وي با اشاره به اين نكته كه در حوزه فيبر نوري بين شهري توسعه خوبي داريم ، افزود: هم اكنون شركت ارتباطات زيرساخت كه متولي ارتباطات بين استاني و بين الملل است بيش از 65 هزاركيلومتر فيبر نوري در سطح كشور دارد و شركت مخابرات نيز بيش از اين رقم در داخل شهرها و استان ها فيبر نوري دارد.
 
مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت ادامه داد : در برنامه ششم توسعه به صورت مشخص، به  ما تكليف شده است كه  تا پايان برنامه بايد دسترسي با سرعت حداقل 20 مگابيت برثانيه  براي 80 درصد خانوارها فراهم شود كه اولا اين دسترسي بايد از طريق  خطوط ثابت باشد و ثانيا اين هدف گذاري از طريق VDSL يا فيبر نوري قابل اجراست ،چون  سرعت بالاي 16 مگابيت برثانيه براي ADSL امكان پذير نيست.
 
 
دكتر عباسي شاهكوه با اشاره به يكي ديگر از اهداف برنامه ششم توسعه  مبني بر دسترسي 90 درصد روستاها به چهار خدمت سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی از طريق دولت الكترونيك گفت: اجراي اين طرح مستلزم ارتباط روستاها با شبكه فيبر نوري كشوراست و با توجه به عبور فيبر نوري شركت ارتباطات زيرساخت و شركت مخابرات از روستاها امكان دسترسي به فيبر نوري براي آن ها فراهم است.
 
وي افزود: هدف گذاري ما براي سال 97 دو ميليون پورت پر سرعت است تا به مردم خدمات خوبي در بستر شبكه ملي اطلاعات ارايه شود.
 
عباسي شاهكوه اجراي طرح دسترسي فيبر نوري توسط اپراتور چهارم را بسيار سخت و پرهزينه دانست و افزود: بازگشت سرمايه در اين كار بسيار دير است و از اين رو قانونگذار مجوز داد دولت وارد اين سرمايه گذاري شود و بيست درصد سهام اين اپراتور به شركت ارتباطات زيرساخت واگذار شد تاكمك كند سرمايه گذاري در اين بخش شكل بگيرد.
 
در ادامه اين مراسم  محمدعلی نجفی استاندار البرزگفت: بستر لازم برای راه اندازی فاز ۲ و ۳ پروژه FTTX در کلانشهر کرج مهیا است و با اهتمام ویژه ای در جهت تسریع روند اجرای طرح گام برمی داریم.
 
استاندار البرز با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: از ابتدای ورود به استان البرز طی برگزاری نشستی تخصصی با مدیران اپراتور چهارم درصدد تسریع در روند بهره برداری از این پروژه بودیم.
 
وي افزود: استان البرز دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه، پژوهش، فناوری، نخبگان و دانشگاهیان است و با وجود مراکز تحقیقاتی ملی مستقر در این استان، ضرورت بهره برداری از چنین پروژه ای بیش از پیش حس می شد.