فناوری دانشگاه کمبریج قادر به شارژ کامل باتری هندست‌ها ظرف مدت ۵ دقیقه خواهد بود

در ماه گذشته کمپانی شیائومی از سیستم شارژ باتری جدید خود موسوم به هایپرشارژ 200 واتی رونمایی کرد. با وجود این فناوری، شارژ 0 تا 100 درصدی یک باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی تنها 8 دقیقه زمان خواهد برد. با این‌حال هم‌اکنون هیچ‌کدام از مدل‌های سفارشی سری Mi 11 شیائومی از فناوری هایپرشارژ پشتیبانی نمی‌کنند. در عین‌حال برخی گزارشات مخابره شده نشان می‌دهند که محققان دانشگاه کمبریج موفق به توسعه یک فناوری جدید برای باتری‌های لیتیوم یونی شده‌اند. این باتری‌ها به شکلی گسترده در اسمارت‌فون‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. این تکنولوژی به‌صورت بالقوه می‌تواند باتری یک هندست را ظرف مدت تنها 5 دقیقه به‌طور کامل شارژ نماید.

به گفته نشریه The Independent این سیستم کم‌هزینه بوده و با در نظر گرفتن نحوه به حداکثر رساندن چرخه‌های شارژ برای باتری‌ها به شارژ هرچه سریع‌تر آن‌ها بدون ایجاد هرگونه حرارت بیش از اندازه کمک خواهد کرد. دکتر اشکای رائو از آزمایشگاه Cavendish دانشگاه کمبریج سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت. وی گفت: “ما متوجه شدیم که باتری‌های لیتیوم یونی بسته به اجرای فرآیندهای شارژ و دشارژ با محدودیت‌های سرعتی متفاوتی مواجه هستند.

هنگام شارژ باتری، سرعت این فرآیند به سرعت عبور یون‌های لیتیوم از میان ذرات ماده فعال بستگی دارد. در زمان دشارژ نیز مدت تخلیه شارژ به سرعت قرارگیری یون‌ها در لبه‌ها بستگی خواهد داشت. چنان‌چه ما موفق به کنترل این 2 مکانیسم شویم؛ در این‌صورت شارژ باتری‌های لیتیوم یونی با سرعت بسیار بالاتر امکان‌پذیر خواهد شد.”

محققان دانشگاه کمبریج با هدف به حداکثر رساندن پتانسیل باتری‌های لیتیوم یونی که معمولا با سرعت آهسته شارژ می‌شوند؛ موفق به ابداع روشی شدند که تغییرات در چرخه شارژ و دشارژ باتری را مدنظر قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب محققان در تلاش برای کشف روش‌های افزایش سرعت چرخه شارژ هستند. دکتر کریستوف شندرمن از آزمایشگاه Cavendish مسئولیت نگارش این گزارش را بر عهده داشته است. وی می‌گوید: “تکنیک آزمایشگاهی توسعه‌یافته توسط ما تحول بزرگی را در سرعت فناوری ایجاد می‌کند. بنابراین ما می‌توانیم به روند پیشرفت سریع خود در زمینه ویژگی‌های داخلی باتری‌ها ادامه دهیم. مشاهده مرزهای فازی شارژ به‌صورت آنی واقعیتی شگفت‌انگیز بود. این تکنیک احتمالا بخش مهمی از پازل توسعه باتری‌های پیشرفته نسل آینده به‌شمار خواهد رفت.”

ظاهرا بالاخره روزی فرا می‌رسد که کاربران بتوانند باتری هندست‌های خود را ظرف مدت تنها 5 دقیقه به‌طور کامل شارژ نمایند؛ اما چنین روزی برخلاف تمایل ما چندان نزدیک نیست. فناوری‌های شارژ باتری کماکان به شکلی آهسته اما پیوسته و پایدار در حال پیشرفت هستند.

فناوری جدیدا معرفی شده توسط کمپانی شیائومی قادر به شارژ 0 تا 100 درصدی باتری اسمارت‌فون ظرف مدت تنها 8 دقیقه خواهد بود

نوشته فناوری دانشگاه کمبریج قادر به شارژ کامل باتری هندست‌ها ظرف مدت 5 دقیقه خواهد بود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.