فروش اسمارت‌فون‌های چینی نسبت به ۳ ماهه گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته است

هفته گذشته به دنبال کاهش میزان فروش اسمارت‌فون‌های چینی اعلام شد که در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۸، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند ۲.۹ درصد کاهش یافته است. اکنون می‌دانیم که برای نخستین بار از ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۳ به بعد، شمار اسمارت‌فون‌های فروخته شده در چین به کمتر از ۱۰۰ میلیون دستگاه رسیده است. اما در حال حاضر اشراف بهتری بر دلایل فروش ضعیف گوشی‌های هوشمند در این کشور داریم. براساس گزارش جدیدی که روز جمعه منتشرشده است، تعداد اسمارت‌فون‌های فروخته شده در چین طی ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ کم‌تر از ۹۰ میلیون دستگاه بوده است.

بخشی از این کاهش به تعطیلات سال نو چینی مربوط می‌شود؛ چرا که در این ایام تولید گوشی‌های هوشمند متوقف خواهد شد. در نتیجه از ۳ ماهه چهارم سال گذشته میزان فروش به صورت پیوسته، ۳۴ درصد کاهش یافته است. از آن‌جا که ۳ ماهه چهارم شامل ایام خرید تعطیلات نیز خواهد بود؛ لذا احتمالا این رکود در مقایسه با افت ۱۳.۴ درصدی میزان فروش نسبت به سال گذشته چندان تعجب‌آور نیست. طی ۳ ماهه نخست سال جاری سهم محموله‌های چینی از کل اسمارت‌فون‌های ارایه شده در جهان به کم‌تر از ۳۰ درصد رسیده است.

در فاصله ماه ژانویه تا مارس، کمپانی‌های شیائومی، هواوی، اوپو، ویوو و اپل به ترتیب عنوان ۵ تولیدکننده برتر اسمارت‌فون در چین را به خود اختصاص دادند. شیائومی با عرضه گوشی ارزان‌قیمت ردمی ۵ پلاس با قیمت تنها ۱۰۰۰ یوان چین (۱۵۷ دلار آمریکا) فروش مناسبی را تجربه کرد. هواوی با افت متوالی ۴۰ درصدی در میزان فروش، جایگاه دوم را تصاحب کرد. کمپانی‌های اوپو و ویوو در کنار هواوی به دلیل عدم وجود هندست جدیدی برای عرضه در چین وادار به ارایه مدل‌های قدیمی‌تر خود شدند. هر ۲ شرکت اوپو و ویوو شاهد کاهش ۳۰ درصدی فروش به شکل متوالی بودند. فروش اپل در چین از ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ حدودا ۲۵.۶ درصد کاهش پیدا کرده است و با توجه به انتظار طرفداران مشتاق اپل برای آی‌فون‌های مدل ۲۰۱۸ انتظار می‌رود این کمپانی در ۳ ماهه دوم سال نیز افت ۳۰ درصدی دیگری را به صورت پیوسته تجربه کند.

خبر خوب این‌که در ۳ ماهه دوم سال جاری و به لطف عرضه مدل‌های جدید توسط فروشندگان بومی، مجموع فروش اسمارت‌فون‌های چینی بایستی به شکل پیوسته افزایش یابد. براساس پیش‌بینی‌ها، میزان نقل و انتقال اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با سال گذشته مجددا با کاهش مواجه خواهد شد.

نوشته فروش اسمارت‌فون‌های چینی نسبت به ۳ ماهه گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته است اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.