فیلتر شدن «پوکمون‌ گو»ها؛ خوب یا بد

کارشناس بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی «پوکمون ‌گو» از نظر محتوایی دارای مصادیق ممنوع و فیلترکننده‌ای نیست و باید علت فیلتر شدن آن از سایر جهات مورد بررسی قرار گیرد.
 
مسعود قارداشخانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از آنجایی که تکنولوژی به کار رفته در ساخت این بازی تکنولوژی نوین واقعیت مجازی و یا همان Virtual Reality است، اظهار کرد: بازی پوکمون ‌گو از نظر محتوایی دارای مصادیق ممنوع و فیلترکننده نیست، اما از نظر نوع بازی که واقعیت مجازی‌ است مشکلاتی را از نظر امنیتی و جانی به وجود می‌آورد.
 
وی درباره استقبال و کیفیتی که در این بازی وجود داشته است، اظهار کرد: چون این بازی بر اساس داستان مانگا (کمیک استریپ) و انیمه ژاپنی پوکیمون ساخته شده است، به طور حتم جذابیت‌های زیادی برای طرفداران این سری انیمه خواهد داشت و از استقبال زیادی نیز در بین این قشر برخوردار خواهد بود.
 
کارشناس بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: این بازی علاوه بر همه مزیت‌ها، معایبی را نیز در پی داشته است، از جمله چندین مورد وقوع مرگ و یا دزدی که طی روزهای اخیر از رسانه‌ها گزارش شده است.
 
قارداشخانی تصریح کرد: در خصوص تاریخچه ساخت این بازی، گفت: بازی پوکمون‌ گو اصالتا ژاپنی‌ است و ابتدا در آمریکا منتشر شده و بعد از چند هفته و پس از بررسی‌های بسیار در خود ژاپن نیز به دست مردم رسیده است.
 
این تحلیل‌گر بازی‌های رایانه‌ای ابراز کرد: در ایران همان‌طورکه معاون نظارت و ارزش‌یابی بنیاد بازی‌ها چندی پیش اشاره کرد، این بازی توسط بنیاد فیلتر نشده، ولی چون به نوعی جنبه فراسرگرمی دارد و نیازمند هماهنگی با نهادهای امنیتی بوده، از حساسیت‌های امنیتی و جاسوسی برخوردار است.