فایرفاکس به پشتیبانی از افزونه‌های کاربردی پایان می‌دهد

شرکت موزیلا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رویه گوگل را دنبال می‌کند تا بر این اساس از سال آینده افزونه‌های اینترنتی که برای یک دهه گذشته در مرورگر فایرفاکس مورد استفاده قرار گرفتند، بازنشسته شوند.

 

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در این بیانیه که روی وبلاگ رسمی موزیلا منتشر شد، گفته شد:‌ «شرکت موزیلا اصرار دارد از پایان سال 2016 میلادی به پشتیبانی از افزونه‌های NPAPI در مرورگر فایرفاکس پایان دهد».

این بیانیه را «بنجامین اسمدبرگ» مدیر گروه مهندسی موزیلا نوشت و توضیح داد در صورت تمایل کاربران، فایرفاکس همچنان می‌تواند به پشتیبانی از Adobe Flash ادامه دهد.

استاندارد NPAPI در فایرفاکس برای پشتیبانی از افزونه‌های مختلف استفاده می شود. این استاندارد را مرکز Netscape در دهه 1990 برای مایکروسافت ارایه کرد تا رقابت در بازار مرورگرهای اینترنتی داغ‌تر شود.

استاندارد NPAPI برای مدت‌های طولانی به عنوان سیستم اصلی پشتیبانی از افزونه‌های مبتنی بر وب مورد استفاده قرار گرفت و حتی شرکت اپل در مرورگر Safari نیز از آن استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است شرکت گوگل مدتی قبل به پشتیبانی از افزونه‌های مبتنی بر استاندارد NPAPI در مرورگر اینترنتی Chrome پایان داد. این اتفاق در آخرین نسخه مرورگر Chrome که با نام 45 شناخته می‌شود، ‌اعمال شد.