مدت بازگشت سرمایه در استارتاپ‌ها ۴ تا ۱۰ سال است

یک فعال استارتاپی در پاسخ به اینکه آیا سرمایه‌گذاری در هر استارتاپی منجر به سود می‌شود؟ گفت: بازگشت سرمایه در استارتاپ‌ها به طور استاندارد ۴ تا ۱۰ سال است اگرچه برای مثال ارزش پیک موتوری اینترنتی‌ فقط در یک سال ۵۰ برابر شده است.
 
مهشاد سبحانی یک کارآفرین در جذب سرمایه برای کسب و کارهای نوپا درباره چگونگی سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی، اظهارداشت: نگاهی گذرا به جذب سرمایه در کسب و کارهای نوپایی که دیگر این روزها به کسب و کارهای بزرگ تبدیل شده­ اند نشان می‌دهد که عمده سرمایه راه یافته به آن­ها، توسط سرمایه‌گذاران خارجی تامین شده است.
وی ادامه داد: صرف نظر از جذابیت سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپای ایرانی برای خارجی‌ها، عدم حمایت سرمایه‌‌گذارهای داخلی از استارتاپ‌ها موضوع مهمی است که باید واکاوی شده و راه ­حلی برای رفع آن پیدا شود. اما مشخص است سرمایه‌گذاران خرد و کلان داخلی با دو معضل بی ­اعتمادی و عدم آگاهی با اکوسیستم استارتاپی درگیرند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری در هر استارتاپی منجر به سود و ارزش می‌شود؟ گفت: سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها یک نوع سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود. مدت بازگشت سرمایه به صورت استاندارد بین ۴ تا ۱۰ سال است. به گفته مدیران یک پیک موتوری اینترنتی‌، ارزش این کسب و کار فقط طی یک سال ۵۰ برابر شده است. اما این به آن معنا نیست که کار همه کسب و کارهای نوپا به موفقیت ختم می‌شود. استارتاپ‌ها به همان اندازه که قابلیت رشد و پیشرفت دارند، به همان اندازه هم احتمال شکست دارند.
 
وی گفت: اگر ۳۰ هزار نفری که یک شبه با ۳۵ میلیون دلار سرمایه برای پیش فروش خودرو در کشور ثبت نام کردند، سرمایه شان را در استارتاپ‌های سطح A سرمایه‌گذاری می‌کردند می‌توانستند ۱۲۵ کسب و کار نوپای رو به رشد را حمایت کنند، و این امر نه تنها به کارآفرینی کمک می‌کرد بلکه ارزش سرمایه آن­ها را طی چند سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌داد که اخیرا با قانونی شدن تامین سرمایه خرد جمعی در ایران این امکان برای مردم فراهم شده است.
 
وی گفت: کارشناسان مالی معتقدند سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها نقدینگی ندارد و جلوی تورم را خواهد گرفت.
 
به گفته وی، جای استارتاپ هایی در زمینه هوش مصنوعی،  اینترنت اشیاء و بلاکچین در ایران خالیست.