فضاپیمای استارلاینر شرکت بوئینگ در اولین تست خود شکست خورد!

بوئینگ چند روز پیش کپسول فضایی بدون سرنشین استارلاینر (Starliner) خود را برای اولین تست به فضا پرتاب کرد. اما متاسفانه ماموریت مطابق برنامه پیش نرفت و استارلاینر در مدار درست قرار نگرفت.

به نظر می‌رسد که مشکل مذکور ناشی از سیستم اتوماسیون فضاپیما بوده که ارزیابی درستی از زمان پرواز نداشته است. جیم برایدنستاین، مسئول ناسا، در این‌باره گفته است که اگر فضانوری در داخل آن بود احتمالا می‌توانست مشکل به‌وجودآمده را حل کند. با این‌حال، گویا مدیران ناسا نسبت به رفع آن خوشبین هستند. برایدنستاین، در ادامه صحبت‌هایش گفته است: امروز مشکلات زیادی برطرف شدند و درواقع به همین ‌خاطر است که ما آن را تست کردیم.

ناسا همچنان به جمع‌آوری داده‌ها ادامه خواهد داد. این آژانس فضایی قصد دارد که کپسول را در پایگاه White Sands Space Harbor در نیومکزیکو فرود آورد. این اتفاق امروز رخ می‌دهد.

این پرتاب یکی از مراحل پایانی تست استارلاینر قبل از تایید آن برای پرتاب‌های سرنشین‌دار است. ضمن اینکه این پرواز چند ماه هم به تاخیر افتاده بود. بوئینگ ابتدا اعلام کرده بود که کپسول بدون سرنشین را در ماه آگوست سال 2018 پرتاب خواهد کرد، اما خیلی‌ها در مورد آن تردید داشتند. تست ناموفق امروز، بدون‌شک پرتاب سرنشین‌دار آن را باز هم به تعویق خواهد انداخت، اما ناسا می‌گوید که الان خیلی زود است که پیش‌بینی کنیم پرواز بعدی چه زمانی انجام خواهد شد. فضاپیمای استارلاینر و SpaceX Crew Dragon دو فضاپیمایی که در رقابت برای ساخت یک سیستم فضاپیمای جدید برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) هستند. SpaceX در ماه مارس امسال Crew Dragon را با موفقیت در یک تست بدون سرنشین به فضا پرتاب کرد و حالا همه نگاه‌ها متوجه استارلاینر است.

نوشته فضاپیمای استارلاینر شرکت بوئینگ در اولین تست خود شکست خورد! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.