محدودیت دسترسی به نرم افزارهای اوپن سورس به سبب تحریم ها

ذوالفقاری گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی های‌تک و هوش مصنوعی به میزان زیادی در اختیار آمریکا است و برخورد این کشور تاثیرگذاری زیادی در فعالیت‌های نرم‌افزاری و های‌تک سایت‌های ایرانی خواهد گذاشت حتی با وجود آنکه خیلی از نرم‌افزارها اپن سورس هستند اما مطابق تحریم‌ها دسترسی شرکت‌های ایرانی به آنها محدود خواهد شد و این یک واقعیت انکارناپذیر است.
 
علیرضا ذوالفقاری در نشست خبری رونمایی از فعالیت هوش مصنوعی در بازار مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا و محدودیت خدمات به دامنه‌هایی که با پسوند IR فعالیت می‌کنند، گفت: بیشتر سایت‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند پسوندهای COM – NET – ORG را نیز در اختیار دارند و می‌توانند فعالیت خود را بر روی این پسوندها فوروارد کنند اما نکته مهم این است که به هر حال این تحریم‌ها تاثیر خود را خواهد گذاشت.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تکنولوژی‌ های‌تک و هوش مصنوعی به میزان زیادی در اختیار آمریکا است و برخورد این کشور تاثیرگذاری زیادی در فعالیت‌های نرم‌افزاری و های‌تک سایت‌های ایرانی خواهد گذاشت حتی با وجود آنکه خیلی از نرم‌افزارها اپن سورس هستند اما مطابق تحریم‌ها دسترسی شرکت‌های ایرانی به آنها محدود خواهد شد و این یک واقعیت انکارناپذیر است.
 
امروزه بیشتر نرم‌افزارهای کاربردی مورد استفاده در کشور در آمریکا ساخته و یا ارائه شده است.
 
مدیرعامل استارت‌آپ کیلید افزود: ما بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی یک استارت‌آپ هوشمند برای اولین بار در کشور فراهم کردیم. این نرم افزار با استفاده از تکنولوژی Web Mapping و Augmented Reality طراحی و اجرا شده است. به طوری که کاربر می‌تواند با وارد کردن کد پستی ۱۰ رقمی قیمت ملک را بر اساس ویژگی‌هایی از قبیل مساحت، موقعیت، سن بنا و تغییرات بازار در سطح محله و قیمت املاک مشابه به صورت آنلاین و دقت بالا محاسبه کنند.
 
وی افزود: در سیستم ارزیابی هوشمند قیمت ملک از مدل‌های محاسباتی و یادگیری ماشین استفاده شده تا مجموعی از داده‌ها و اطلاعات ارزشمند را در اختیار کاربر قرار دهد. با استفاده از اطلاعات و ابزارهای سودمند این سامانه می‌توان پیش‌بینی صحیحی از وضعیت بازار داشته و ریسک معاملات را نیز کاهش داد.
 
در ادامه این نشست خبری اسلامی، دبیر کانون نهادهای مالی ایران با اشاره به تدوین راهکارهای نه گانه وزارت مسکن و شهرسازی برای تعادل بخشی به بازار مسکن گفت: یکی از سیاست‌های نه‌گانه وزارت مسکن بحث شفاف‌سازی و آگاهی رسانی به آحاد مردم است که در این رابطه سامانه‌های اینترنتی مانند کیلید این شفاف‌سازی را با استفاده از هوش مصنوعی و بدون نیاز به اظهارنظرهای سطحی که باعث ایجاد حباب‌های کاذب قیمتی می‌شوند برای مردم فراهم کنند.
 
وی افزود: کانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که مصوب ششم بهمن‌ماه سال ۱۳۸۷ است و هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را داده است مگر در موارد خاص که قانون آن را منع کرده است.
 
اسلامی تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی GIS و سایر فناوری‌های مدرن که امروزه در دنیا متداول است می‌تواند تصمیمات ملکی را به سوی تصمیمات هوشمند و بدون هیجان و احساسات کاذب رهنمون کند.