ماهواره سنجشی پارس ۱ در ایستگاه پایانی

 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص اصلی‌ترین فعالیت‌های امسال این پژوهشگاه گفت: ماهواره سنجشی پارس ۱ مراحل آخر ساخت خود را طی می‌کند و تا پایان دی‌ماه نهایی‌سازی خواهد شد؛ پارس ۱ مصداق خوبی از رویکرد مدیریت تحقیقات در پژوهشگاه فضایی است که در طراحی و تولید آن حداکثر استفاده از توان شرکت‌های تخصصی به عمل آمده است.
 
حسین صمیمی روز چهارشنبه در پنجمین نشست تخصصی دستاوردهای علمی، فنی پژوهشگاه فضایی ایران افزود: این همایش و رویدادهای مشابه، بستری مناسب برای افزایش تعامل بین متخصصان و بخش فضایی کشور ایجاد خواهد کرد، عمده مقالاتی که امسال ارائه شده بیشتر بر مسائل فنی تمرکز دارد و امیدوارم برای سال بعد مسائل راهبردی در اولویت قرار گیرد.  
وی یادآور شد: اکنون در عصر چهارم فضا هستیم؛ عرصه‌ای که دیگر دولت‌ها بازیگر اول و آخر نیستند و شرکت‌های خصوصی و نوآور به عنوان موتور پیشران عرصه فضایی ظاهر شده‌اند. پیشرفت در تمام دنیا تکنولوژی، امکان ساخت ماهواره کوچک با قیمت مناسب در تیراژ بالا را فراهم کرده و شرکت‌های خصوصی از فعالان این حوزه هستند، ماهواره‌برهایی با قابلیت استفاده مجدد مراحل تست خود را پشت سر گذاشته‌اند و مسائلی مانند توریسم فضایی تعریف جدیدتری به خود گرفته است.
صمیمی تصریح کرد: در این شرایط باید دید ما کجای این رویکرد جهانی قرار داریم‌ و این سوال مهم وجود دارد که آیا برای دسترسی به فضا مسیرهای آسان‌تری هست یا باید مسیرهای قبلی را طی کنیم؟ به نظر من در سطح شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها پتانسیل خوبی نهفته و در شرایط کنونی کشور علاوه بر مسیرهایی که در سندهای مصوب برای توسعه ماهواره وجود دارد، ما باید راهی برای طراحی ماهواره‌های کیو ست و نانوست فراهم و این فعالیت‌های جسته گریخته دانشگاهی را در قالب طرح راهبردی حمایت و مدیریت کنیم.
وی اشاره کرد: در پژوهشگاه یک برنامه راهبری در این خصوص تهیه شده و امکانات آزمایشگاهی و سخت‌افزاری مناسب تدارک یافته است و پس از تعاملات با سازمان فضایی و راهبری کردن این برنامه سال ۹۹ روی این موضوع متمرکز خواهیم شد.
رئیس پژوهشگاه فضایی درباره فعالیت‌های اصلی این مجموعه پژوهشی در سال ۹۸ گفت: ماهواره سنجشی پارس ۱ مراحل آخر ساخت خود را طی می‌کند و تا پایان دی ماه نهایی‌سازی خواهد شد، پژوهشگاه فضایی علاوه بر این که در ساخت زیرسیستم‌ها نقش داشته، نشان داده که این ماهواره قدم محکمی در توسعه ماهواره سنجشی در کشور است.
وی افزود: ماهواره ناهید ۲ مراحل اتمام فاز مهندسی را طی می‌کند و در تازه‌ترین گزارشی که دریافت کردم، سازندگان ماهواره مشغول تست‌های فلت ماهواره هستند و با تعامل ناظران سازمان فضایی این کار جمع‌بندی و تاییدیه‌های نهایی اخذ خواهد شد.
صمیمی خاطرنشان کرد: تجمیع فاز ۱ بلوک انتقال مداری سامان تجمیع در حال انجام است و تا پایان سال دو تست مداری انجام خواهیم داد تا از عملکرد این سامانه اطمینان خاطر کسب کنیم، توسعه خدمات فضاپایه در حال پیگیری است.
 
وی بیان داشت: به تازگی پروژه برآورد خسارات سیل امسال را با وزارت کشور به پایان رساندیم و خوشحالیم که این وزارتخانه از راه‌های مدرن برای انجام امور خود استفاده می‌کند، این پروژه به اتمام رسیده و با برنامه و بودجه در حال تعامل برای همکاری در پروژه خرید تضمینی گندم در حال تعامل هستیم.