فاکسکان به‌دنبال سرمایه‌گذاری بیش‌تر در ویتنام با هدف افزایش توان تولید خود است

فاکسکان به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان کلیدی طرف قرارداد اپل از تعهد این شرکت برای سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلار دیگر در منطقه شمال ویتنام برای تنوع‌بخشی به زنجیره تامین و افزایش سطح تولید خود خبر داده است.

روزنامه Tuoi Tre با استناد به یافته‌های خبرگزاری رویترز ادعا کرده که کارخانه جدید فاکسکان 30 هزار موقعیت شغلی محلی را ایجاد خواهد کرد. این خبر پس از گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد فاکسکان فرآیند تست تولید اپل واچ در ویتنام را آغاز نموده است. بر اساس گزارش روزنامه Tuoi Tre، فاکسکان که برای مدت 15 سال در منطقه Bac Giang مستقر بوده است؛ بخشی از ظرفیت تولید آی‌پد و ایرپادهای خود را به پارک صنعتی Quang Chau واقع در منطقه Bac Giang منتقل نموده است.

پیرامون نوع محصولات قابل تولید در کارخانه جدید یا ظرفیت تولید آن هیچ‌گونه اطلاعاتی ارائه نشده است. بر اساس اعلام دولت ویتنام، فاکسکان طی سال میلادی گذشته مبلغ 1.5 میلیارد دلار در این کشور منطقه جنوب‌شرقی آسیا سرمایه‌گذاری نموده است. این موضوع اهمیت تنوع‌بخشی به تولید در خارج از خاک چین برای هر 2 شرکت فاکسکان و اپل را نشان می‌دهد.

با توجه به شیوع اخیر ویروس کرونا در چین و به‌دنبال آن اجرای قرنطینه‌های مکرر، دسترسی به گزینه‌های بیش‌تر برای تولید محصولات به منزله کلیدی برای جلوگیری از محدودیت‌های عرضه است. در عین‌حال این پدیده به کاهش هزینه‌های اپل نیز کمک می‌کند. نشریه وال استریت ژورنال در ماه مه گزارش داد که اپل برنامه‌های خود برای گسترش تولید در خارج از خاک چین را پیش برده است و گزارش امروز نیز این ادعا را مورد تائید قرار می‌دهد. امروزه بخش عمده‌ای از محصولات اپل در خاک چین و توسط کارخانجات فاکسکان و پگاترون تولید می‌شوند.

طی سالیان اخیر، وبسایت‌های مختلف پیرامون وابستگی اپل به چین و نحوه تلاش این شرکت برای تنوع‌بخشی به تولید محصولات خود در سایر کشورها گزارشاتی را منتشر نموده‌اند. به باور برخی کارشناسان، چین به لحاظ ژئوپولتیکی یک کشور خطرناک به‌شمار رفته و درگیری‌های مداوم آن با ایالات‌متحده در حوزه تجاری نیز مشکلات متعددی را به بار آورده است.

با این‌حال رقابت برای هر کشور دیگری دشوار خواهد بود؛ چرا که تامین نیازها و سفارشات اپل احتمالا تنها از عهده کشور بزرگی نظیر چین برخواهد آمد. یافتن نیروی کار ارزان، واجد شرایط و غیربومی کاری دشوار است. فرآیند انتقال تولید به مراکز جایگزین نظیر هندوستان و ویتنام به‌صورت تدریجی انجام خواهد شد. این موضوع بدان معناست که زنجیره تامین محصولات جدید اپل مانند هدست‌ واقعیت‌افزوده عمدتا در خارج از چین مستقر خواهد بود. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم فرآیند کاهش وابستگی اپل به چین و تنوع‌بخشی این شرکت به زنجیره تامین خود چه مدت زمان خواهد برد.

نوشته فاکسکان به‌دنبال سرمایه‌گذاری بیش‌تر در ویتنام با هدف افزایش توان تولید خود است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.