قول مساعد برای حل مشکلات گمرکی فعالان فاوا

نشستي به منظور بررسي مطالبات فعالان حوزه فناوري اطلاعات از دفتر برق و الكترونيك وزارت صمت با حضور فعالان حوزه فناوري اطلاعات، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگاني و مديركل دفتر صنايع برق الكترونيك وزارت صمت در كميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران برگزار شد.
 
 
در اين جلسه محمدرضا طلايي رييس كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد و رسانه اتاق بازرگاني ايران با ذكر اينكه مشكلات زيادي در حوزه ثبت سفارش، گمرك، ارز و موارد ديگر براي فعالان فاوا وجود دارد گفت: متاسفانه وزارت ارتباطات خودش را از واردات، صادرات و توليد كنار كشيده لذا اداره برق الكترونيك وزارت صمت تنها پايگاهي است كه براي ما باقي مانده و مجبور هستيم تمام مشكلاتمان را به دفتر صنايع برق و الكترونيك وزارت صنعت منتقل كنيم. 
وي افزود: از سوي ديگر به نظر مي رسد كه صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات به نوعي در كشور مغفول مانده و كسي پيگير مشكلات حوزه فناوري اطلاعات نيست. در اين ميان دولت نيز به ICT به عنوان واگن آخر قطار اقتصاد كشور نگاه مي كند و هنوز به اين جمع بندي نرسيده كه اين صنعت مي تواند تبديل به موتور محرك اقتصاد كشور شود.
 
در ادامه اين جلسه مظفر علي خاني معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگاني ضمن تاييد وجود مشكلات عديده براي فعالان حوزه فناوري اطلاعات گفت: واقعيتي كه وجود دارد اين است كه مشكلات موجود زياد است و كشور نيز در دام جلسات گرفتار شده است؛ به نظرم لازم است تعداد شوراها و جلسات كاهش يافته تا زمان بخش دولتي و خصوصي كمتر گرفته شود. 
وي افزود: از سوي ديگر ناهماهنگي ها و بخشي نگري ها از ديگر مشكلات بخش خصوصي است كه لازم است به آن رسيدگي شود.
در ادامه اين جلسه مسعود شنتيايي رييس اتحاديه حفاظت الكترونيك با بیان مشكلات فعالان حوزه ICT در سال جاري گفت: به طور كلي در سال جاري فعالان اقتصادي حال و روز خوشي نداشته اند و مرتب با دستورالعمل هاي جديد مواجه شده و متضرر شده اند. از سوي ديگر به نظر مي رسد كه تمركزي كه به حوزه خدمات مي شود به حوزه توليد و صادرات وجود ندارد.
 
وي افزود: توجه داشته باشيد كه بازرگان مي تواند در صورت مواجهه با مشكل شيوه تجارت خود را تغيير دهد اما توليدكننده چنين امكاني ندارد لذا بايد به اين حوزه توجه بيشتري شود.
شنتيايي مشكلات مرتبط با ثبت سفارش، تخصيص ارزي و مشكلات گمركي را از جمله مشكلات حوزه فاوا قلمداد كرد كه نياز به راه حل هاي سريع دارند.
رييس اتحاديه حفاظت الكترونيك با بیان مشكلات عديده ارزي به وجود آمده براي فعالان حوزه فناوري اطلاعات گفت: شايد اگر اعلام شود كه ارز نيست مناسب تر باشد تا اينكه در ابتدا اعلام شود ارز اختصاص مي يابد اما در نهايت اين امكان فراهم نشود.
از جمله ديگر مشكلاتي كه اعضاي سنديكاهاي عضو كميسيون ICT اتاق بازرگاني در اين جلسه به آن پرداختند تغيير پی درپی قوانين در كشور، مشكلات در ثبت سفارش ها و صف هاي طولاني آن، محدوديت هاي اعمال شده براي كارت هاي بازرگاني، تفاوت كاليبراسيون سنجش وزن در بندرهاي داخلي و خارجي و مشكلات به وجود آمده پيرامون تخصيص ارز توسط بانك ها بود.
در ادامه این جلسه علي ميرنژاد مديركل دفتر صنايع برق الكترونيك وزارت صمت پس از استماع تمام صحبت ها و گلايه هاي بخش خصوصي حوزه فاوا  قول مساعد براي حل آنها را داده و گفت: دغدغه هاي موجود كه مطرح شده درست است؛ در خصوص مشكلات ارزي به وجود آمده بايد بگويم مابه التفاوت به وجود آمده براي نرخ ارز باعث شده عده اي به دنبال كسب سود از اين بابت باشند و همين امر عامل بروز مشكلات است.
وي با ذكر حجم بالاي كاري كه در وزارت صنعت بابت ثبت سفارش ها با آن مواجه هستند گفت: از تير ماه تاكنون بيش از 28 هزار پرونده را بررسي كرده ايم و اين حجم بالاي كار گوياي وضع موجود است.
ميرنژاد در خصوص علت صدور دستورالعمل ها نيز گفت: متاسفانه برخي افراد صرفا به دنبال كسب سود هستند و لذا دولت ناچار مي شود ناخواسته دستورالعمل هايي را صادر كند؛ هرچند چه بسا در شرايط عادي هرگز چنين اتفاقاتي رخ نمي داد.
ميرنژاد ضمن دلجويي از فعالان حوزه فاوا اعلام كرد: علي رغم تمام مشكلات عنوان شده در خصوص گمرك و نرخ ارز ما سعي مي كنيم تمام مواردي كه به همكارانمان منتقل مي شود را به دقت بررسي كنيم و تمام مشكلات توليدكنندگان فاوا را بررسي كرده و در صورت امكان مرتفع كنيم. همچنين تعامل مناسبي بين سازمان صنعت معدن و استان ها وجود دارد و مسووليت سه استان را شخصا به عهده گرفته ام تا مشكلات را سريعتر برطرف كرده و مانع ايجاد عبور و مرور اضافي شويم.
ميرنژاد در پایان گفت: واحدهاي توليدي كه مشكل در زمينه تخصيص ارز دارند در صورتي كه به ما اعلام كنند موضوع را پيگيري مي كنيم چرا كه اولويت ما توليد است اگرچه بخش تجارت را نيز رها نمي كنيم و اگر كسي مشكلي در گمرك دارد آمادگي بررسي مشكلات و موارد طرح شده را داريم. همچنين جهت رفع مشكلات موجود آماده دريافت پيشنهادات و صحبت هاي تشكل ها هستيم.