ماجرای پرپیچ‌وخم فیلترینگ هوشمند

در ابتدای راه طرح داستان فیلترینگ هوشمند بیشتر توجه روی بحث سایت‌ها متمرکز بود و این‌گونه اعلام می‌شد که بسیاری از سایت‌ها وجود دارند که به ارائه مطالب و مقالات مفیدی می‌پردازند اما در بخش‌هایی از آنها صفحات غیراخلاقی وجود دارند. با این وجود درست نیست به‌خاطر اینکه ١٠ درصد از یک سایت غیراخلاقی است، کل سایت بسته شود.
 
به این ترتیب اجرای این طرح موردتوجه جدی قرار گرفته و حتی وزیر ارتباطات تأکید کرد هر مقدار سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح لازم باشد، صورت خواهد گرفت تا فیلترینگ، هوشمند شود. از طرفی هیچ‌گاه درباره رقم موردنیاز صحبتی به میان نیامده بود تا اینکه چندی‌پیش ئیس سازمان تنظیم مقررات و معاون وزیر ارتباطات دراین‌باره اعلام کرد: بیش از ١١٠ ‌میلیارد تومان قرارداد میان وزارت ارتباطات و صاحب‌نظران و متخصصان توانمند در بحث فیلترینگ هوشمند منعقد شده است. اما پرسش اصلی می‌تواند این باشد که دشواری‌های اجرای این طرح چیست؟ و چرا به طور کامل اجرا نمی‌شود؟
 
پاسخ این پرسش را می‌توان در اظهارات محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جست‌وجو کرد که گفته بود: همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذاری زیادی برای این طرح صورت گرفته اما به موازات سرمایه‌گذاری‌هایی که ما انجام می‌دهیم طرف مقابل هم در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند. او در گفت‌وگو با «ایسنا» ادامه داده بود: به‌هرحال ما تلاش داریم صفحات غیراخلاقی را از هر طریقی که ممکن است از دسترس خارج کنیم و حال در این زمینه چه از طریق فیلترینگ هوشمند و چه از طریق مذاکره با شرکت‌ها تلاش‌های متعددی جریان دارد.
 
او در پاسخ به این سؤال که به طور متوسط چقدر زمان برای مسدودکردن یک صفحه غیراخلاقی در شبکه‌ای مانند اینستاگرام که اکنون در آن فیلترینگ هوشمند در حال اجراست، لازم است، گفته بود: مدت‌زمانی که برای حذف صفحات نامناسب صرف می‌شود از ٢٤ ساعت شروع شد و در گام بعد به ١٢ ساعت رسید و اکنون طبق آنچه در آخرین اظهارنظرها به ما اعلام شده، این رقم به شش ساعت رسیده است. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که اگر به‌عنوان مثال یک عکس و تعداد محدودی صفحات با بینندگان محدود به نمایش گذاشته شود، قطعا برای رصدشدن آن مدت زمانی صرف می‌شود و برای خارج از دسترس‌کردن تمام این موارد باید به امکانات بسیاری دسترسی داشته باشیم. جالب‌تر آنکه برای اجرای این طرح صحبت از همکاری با برخی شرکت‌های خارجی نیز شده بود.
 
محمود واعظی بیان کرده بود: برای به‌نتیجه‌رسیدن این طرح با یک شرکت خارجی همکاری‌هایی انجام شد، اما با وجود این بهتر دانستیم از توان پژوهشگران داخل کشور بهره‌ بگیریم، بر این اساس قرار‌داد‌هایی با پژوهشگران و دانشگاه‌ها بسته شد که امیدواریم هرچه‌زودتر اجرائی شود. با وجود این او تأکید کرده بود درحال‌حاضر آنچه موردنیاز مردم است، فیلتر نمی‌شود و تنها بخش‌هایی که آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد محدود می‌شوند. برنامه‌ ما نیز آن است که تا پایان سال این طرح را به‌طورکامل عملیاتی کنیم و در این میان هر میزان بودجه که لازم باشد برای این طرح تزریق خواهد شد.
 
با این حال اکنون تمام تلاش ما بر آن است که برخی محتواهای نامناسب موجب نشوند برای فیلتر‌شدن کل یک سایت تحت فشار قرار گیریم، البته این کار ساده‌ای نیست، چراکه با توجه به بازار بزرگی که ایران ایجاد می‌کند، عده‌ای به دلیل منافع اقتصادی خود تلاش دارند این بازار از دست نرود، اما ما همت خود را به کار گرفته‌ایم تا با کمک جامعه علمی کشور، فیلترینگ هوشمند را در سال جاری محقق کنیم.