محققان با استفاده از متد چاپ سه بعدی، دستگاه های پزشکی خاصی توسعه داده اند

چاپ سه بعدی. محققان با استفاده از متد چاپ سه بعدی، دستگاه های پزشکی خاصی را توسعه داده اند

بسیاری از دستگاه های پزشکی در اندازه های استاندارد ارائه می شوند، اما این افراد هستند که در سایز و شکل های خیلی متفاوتی هستند و در بعضی موارد ممکن است همین امر ایجاد مشکل کند. نوزادان بیمار و یا نارس از جمله افرادی هستند که می توانند گرفتار این سیستم در حال اجرا شوند.

تقریبا همه ی ما حداقل تصاویری از نوزادان نارس را در بخش مراقبت نوزادان دیده ایم که با جثه ی بسیار کوچک و وزن خیلی کم با لوله های پلاستیکی از طریق اتصال به بینی یا دهان و یا به رگ ها و قسمت های دیگر بدن تغذیه می شوند. در حقیقت نوزادان از طریق این لوله ها و یا “کاتترها”، اکسیژن لازم، مواد مغذی، مایع و داروها را برای زنده ماندن دریافت می کنند. در ایالات متحده، هر سال حدود ۵۰۰۰۰۰ نوزاد نارس به دنیا می آید.

حال مشکل اینجاست که این کاتترها در اندازه و شکل های استانداردی عرضه می شوند که بدان معنی است که آنها نمی توانند این نیاز را در همه ی نوزادان نارس رفع کنند. Randall Erb، استادیار گروه مهندسی مکانیک و صنایع دانشگاه نورث ایسترن می گوید: در مراقبت از این نوزادان مشکلی که وجود دارد این است که هریک از این نوزادان در اندازه های مختلف هستند و هریک از آنها دارای مشکلات متفاوتی می باشند. حال اگر شما بتوانید یک کاتتر که دارای شکل هندسی خاص برای هر فرد بیمار می باشد، پرینت کنید، در واقع می توانید آن را در نقطه ی بحرانی خاصی وارد کنید و از سوراخ شدن رگ جلوگیری کنید و همینطور محتویات درون آن را سریعتر انتقال دهید.

محققان دانشگاه نورث ایسترن دقیقا به همین منظور در حال توسعه ی یک تکنولوژی چاپ سه بعدی می باشند. روش آنها از یک میدان مغناطیسی ultralow  استفاده می کند که به دقت الیاف سرامیکی را با پلاستیک مایع  در یک روش مشابه هم تراز می کند به این منظور که چگونه بدن انسان فیبرهای کلسیم فسفات موجود در استخوان را در اطراف سوراخ های رگ خونی – در روند تقویت استحکام استخوان – جهت یابی کند. اگر این فیبرها به صورت موازی با جهت تنش / شکل هندسی تراز نشوند، این ساختار ضعیف است و ممکن است در برابر فشار شارش نیروی اکسیژن، مایع و یا مواد مغذی درون آن مقاومت نکند.

محققان پس ازمرحله ی هم تراز کردن، از فرایندی به نام استریولیتوگرافی برای توده کردن این لایه ها در بالای یکدیگر و سخت تر کردن این پلاستیک با یک پرتو لیزر کنترل شده توسط کامپیوتر، استفاده می کنند.

این محققان با ادامه دادن به کنترل بر چگونگی مرتب شدن این فیبرهای سرامیکی، این توانایی را به دست می آورند که خواص مکانیکی از خود این مواد را تنظیم کنند. این کار به انها این امکان را می دهد که پیکربندی سوراخ ها، گوشه ها، انحنا و اندازه ی کاتتر (لوله های نازک) را تنظیم کنند و سایر دستگاه ها متناسب با نیاز بیمار مطابقت کنند.

نویسنده ی این پژوهش راندال ارب با دریافت کمک مالی ۲۲۵۰۰۰ دلار از موسسه ی ملی بهداشت، از این تکنولوژی برای توسعه ی کاتترها برای نوزادان تازه متولد شده استفاده می کند. او می گوید که امیدوار است که با استفاده از این متد چاپ سه بعدی برای ایمپلنت های جراحی نیز استفاده کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: northeastern


عصر تکنولوژی، تکرا

نوشته محققان با استفاده از متد چاپ سه بعدی، دستگاه های پزشکی خاصی توسعه داده اند اولین بار در عصر تکنولوژی - Techera پدیدار شد.